6,358 læst ·
10 svar
6k læst
10 svar
Dampspærre eller dampbremse, det er spørgsmålet?
Vi har bygget et helt nyt tag på 30'er-villaen og vil isolere med 300 mm stenuld.
Når det er færdigt, bliver det indrettet loft med kip og synlige hanebånd/støtteben.
Spørgsmålet er, om vi skal bruge dampspærre eller dampbremse? Alt på loftet er fjernet, så det er nemt at komme til overalt og tape samlingerne etc., så det bliver tæt. Også væggene isoleres om. Spørgsmål 2: Skal man bruge det samme plastik på væggene?
Når det er færdigt, bliver det indrettet loft med kip og synlige hanebånd/støtteben.
Spørgsmålet er, om vi skal bruge dampspærre eller dampbremse? Alt på loftet er fjernet, så det er nemt at komme til overalt og tape samlingerne etc., så det bliver tæt. Også væggene isoleres om. Spørgsmål 2: Skal man bruge det samme plastik på væggene?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Der findes jo lidt forskellige skoler.L Liten hemmabyggare sagde:Vi har bygget et helt nyt tag på 30-talsvillaen og vil isolere med 300 mm stenuld.
Når det er klart, bliver det indrettet loft med kip og synlige hanebjælker/støtteben.
Spørgsmålet er om vi skal bruge damphæmmer eller dampspærre? Alt på loftet er frigjort, så det er nemt at komme til overalt og tape samlinger osv., så det bliver tæt. Også sidevæggene isoleres om. Spørgsmål 2: Skal man bruge samme plastik på væggene?
Men hvis du er sikker på, at du får alting helt tæt (inkl. evt. gennemføringer) så kan du bruge en spærring.
Personligt ville jeg have brugt damphæmmer i et så gammelt hus, da jeg er skeptisk over, om man får det tæt (og at det holder over tid), og der føles det bedre at kunne lade fugten komme ud i begge retninger. Havde du nogle skimmelproblemer i tag/vægge tidligere? Hvis ikke dette var tilfældet, burde en hæmmer være bedre.
Du har på den anden side lagt 300 mm isolering af stenuld i, hvilket peger mere mod spærring, da det er betydeligt mere end ældre huse plejer at have...
Svært at sige.
Hvorfor dampspærre frem for dampbremse?
For mig er det et vigtigt spørgsmål at besvare. Vil du alligevel bruge dampspærre, så skal du nok fortælle, hvordan væggene, bjælkelag og tag er opbygget, hvordan ventilationen ser ud, etc.
For mig er det et vigtigt spørgsmål at besvare. Vil du alligevel bruge dampspærre, så skal du nok fortælle, hvordan væggene, bjælkelag og tag er opbygget, hvordan ventilationen ser ud, etc.
Hvorfor er dampbremse foran spær er et bedre spørgsmål synes jeg.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Enig, der findes vel ingen, der anbefaler/"sælger" (300mm) stenuld og dampbremse, for der er det vel altid dampspærre, der gælder. Dampbremse i tag er også lidt kontroversielt bare som det er og ekstra så, hvis man ikke følger en produktlinje konsekvent.D Daniel 109 sagde:
Hvad jeg forstår, er der ret stor konsensus om, at et gammelt hus (i træ), som er bygget til at være diffusionsåbent, bør bevares sådan.
Hvis jeg forstår det rigtigt, er det en indrettet loft, men er det isolering af bjælkelaget op mod loftsetagen eller isolering af taget?
Hvis jeg forstår det rigtigt, er det en indrettet loft, men er det isolering af bjælkelaget op mod loftsetagen eller isolering af taget?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Den "konsensus" har man nok allerede skippet, når man har bygget et nyt tag (hvad det nu præcis indebærer) med 300mm stenuld.Viktor.J sagde:
Denne tråd siger vel noget helt andet…Viktor.J sagde:
Tak for svar! En præcisering er, at det er isolering af taget, der nu er nyt med påbyggede spær, vindtæt papir, ventilationsspalte, ny undertag og plade. Det eneste, der er tilbage, er den gamle bærende konstruktion med åsene, hanebåndene og støttebenene. Alle tidligere vægge er revet ned, så det bliver enkelt at lægge folien (dampspærre eller dampbremse imod), så lægtepanel på det og gips.Viktor.J sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Klik her for at svare