Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
At købe nyt træmateriale til trappen synes at blive meget dyrt. Med f.eks. Kärsch kostede trappesnuderne utroligt meget.
Så kom jeg på - kan man ikke støbe (tynde) betontrin til en åben indvendig trappe? Med indbygget trappesnude altså. Med den rette form burde det være ret enkelt, tror jeg. Men det er ikke det, jeg spørger mest om, men snarere om I tror, at betonmateriale på en indvendig trappe bliver for tungt for konstruktionen? Er der risiko for, at det hele falder sammen? Hvor meget vægt er det meningen, at et sådant trappetrin skal kunne tåle? Trinene i sig selv er i vores tilfælde fastgjort i en træramme, der løber på højre og venstre side.
Hvad tror I?
Så kom jeg på - kan man ikke støbe (tynde) betontrin til en åben indvendig trappe? Med indbygget trappesnude altså. Med den rette form burde det være ret enkelt, tror jeg. Men det er ikke det, jeg spørger mest om, men snarere om I tror, at betonmateriale på en indvendig trappe bliver for tungt for konstruktionen? Er der risiko for, at det hele falder sammen? Hvor meget vægt er det meningen, at et sådant trappetrin skal kunne tåle? Trinene i sig selv er i vores tilfælde fastgjort i en træramme, der løber på højre og venstre side.
Hvad tror I?
Det er betydeligt mere værd at udskifte hele trappen end blot at reparere trinene.
Normalt er en trappe ikke konstrueret til at bære alt for stor vægt; det afhænger lidt af hvilken model af trappe, om vangesiderne er fastgjort i væggene, eller om de står på gulvet og hviler mod bjælkelaget.
Jeg tror, at trappen let kan blive gyngende, og betonen risikerer at revne.
Normalt er en trappe ikke konstrueret til at bære alt for stor vægt; det afhænger lidt af hvilken model af trappe, om vangesiderne er fastgjort i væggene, eller om de står på gulvet og hviler mod bjælkelaget.
Jeg tror, at trappen let kan blive gyngende, og betonen risikerer at revne.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Det går ikke at renovere den eksisterende på nogen måde da? Slibe, male/bejdse/lakere/sæbe/vokse osv.? Jeg er selv i gang med en gammel trappe (gammel solid men ret slidt trappe) og vi besluttede os for at slibe den ren, egetræsbidse+vokse den og male stødtrin + vanger hvide. For at få, og beholde en lidt gammeldags stil som vi har på nogle andre ting i huset.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Går går det vel sikkert, men det er et helvedes arbejde for plastikken som ligger på den sidder som sten og så er det en fyrretrappe (eller gran, hvem ved) så træet ser ikke så himla flot ud heller. Flottest ville jo være med egetræstrappetrin og hvid "ramme", men det koster som s****.mrVoodoo sagde:Det går itne att renovera op den eksisterende på nogen måde da? Slibe, male/bejdse/lakere/sæbe/vokse etc? Holder på med en gammel trappe selv (gammel solid men ret slidt trappe) og vi besluttede os for at slibe den ren, egetræsbejdse+vokse den og male stødtrin + vangerne hvide. For at få, og beholde lidt gammeldags stil hvilket vi har på nogle øvrige ting i huset.
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Er man lidt pillende og omhyggelig, så kan man save stødtrin af egetræsparket med en eklist som trappenæse. Meget saven og målen, men billigt hvis du ikke tæller din egen tid. Derudover findes der fræseværktøj til at gøre trappen trærent, så det går relativt nemt med det rette udstyr.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Fræseværktøjerne kender jeg ikke til, har kørt med en elhøvl for at strippe plastikmåtten.Havsutsikt sagde:
Jeg har kigget på Kärsch egetræsgulv:
http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Products/Floors/WoodSpecies/Pages/SelectWood.aspx
Og det var en prismæssigt god løsning, selvom der bliver en del spild. Men hvis man køber trappenæsen til dem:
http://www.kahrs.com/SE/CONSUMER/PRODUCTS/ACCESSORIES/Pages/Mouldings.aspx
Så koster det en formue. En trappenæse koster næsten lige så meget som en pakke parket, og jeg skal have fjorten stykker. Trist.
