33,592 læst ·
7 svar
34k læst
7 svar
Dække grim hoveddør med tynd plade - MDF, krydsfiner, panel, andet?
Hvis jeg har en almindelig hoveddør, som jeg dog synes er grim, og i stedet vil dække med en glat plade, hvad skal jeg så bruge? Pladen behøver jo ikke at bidrage med nogen stivhed, og jeg vil jo have, at pladen skal være så tynd som muligt, gerne 2-4 mm. Hvad skal jeg bruge, MDF, krydsfiner, panel, andet?
Udsiden eller indersiden? Jeg havde en dør, hvor den tidligere ejer havde erstattet ydersiden med 4mm krydsfiner. Det var ikke pænt, og jeg erstattede døren da den var ved at falde i stykker. Hvad er problemet med den nuværende dør? Kan den ikke males? Det vil blive et problem at holde en så tynd plade som 4 mm plan, hvis du ikke kan lime hele overfladen.
Lim hele overfladen er nok ikke noget problem, skal jeg bruge almindelig trælim eller PL400 eller noget andet?
Problemet er, at jeg vil finde en billig yderdør, og de fleste billige yderdøre har grimme sporfræsede mønstre, og jeg ville derfor erstatte hele forsiden med noget, der ligner husets øvrige døre. Meget få billige yderdøre er helt glatte.
Problemet er, at jeg vil finde en billig yderdør, og de fleste billige yderdøre har grimme sporfræsede mønstre, og jeg ville derfor erstatte hele forsiden med noget, der ligner husets øvrige døre. Meget få billige yderdøre er helt glatte.
Til døren jeg byggede brugte jeg polyuretanlim. Det tåler fugt nogenlunde. Almindelig trælim (PVAC) findes både som inde- og udekvalitet, men det har alligevel ret begrænset fugtresistens. Problemet er at få presstryk på hele overfladen. Har du adgang til en finerpresser er det intet problem. Ellers kan du lægge den nylimte dør i en lufttæt pose og tilkoble en vakuumpumpe. Det gjorde jeg, og hvis man får det tæt nok, er det tilstrækkeligt som presstryk. Eventuelt kan du lægge en spånplade mellem den pålimede plade og vakuumposen for at sikre, at eventuelle ujævnheder ikke trænger igennem pladen.
Klik her for at svare