Jeg er i gang med renovering af syllen i en tilbygget del fra 70'erne. Myrer og jord var det, der var tilbage af den gamle syll.
Men jeg vil gerne have nogle tips og råd til planlægning og nedrivning. Vindspærren (asfaltplade) ligger tæt op ad murstensvæggen, jeg vil gerne have ventilation mellem murstensvæggen og reglarne.
At rive murstensvæggen ned kommer ikke til at ske, da området er fredet, og jeg vil ikke rode med byggetilladelse.
Jeg har overvejet at fjerne al den gamle vindspærre og sætte 25x25 brædder på reglarne længst inde mod murstensvæggen og sætte en ny vindspærre op på dem. Eller findes der en bedre løsning?
Kan kun gætte. Asfaltboarden har ligget for tæt på murstensvæggen, så fugt har vandret. Den gamle dør var virkelig fugtig i tærsklen, skiftede den sidste år og så da fugtskaderne på lægterne. Der har været dårligt fald på ydersiden.
Men er der nogen, der har feedback på hovedspørgsmålet med luftning. Lavede en enkel skitse, så det er lettere at se. Er der nogen ulemper ved at gøre det sådan?
Fik ingen "notis" på indlæg #5
Så burde du ikke være ramt af syge huse sygen (syll som rådden på uisoleret betonplade)
Angående din luftning, dine lægter men måske bruge https://www.byggmax.se/vindskyddsfolie
som du kan vikle også rundt om stående regler (for enkelhedens skyld)
Tror nok at vindafskærmningsfolien ikke suger fugt på samme måde som asfaltbrædderen kan gøre.