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Det var det jeg mente, må du have en spontet trappetrin. Kan du ikke bare køre direkte an en glat liste, eller en fræset liste som ikke passer i parketgulvet. Lim med passende lim. Synes at det burde fungere. Men dog så sættes vel prislisten for tilbehør til trapper efter hvad en ny trappe koster. Så hvis du får en "nygammel" trappe for omkring 10-15000 så er det jo billigt i sammenligning med at købe en ny.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Præcis, det er det sikkert, men stadig mange penge. Jeg er usikker på, om jeg kan få parket+lister til at se godt ud, plus at der er hele den ting med at finde en liste, der ser præcis ligesom parketgulvet ud... Klurigt. Men tak for synspunkterne alligevelHavsutsikt sagde:Det var det jeg mente, skal du have en spontet trappenæse. Kan du ikke bare sætte en glat liste på, eller en fræset liste som ikke passer i parketten. Lim med passende lim. Jeg synes det burde fungere. Men dog sættes prislisten for tilbehør til trapper vel efter, hvad en ny trappe koster. Så hvis du får en "nygammel" trappe for omkring 10-15000 så er det jo billigt i sammenligning med at købe en ny.
Ja, det man bør bruge for at få trappen træren er en lakfræser fra Metabo (mig bekendt de eneste som har en lakfræser i deres sortiment, måske patent de har), købte en selv netop til trappen. Ok, det er måske ikke helt prisberettiget at købe sådan en til bare at ordne en trappe, men jeg så ganske mange kommende renoveringsprojekter hvor den kan komme godt til nytte. Importerede min fra England.
Fræsede rent alle store overflader på trappen på ca. 1 time med lakfræseren, nu har jeg kun lidt små hjørner og trappenæsen tilbage at få ren. Med de rette slibemaskiner skal det vel også gå forholdsvis enkelt håber jeg. Ved en trapperenovering er virkelig det rette værktøj A og O, ellers bliver man både skør, deprimeret, gråhåret, sur og generelt aggressiv efter et stykke tid...
Et par gode venner kæmpede i 3 dage med deres trappe inden de gav op da de ikke engang var kommet tæt på halvdelen efter tre dages konstant slibning og skrabning 
At beklæde den med parket bliver jo klart billigere end at købe et trappesæt. Du kan måske fræse egne passende trappenæser i matchende træ? Hvis du da kan finde matchende træ.
Alternativt finde træ som et snedkeri kan save op i passende finer til dig? Så du får nøjagtigt samme træ til trin og lister. Så har du lidt puslespil med at lime finer mm, men det ser du måske ikke som en hindring?
Fræsede rent alle store overflader på trappen på ca. 1 time med lakfræseren, nu har jeg kun lidt små hjørner og trappenæsen tilbage at få ren. Med de rette slibemaskiner skal det vel også gå forholdsvis enkelt håber jeg. Ved en trapperenovering er virkelig det rette værktøj A og O, ellers bliver man både skør, deprimeret, gråhåret, sur og generelt aggressiv efter et stykke tid...
At beklæde den med parket bliver jo klart billigere end at købe et trappesæt. Du kan måske fræse egne passende trappenæser i matchende træ? Hvis du da kan finde matchende træ.
Alternativt finde træ som et snedkeri kan save op i passende finer til dig? Så du får nøjagtigt samme træ til trin og lister. Så har du lidt puslespil med at lime finer mm, men det ser du måske ikke som en hindring?
Vi bestilte en ny specialtilpasset trappe i ask i 2007, og det kostede os 12000 kr. Så at betale 10-15000 for at reparere en trappe lyder vanvittigt i mine ører.Havsutsikt sagde:
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Trappe for 12000 lyder jo som et fundpris, eller er den nysnappet fra et byggeri
. Ellers så ligger vel en Egetrappe på omkring 80-120 tkr afhængig af rækværk mm.
Lukket egetrappel med hvide vangstykker, 14 trin, ville have kostet os 35-40k for 2 år siden, ekskl. montering. Jeg købte Lundbergs trapperenoveringssæt og malede vangstykkerne hvide. Kostede i alt ca. 9000:-. Blev kanongodt. Føltes meget dyrt dengang, men i bakspejlet var det nok ret billigt for en "ny" trappe.
Kiggede også på "Kährs-løsningen" men kom frem til, at det kun ville have været et par tusind billigere. Desuden ville det have taget mere tid at samle det puslespil.
Kiggede også på "Kährs-løsningen" men kom frem til, at det kun ville have været et par tusind billigere. Desuden ville det have taget mere tid at samle det puslespil.