Er i gang med at reglre om hele gulvbjælkelaget i den gamle tømmerdel af huset. Der var råd i trossbunden, syllen og bjælkelaget samt helt indelukket krybekælder. Har også åbnet op muren mod øvrige fundamentet. Jeg vil plastre jorden, hvilket jeg har gjort i det øvrige fundament og bruge sorptionsaffugter. Problemet er ved skorstenen. Der vil jeg gå op med plasten og sætte den på den støbte del. Reglerne rundt om skorstenen vil få en 22*95 bræt at lægge trossbundpladen på, fibercement. Så der bliver kun en lille stykke plade mellem skorstenen og reglen. Derefter isolering. Dette vil betyde, at en lille del af isoleringen vil blive plastet fra den forkerte side, altså den kolde side. Er der stor risiko for, at der vil dannes kondens i isoleringen? Jeg vil ikke have plast på den varme side, så det vil kunne ånde opad gennem gulvet, skal det tilføjes.
Ovenpå den støbte del ved skorstenen er der omtrent en cm forskel i højden mod bjælkelaget. Bjælkelaget er altså lidt højere end støbningen. Så der har jeg tænkt mig at lægge isolering mellem gulvpladen og betonen. Samt et stykke bræt for at støtte gulvpladen ind mod skorstenen.
Ser I nogle problemer med dette? Bør jeg plastre hele vejen op helt ind til skorstenen i stedet for at stoppe halvvejs på den støbte del?