Hej,
Huset i spørgsmålet har en tegelfacade, med regelstamme, bygget ca. 1970.
Ydervægge ser ud til indefra og ud at bestå af MDF-plade, efterfulgt af hvad jeg tror er en dampbremsepap, efterfulgt af regler og glas- eller stenuldsisolering, efterfulgt af en slags træfiberplade. Sidst ser der kun ud til at være en luftspalte inden tegelfacaden. Jeg har ved udskiftning af hoveddør ikke kunnet se nogen vindpap mellem træfiberplade og luftspalte/tegelfacade.
Det, jeg tror, er en dampbremsepap (sølvfarvet folie på den varme side, brun pap på den kolde side), var sømmet i længderetning (højre-venstre), i tre rækker oppefra og ned. Der var ingen tape, kun en overlapning på 4 cm, og den sluttede brat på remmen, altså frit frem for luft at finde vej op i sprækken mellem råspæret i taget og remmen op til det kolde loft.
Ovenpå spærene i taget (altså på loftet) ligger en sort pap, som jeg gætter også er en dampbremse, men også den slutter brat ved remmen.
Nu skal jeg erstatte den eventuelle dampbremse, jeg har fjernet i ydervæggen, og jeg spørger mig selv om jeg bare skulle bruge en vindpap, eller om dampbremsepap alligevel er at foretrække?
Eftersom den gamle dampbremse ikke har været tapet, kan den jo næppe have været lufttæt (og dermed heller ikke bremset dampe)?
Reglerne ser sunde ud, så det, der har siddet der, ser ud til at have fungeret. Ydervæggens regler er ikke mere end 100mm.
Taknemmelig for svar.
Huset i spørgsmålet har en tegelfacade, med regelstamme, bygget ca. 1970.
Ydervægge ser ud til indefra og ud at bestå af MDF-plade, efterfulgt af hvad jeg tror er en dampbremsepap, efterfulgt af regler og glas- eller stenuldsisolering, efterfulgt af en slags træfiberplade. Sidst ser der kun ud til at være en luftspalte inden tegelfacaden. Jeg har ved udskiftning af hoveddør ikke kunnet se nogen vindpap mellem træfiberplade og luftspalte/tegelfacade.
Det, jeg tror, er en dampbremsepap (sølvfarvet folie på den varme side, brun pap på den kolde side), var sømmet i længderetning (højre-venstre), i tre rækker oppefra og ned. Der var ingen tape, kun en overlapning på 4 cm, og den sluttede brat på remmen, altså frit frem for luft at finde vej op i sprækken mellem råspæret i taget og remmen op til det kolde loft.
Ovenpå spærene i taget (altså på loftet) ligger en sort pap, som jeg gætter også er en dampbremse, men også den slutter brat ved remmen.
Nu skal jeg erstatte den eventuelle dampbremse, jeg har fjernet i ydervæggen, og jeg spørger mig selv om jeg bare skulle bruge en vindpap, eller om dampbremsepap alligevel er at foretrække?
Eftersom den gamle dampbremse ikke har været tapet, kan den jo næppe have været lufttæt (og dermed heller ikke bremset dampe)?
Reglerne ser sunde ud, så det, der har siddet der, ser ud til at have fungeret. Ydervæggens regler er ikke mere end 100mm.
Taknemmelig for svar.
På ydersiden har du sikkert asfaboard, indersiden har sandsynligvis haft spånplade eller tyk masonit, hvis man har asfaboard behøver man ikke vindpapp.
Har huset ftx eller anden mekanisk ventilation?
Har huset ftx eller anden mekanisk ventilation?
Senest redigeret:
Hej,F fribygg sagde:
Tak for svaret.
Asfaboard kunne det måske være, vedhæfter et halvskidt billede.
Nej, ingen mekanisk ventilation, huset er oprindeligt opvarmet med brænde, tidligere ejere har dog erstattet kedlen med jordvarme for 12 år siden. Fyres kun sporadisk i åben pejs.
Vil understrege, at det er den der gamle bortrevne eventuelle dampspærre, altså på varm siden, som jeg søger forslag til erstatning for.
Edit: Læste et sted, at man skal have fem gange højere diffusionstæthed på varm siden sammenlignet med kold siden. Hvor diffusionstæt er så en asfaboard? Når jeg googler, er Sd-værdien 0,2 på mindst et par asfaboard-produkter. Så skal jeg altså op i mindst Sd 1,0. Så er det altså en dampspærre, jeg skal have (vindpappen ligger langt nede rundt Sd 0,08), og burde endda installere den efter kunstens regler, altså tape og sætte op ordentligt.
Er det korrekt resoneret?
Senest redigeret:
Ja.M MånsaSven sagde:
I 70'erne tapede man ikke, man lagde bare overlap. Det var ret nyt dengang med fugtspærre. Begyndte vel at tage fart efter den store og lille oliekrise i 70'erne, da man begyndte at isolere tykkere, når olien blev dyrere.
Du bør forsøge at tætne så godt det går, også i samlingen mellem væg og loft. Ellers øger risikoen for skimmel på loftet.
Dampbremse fandtes ikke dengang. Ser ud som du har en form for aluminiumsdug. Ikke helt usædvanligt dengang.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bärande vägg eller inte ? Hjälp
Hustillverkare -
Motorsågskörkort - eller bara köra igång?
Trädgårdsmaskiner -
Ångbroms, ångspärr, fuktspärr...eller inget. Blir inte klok
Badrum -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Artikelkommentarer