Hej!
Jeg har en villa fra 30'erne og er lige nu i gang med at renovere et rum, hvor jeg har fjernet Treetex-pladerne. Bag Treetexen er der liggende planker. Jeg planlægger at oprette forskalling og sætte gips på væggene. På mindst én væg overvejer jeg at efterisolere med mineraluld.
Mit spørgsmål er, om jeg har brug for at bruge en dampspærre? ChatGPT mener, at jeg bør bruge det, men jeg er usikker og vil gerne høre jeres erfaringer og tanker om, hvordan man bedst gør i en ældre villa.
Tak på forhånd!
Jeg har en villa fra 30'erne og er lige nu i gang med at renovere et rum, hvor jeg har fjernet Treetex-pladerne. Bag Treetexen er der liggende planker. Jeg planlægger at oprette forskalling og sætte gips på væggene. På mindst én væg overvejer jeg at efterisolere med mineraluld.
Mit spørgsmål er, om jeg har brug for at bruge en dampspærre? ChatGPT mener, at jeg bør bruge det, men jeg er usikker og vil gerne høre jeres erfaringer og tanker om, hvordan man bedst gør i en ældre villa.
Tak på forhånd!
Når jeg river trefiberplader af og fjerner gammel isolering fra en væg, hæfter jeg ny vinddug fra indersiden af ydervæggen, derefter mineraluld, krydsfiner, triofol dampspærre og til sidst gips. Jeg har udsugningsventilation, så der er undertryk i huset. Isolerings tykkelsen varierer mellem 10-15 cm, afhængigt af dagsformen for hvor meget jeg orker at isolere. Alt er bedre end de oprindelige 7 cm bølgepap fra 50'erne.
Tror ikke at chatGPT kan høste noget fornuftigt på dette område. Dampspærre i moderat isolerede huse med konstant opvarmning og ventilation begrundes normalt med en eller anden form for magi.
Tror ikke at chatGPT kan høste noget fornuftigt på dette område. Dampspærre i moderat isolerede huse med konstant opvarmning og ventilation begrundes normalt med en eller anden form for magi.
Det gør hverken fra eller til i et rum, hvis hele huset er uden spærre eller bremse.J Joshua Dalton sagde:Hej!
Jeg har en villa fra 30'erne og er i øjeblikket ved at renovere et rum, hvor jeg har fjernet Treetex-pladerne. Bag Treetexen er der liggende planker. Jeg planlægger at regle op og sætte gips på væggene. På mindst én væg tænker jeg at efterisolere med mineraluld.
Tak på forhånd!
Klik her for at svare