7,469 læst ·
17 svar
7k læst
17 svar
Dampspærre eller ej i uopvarmet rum.
Jeg har læst mange tråde, men får ikke et entydigt svar.
Det er nødvendigt i boliger forstår jeg, men jeg udvider værkstedet og undrer, om jeg skal sætte byggefolie bag OSB'en eller ej.
Bygningen vil stå uopvarmet 98% af tiden, men opvarmes med luftvarmepumpe ved mekanisk arbejde/snedkerarbejde. Ingen fugtig aktivitet i lokalet, kun skruearbejde og snedkerarbejde. Ingen våde biler eller lignende.
95mm mineraluld i væggene og 195mm i loftet. Vindtæt og træpanel på ydersiden. Betongulv som fundament.
Byggefolien er allerede købt, men jeg har læst, at udefugten kan sidde fast mod plasten, når den vandrer gennem væggen, når det er koldere indendørs end udendørs, hvilket det ofte bliver, da lokalet er uopvarmet. Så kan det mugne, så jeg tøver med at bruge folien.
Hvordan ville I have gjort det?
Det er nødvendigt i boliger forstår jeg, men jeg udvider værkstedet og undrer, om jeg skal sætte byggefolie bag OSB'en eller ej.
Bygningen vil stå uopvarmet 98% af tiden, men opvarmes med luftvarmepumpe ved mekanisk arbejde/snedkerarbejde. Ingen fugtig aktivitet i lokalet, kun skruearbejde og snedkerarbejde. Ingen våde biler eller lignende.
95mm mineraluld i væggene og 195mm i loftet. Vindtæt og træpanel på ydersiden. Betongulv som fundament.
Byggefolien er allerede købt, men jeg har læst, at udefugten kan sidde fast mod plasten, når den vandrer gennem væggen, når det er koldere indendørs end udendørs, hvilket det ofte bliver, da lokalet er uopvarmet. Så kan det mugne, så jeg tøver med at bruge folien.
Du sætter dig i en umulig situation. Det fungerer ikke at have et hus med fugtfølsom isolering, der varmes op nogle gange, nogle gange ikke. Du må enten have det permanent opvarmet, isoleret og med diffusionsspærre. Eller så har du det uisoleret med varierende temperatur.L Lars-Erik sagde:Jeg har læst mange tråde men får intet entydigt svar.
At det er nødvendigt i boliger forstår jeg, men jeg bygger værkstedet ud og undrer mig om jeg skal sætte bygningsfolie bag OSB'en eller ej.
Bygningen vil stå uopvarmet 98% af tiden, men varmes med luftvarmepumpe ved mekning/snedkeri. Ingen fugtig aktivitet i lokalet, kun skruen og snedkeri. Ingen våde biler eller lignende.
95mm mineraluld i væggene og 195mm i loftet. Vinddug og træpanel udvendigt. Betonplade til grund.
Bygningsfolien er allerede indkøbt, men jeg har læst at udefugten kan stoppe mod plasten ved sin vandring gennem væggen, når det er koldere indendørs end udendørs, hvilket det ofte bliver, da lokalet er uopvarmet. Så kan der opstå skimmelsvamp, så jeg tøver med at bruge folien.
Det behøver ikke være permanent opvarmet til en høj og jævn temperatur. Det er tilstrækkeligt med en lille varmekilde, der kan holde temperaturen nogle grader over udendørstemperaturen.
Men grundproblemet er som sagt, at man aldrig kan lukke helt ned.
Men grundproblemet er som sagt, at man aldrig kan lukke helt ned.
Det afhænger også af, hvor i Sverige det er. Men med så lidt isolering i væggen, så er det bedst at bruge en dampspærre i stedet for diffen. Hvis du vil være på den sikre side, så brug træfiberisolering eller lignende, men ellers bør mineraluld fungere fint.
Tak for alle de gode svar.
Jeg burde have kigget i mit eget minde, inden jeg spurgte. For godt 40 år siden byggede jeg min egen garage med byggfolie bag gipsen og 140mm mineraluld. Uopvarmet 99,9% af tiden. Ingen skimmelsvampsproblemer overhovedet, så vidt jeg kan mærke. Naboen byggede sin garage tidligt i 70'erne, uden byggfolie og med 100 mm mineraluld. Uopvarmet 100% af tiden. Der hjalp jeg med at indsætte en dør i væggen for nogle år siden, og der var ikke den mindste antydning til skimmel, så vidt jeg kunne mærke.
Det er altså langt fra sikkert, at uopvarmet og mineraluld giver problemer.
