Hej,
Jeg planlægger at bygge et fritidshus på Värmdö uden for Stockholm, som skal isoleres med hampkalk. Jeg havde tænkt at starte 1. juli men er bagud i planlægningen af mit byggeri, så nu sigter jeg mod at bygge stommen i august, og det bliver sandsynligvis over i september, da jeg er uerfaren, gør det på deltid, og det jeg har lært af det lidt, jeg har bygget, er, at det aldrig bliver færdigt til tiden. Det må simpelthen tage den tid, det tager, men problemet er, at hampkalk ikke bør støbes, når det er for koldt eller vådt. Man vil desuden helst støbe væggene, fylde taget med hamp og til sidst lægge taget.
Eftersom tiden begynder at løbe ud, er jeg begyndt at lave en plan B. Hvis det ikke er muligt at støbe i efteråret, gør jeg det til foråret, og der ville jeg sætte pris på råd om, hvordan jeg skal beskytte stommen om vinteren.
1. Kan jeg lade en træramme stå uden tag om vinteren, og hvad skal jeg dække den med, hvis det ikke koster for meget? I værste fald, hvis det gør det muligt, må jeg lægge taget i efteråret, men det vil jeg helst undgå på grund af teknikken, jeg vil bruge ved støbningen.
2. Bør jeg bruge trykimprægneret træ eller behandle træet på anden vis? Det går måske lidt imod hele princippet med et naturligt, sundt hus i hamp. Rammen vil være synlig på husets inderside.
3. Er der nogen her på forummet, der ved noget om hampkalk og har styr på tørretider i efteråret?
Mange tak!