Hej alle sammen!

Jeg har en uindrettet kælder, som den tidligere ejer selv har gravet ud. Det er en stabil konstruktion, men loftet er helt "råt", så der er synlige bjælker, og der sidder gamle planker mellem bjælkerne, der holder isolering m.m. Fra disse planker falder der en masse grus og skidt ned, hvilket gør, at kældergulvet konstant er gruset.

Vi har nu en idé om at forsøge at rydde op dernede for at kunne sætte op lidt opbevaringshylder m.m. D.v.s. ikke et indrettet rum eller lignende, men jeg vil gerne stoppe alt det skidt, der drysser ned. Jeg tænkte først på vindpap, men er bange for, at det måske bliver for tæt? Det bedste ville være, hvis jeg kunne have noget, der er ret luftigt, men alligevel tæt nok til at stoppe støv og skidt... Lidt ligesom en tynd fiberdug eller noget.

Jeg overvejede at sætte denne dug (hvad det så end bliver) og så sætte en løs panel med en centimeters mellemrum for at få lidt loftfølelse... Rigtigt eller forkert?

Ingen der har tanker om, hvad jeg kunne bruge, eller om jeg skal gøre det på en anden måde?

Alle tanker modtages taknemmeligt! :-)

Brug vindvæv eller vindpap. Det er meget diffusionsåbent (det "ånder"), men det er derimod lufttæt og således støvtæt. Ingen fare for at det bliver for tæt! Bare kør på!

Hvis man vil gøre det ordentligt, er det bedst at rydde alt, hvad der ligger i bjælkelaget, for at fylde op med rigtig isolering. Man kan jo undre sig over, hvor gruset kommer fra.

Tak for svaret vectrex!

Ifølge oplysningerne var der kun en lille kælder, da huset blev bygget for lidt over 100 år siden. Den tidligere ejer gravede kælderen ud, så den er under hele huset og sparede ikke på de nye kældervægge, som han støbte på stedet. De er mellem 70-100 cm tykke.

I forbindelse med dette har han sat planker under bjælkerne og presset isolering ind, og gennem årene er der vel grus kommet ned fra det nøgne trægulv i køkkenet og ned i mellem-etagedækket. Nu om dage er der heldækkende laminat i køkkenet, så forhåbentlig kommer der ikke mere grus og skidt... ;-)

Men jeg er enig i, at det rigtige ville være at rive det gamle ned og rydde ud for at isolere på ny, det er jo ikke så store områder, det drejer sig om lige nu. Må se, hvad jeg gør!

Som opdatering kan jeg nævne, at jeg besluttede mig for at rive alt ned... Fy f*n hvor det støvede! Der var ingen isolering overhovedet, kun gammelt mørtel og små murstykker. Der lå et 7 cm lag af dette oven på de brædder, som jeg skulle rive ned, og nu ligger alt på gulvet, og det bliver til at bære det op fra kælderen med spande! *suk*

Som kirsebær på toppen støvede det så meget, at det trængte ind på overetagen og hele huset fik et meget fint lag støv. Havde det stadig været jul, kunne man måske have fået lidt julestemning af denne "sne", men det er jo ikke tilfældet! ;-)

Nå, men det er gjort rent, og i ugen får jeg bære gruset op og komme i gang med isoleringen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.