Jeg burde have kigget i mit eget minde, inden jeg spurgte. For godt 40 år siden byggede jeg min egen garage med byggfolie bag gipsen og 140mm mineraluld. Uopvarmet 99,9% af tiden. Ingen skimmelsvampsproblemer overhovedet, så vidt jeg kan mærke. Naboen byggede sin garage tidligt i 70'erne, uden byggfolie og med 100 mm mineraluld. Uopvarmet 100% af tiden. Der hjalp jeg med at indsætte en dør i væggen for nogle år siden, og der var ikke den mindste antydning til skimmel, så vidt jeg kunne mærke.
Det er altså langt fra sikkert, at uopvarmet og mineraluld giver problemer.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Ingen plast, bliver kun problemer. De vægge, jeg har revet, hvor der har været skimmel, har alle haft plast. Mineraluld er luftigt (glasuld) og uorganisk, den mugner ikke.
Det er en ting nu, at man skal ødelægge alt med plast, præcis som i 70'erne med plastmalingerne.
Det er en ting nu, at man skal ødelægge alt med plast, præcis som i 70'erne med plastmalingerne.
Her ser du mit loft, som nu renoveres. Bag den gamle plastik ser du glasuld. 70 nuancer af gult til kulsort.F Finndjävel sagde:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Risikoen uden dampspærre burde vel være om vinteren, da varm indeluft uden dampspærre ville kondensere mod koldere materialer mellem indervæg og ydervæg. Men i dette rum vil der jo om vinteren ikke være opvarmet. Det føles jo bare som om plasten her kan fænge fugten?
Mig bekendt så klager jeg ikke en skid, faktisk.F Finndjävel sagde:
Jeg vedhæfter bare et billede sammen med en forklarende tekst, som dementerer din påstand om universel sandhed om, at glasuld ikke mugner.
Det er ikke byggestøv.
Billedet i sig er måske ikke særlig tydeligt, men billedet i kombination med min tekst er tydelig. Og de ca. 15 m2 af mit loft af netop glasuld, som skifter i alle nuancer, der findes mellem nattsort og solskensgul, taler sit tydelige sprog, kombineret med de håndværkere jeg har haft hjemme, som også konstaterede, at det er mug.
Dvs. ingen klage, intet byggestøv. Bare krasse fakta. Ingen forstyrres af, at det ser ud, som det gør alligevel - det er harmløst, så længe ingen får for sig at slikke på det, eftersom der er ny plast og et lag gips imellem.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Okay, du forstår altså ikke fysik. Kun organiske stoffer kan skimmelsvampe. Du kan google det. Synes niveauet på dette forum falder hele tiden.D Davion sagde:Mig veterligen så gnäller jag inte ett jävla smack, faktiskt.
Jag bara bifogar en bild tillsammans med en förklarande text som dementerar ditt påstående om universell sanning om att glasull inte möglar.
Det är inte byggstøv.
Bilden i sig er måske ikke særlig tydelig, men bilden i kombination med min tekst er tydelig. Og de ca. 15 m² af mit loft af netop glasuld som skifter i alle nuancer som findes mellem nattsort og solskensgult taler sit tydelige sprog, kombineret med de håndværkere jeg har haft hjemme som også har konstateret at det er skimmel.
Dvs. intet brok, intet byggestøv. Bare krasse fakta. Ingen generes af at det ser ud som det gør alligevel - det er harmløst så længe ingen får den ide at slikke på det hvordan som helst, da det er ny plast og et lag gips imellem.
Du ser ikke ud til at forstå det, jeg formidler til dig skriftligt.F Finndjävel sagde:
Jeg forstår din indledende påstand - dødt materiale/ikke-organiske stoffer kan mugne.
Du ser dog ikke ud til at forstå det, der følger efter - diverse mug eller anden type vækst kan trives på, i eller ved glasuld lige så godt. Det er ikke nødvendigvis bare et overfladelag af netop støv, der forklarer det hele. Der kan være andre grunde til, at misfarvning og mug opstår, andet end "bare støv". Jeg siger ikke, at det ikke kan være støv i et andet tilfælde, og at præcis som du siger, så kan plastik være et problem.
Her har du en anden tråd, hvor der er et svar, som mere eller mindre ordret beskriver diagnosen stillet af en besigtigelsesmand om situationen, der også passer i mit nuværende hus. Svart isolering - altid lige så sjovt | Byggahus.se, og det matcher den påstand, som håndværkerne herhjemme har foretaget. Det er ikke særligt svært.
Det ironiske er, at du er den, der bidrager til en dårlig stemning, da du straks mener, at jeg brokker mig, når jeg bare vedhæfter et billede og kort forklaring på, at ærlig isolering kan have mug ved eller i sig, og så klynker du om lavt niveau, når en yderligere forklaring gives, og din påstand om, at plastik kan forårsage problemer, er korrekt. Goddag økseskaft. Du kan da være lidt venlig, så skal du se, at det ikke er et så lavt niveau trods alt.
Senest redigeret: