M
Har lige fået hjem ca. 600 løbende meter trykimprægneret tømmer til vores kommende terrasse. Sagen er, at terrassen måske ikke bliver færdig nu i juni. Er der nogen risiko ved at lade tømmeret ligge på vores singel indkørsel, eller skal jeg dække tømmeret til? Virker en almindelig presenning?

Dæk over, men sørg for, at pressen ikke slutter tæt. Beskyttet mod fugt, men ventileret, er den bedste måde at opbevare træ på.

Trykt tømmer behøver du ikke dække, og du skal vel alligevel skrue det fast til sommer?

Mikael_L
Dække over trykt er vel unødvendigt (luksuriøst).

Men lidt luftigt har det godt af, dvs. ikke direkte på jorden og lidt strø i trævarestakken, f.eks. i hvert andet trævarelag.

ps, fik du en cirkel- og stiksav ... ;)

Nej, trykt træ behøver du ikke dække. Men det kan jo være blevet vådt og tungere den dag, du skal arbejde med det. I den henseende ville jeg dække det over af bekvemmelighedsgrunde.

Mikael_L
Det er jo kanongodt, hvis det er rigtig vådt og tungt, når man lægger terrassegulvet.
Så behøver man ikke montere med afstand mellem brædderne. ;) :D :p

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Dæk over hvis det vil ligge i nogle uger. Solen tørrer hurtigt de yderste lag af træet, hvilket betyder at de vil begynde at vride sig og du vil bande når du så skal skrue i tørt, stivnet terrassebræt. En let presenning koster ikke mange kroner. Terrassebræt skal ikke tørres og luftes før det lægges på plads.

Mikael_L
ab-cd sagde:
Dæk over, hvis det kommer til at ligge nogle uger. Solen tørrer hurtigt de yderste lag af træet, hvilket betyder, at de begynder at vride sig, og du vil bande, når du senere skal skrue tørt, genstridigt terrassebrædder. En let pressenning koster ikke mange kroner. Terrassebrædder bør ikke tørres og luftes, før de lægges på plads.
Makes sense

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Jeg kan kun bekræfte det Mikael skrev. Jeg glemte at dække det træ, jeg havde købt, som nu har ligget et par uger i solen, og da jeg lagde nogle brædder, bemærkede jeg, at 120mm-brædderne fra det øverste lag er ca. 5mm smallere end laget nedenunder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.