Har set at spørgsmålet har været oppe tidligere, når det gjaldt renovering af et gammelt hus, men nu gælder det nybyggeri.

Er i gang med at bygge en garage og undrer mig nu over, om jeg skal sætte en dampspærre op eller ej. Indtil for nylig har jeg ment, at jeg ikke skulle have det, men nu begynder jeg at tvivle. Garagen vil kun blive opvarmet til mellem 5 og 10 grader om vinteren.

Væggen er konstrueret som følger udefra og ind:
panel, sømlekter, 9 mm udvendig gips, 120 regler, 45 liggende regler, væggips.

Hvis nogen mener, at jeg skal sætte en dampspærre, hvor sætter jeg den? Jeg tror, jeg har set alle muligheder nu på forskellige sider på nettet.

Selv mener jeg, at jeg ikke skal have det, da risikoen bliver, at det kondenserer det forkerte sted på virkelig solrige dage. Garagen er 12 x 5 meter i ret øst-vestlig retning, altså en langside direkte i sydlig retning.

Jeg ville som amatør sætte fugtspærre og jeg ville sætte den mellem dine 120 regler og 45 orna. På så s'tt slipper du lave huller til el og lignende.

Jeg ville gøre som mats_o.
Uden plast kører man kun, når det er helt uopvarmet.
Så er det passende at flytte den indenfor 45 reglen så man slipper for alle gennemføringer for el. Præcis som mats_o foreslår.

Jeg er ikke enig. Hvis man opvarmer en bygning til 18 grader eller mere året rundt, skal man indsætte en dampspærre. Og den kan med fordel flyttes 1/3-del ind i væggen. Altså i dit tilfælde maksimalt 55 mm. Men, hvis man ikke opvarmer til 18 grader, bør man udelade dampspærren på grund af risikoen for omvendt fugtvandring. I en garage, hvor der kan blive høj luftfugtighed, bør man i stedet sørge for at have et undertryk, der styres af en ventilator. Risikoen er da meget lille for, at fugt trænger ind i konstruktionen og kondenserer på det forkerte sted.
Dette skrevet af konstruktør med fugt- og skimmelsvampsproblemer som speciale.

Tartan

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville sætte fugtspærren samt montere en udsugningsventilator for at have undertryk i garagen. Så kan du i princippet have hvilken som helst temperatur du vil i garagen. Det er vel ikke sikkert, at du for evigt vil have 5-10 grader i garagen.

Jeg hopper på denne tråd, da jeg har et lignende spørgsmål.

Vi er i gang med at skifte facade på vores hus med letbetonstamme. Tidligere så det sådan ud: Mursten, glasuld, letbeton (siporex), puds, altså uden dampspærre.

Nu vil vi fjerne mursten og glasuld for at få den nye væg efter følgende: Panel, 34 mm spiglag, vindpap, 2 * 45 mm med isolering, letbeton og puds. Bør man sætte dampspærre i denne konstruktion, og i så fald hvor?!

/Per

Alle undtagen den sagkyndige siger dampspærre.

Det jeg er bange for, hvis jeg sætter en dampspærre, er at når det om vinteren er lad os sige 7 grader inde i garagen, og solen står som bedst på hele langsiden, så får vi måske 20 grader på ydersiden af væggen.

Risikoen, som jeg ser det, er at du får kondens på ydersiden af plasten da.

Nu har jeg ikke Mollier-diagrammet i hovedet, og ved ikke hvor stor temperaturforskel der kræves for at få kondens om vinteren, da luftfugtigheden er relativt lav. Er der nogen der ved det?

Gud, hvor sådan noget her er irriterende. Hvorfor kan ikke alle eksperter og lægfolk være enige om, hvordan man skal gøre. :-/

Det bliver til at vælge mellem sagkyndig og lægmand. Men hvis du søger på "molliere" på nettet vil du få en træffer, og da er det nemt at udlæse, hvad der sker, og at temperaturforskellen ikke er så stor, inden kondens udfældes, og i dit tilfælde på den "forkerte" side af plasten. Jeg ville ønske, at flere vidste, hvad et molliere-diagram er, og hvordan man udlæser det, da ville disse diskussioner ikke være så indviklede at forklare.

Tartan

perobe sagde:
Jeg ville sætte dampspærren samt montere en udsugningsventilator for at have undertryk i garagen. Så kan du i princippet have hvilken som helst temperatur du ønsker i garagen. Det er vel ikke sikkert, at du i al fremtid vil have 5-10 grader i garagen.
Undertryk eller overtryk i garagen påvirker ikke fugtvandringen i væggen overhovedet. Det er damptrykket for vanddampen på henholdsvis indersiden og ydersiden af væggen, der styrer, hvilken retning fugtvandring sker. Vand vil (forsøge at) diffundere fra siden med højere tryk til siden med lavere tryk. Et Molliers diagram kan fortælle dig, ved hvilken temperatur vanddampen i indendørsluften begynder at kondensere afhængigt af den relative luftfugtighed og temperaturen i rummet, men det fortæller ikke, hvilket damptryk du har, i hvert fald ikke de Molliers diagrammer jeg har, men det kan man sikkert beregne, hvis man har lyst.

Hvis man bare vil varme op i garagen i fremtiden, skal man så rive gips ned, fjerne reglar og derefter nitte en dampspærre op???

Eld sagde:
Undertryk eller overtryk i garagen påvirker ikke fugtvandringen i væggen overhovedet. Det er partialtrykket for vanddampen på hver side af væggen, der styrer i hvilken retning fugtvandring sker. Vand vil (forsøge at) diffundere fra siden med højere tryk til siden med lavere tryk. Et Mollier-diagram kan fortælle dig, ved hvilken temperatur vanddampen i indeluften vil begynde at kondensere, afhængig af rummets relative luftfugtighed og temperatur, men det fortæller ikke hvilket damptryk du har, i hvert fald ikke de Mollier-diagrammer jeg har, men det kan man sikkert regne ud, hvis man gider.
Har faktisk for mig, at man også kan læse det ud fra de diagrammer jeg brugte i studiet..

Men når man ikke opvarmer garagen, så er det jo kondensen, som jeg skrev, der er bekymringen, hvis man sætter plast op. Spørgsmålet bliver da altså hvilket der er værst?

Kondensrisiko inde i væggen eller fugtvandring.

Og som jeg forstår det, så er fugtvandringen ikke så farlig. Kun opad, men hvis man har tilstrækkeligt ventileret loftsrum, så skal det ikke være nogen fare.

nej ikke dampspærre det er hvis man opvarmer til 13 grader året rundt man skal have dampspærre ikke ellers !!!!!!

held og lykke..... :D

////den uddannede snedker

Mit spørgsmål står ved, hvis jeg lejlighedsvis opvarmer garagen om vinteren til ca. 18 grader
og lader det stå uopvarmet resten...plast eller ikke da???

..//N

Hvis du kun varmer op en gang imellem, skal du nok passe på med at installere en dampspærre.

Jeg ville ikke selv sætte plast i væggen, min erfaring når man ser på huse med fugtproblemer er, at der er plast i væggen. Jeg har set mange teoretiske forklaringer både for og imod dampspærre, både her og der, og normalt sætter man dampspærre i nye huse. Dampspærrer forhindrer fugtvandring, typisk når fugten er på vej ud.

Det plejer også at kræve energikrævende ventilation i konstruktioner med dampspærre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.