Hej.

Jeg har købt et murstenshus fra 1958. Fyren, jeg købte fra, havde lige gennemrenoveret stedet med henblik på at sælge, hvilket selvfølgelig blev renoveret "så pænt som muligt til den billigste pris" med genveje og lavbudget materialer.

Alle ydervægge er på indersiden beton, som er malet. Dette med en væg som undtagelse - Der sidder en gipsplade udenpå betonen med underliggende fugtsikring/plast. Bør man bekymre sig om denne undtagelse, at der er skjult fugt/skader eller andet under gipsen, eller er dette en "normal byggeteknik"? Netop denne væg er i underetagen.

mao - Bør jeg rive hele gipsvæggen op bare for at forsikre mig om, at der ikke findes noget lusk bagved?

Med venlig hilsen
Andreas

peternicklas
Jeg ville rive alt, der ligger direkte mod ydervæggen. Plastikken forhindrer væggen i at ånde.

Her har man sat plasten udenpå reglarne.... dvs beton, derefter regelværk, så plast, så gips.... det er vel fagmæssigt gjort så?

Men spørgsmålet er vel, hvorfor har man klædt væggen? Er det en væg under jord, så ville jeg fjernet alt, som er blevet bygget på væggen.

Jeps. Det er nøglespørgsmålet... Hele huset er nyrenoveret, men det er kun netop denne væg, der er dækket. Hele væggen ligger over jorden, men jeg ved, at man tidligere har bygget en bed, der lå direkte mod ydervæggen... ca. 50 cm høj.

Hvorfor ikke spørge?

Har spurgt.... han har ikke en anelse... nogle udenlandske håndværkere han ikke har styr på...
Ville I have revet ned og tjekket?... eller ventet og krydset fingre...?..;)

Et par gipsplader er jo meget lette og billige at både rive og sætte op nye, så det er vel lige så godt at rive så slipper du for at bekymre dig..

Om svaret blev som du skriver på et spørgsmål om hvorfor, ja så ville jeg rive væggen ned med det samme for ikke f.n gør nogle håndværkere noget de ikke er blevet bedt om at gøre. Tænk hvis de fik for sig at mure indgangen til så ingen kunne komme ind, ville han svare på samme måde da også? og betale for arbejdet.

Har de lagt plast bagved har den som gjort det mistænkt fugt. En beton ydervæg skal kunne ånde, så plasten har sikkert hævet fugtniveauet i væggen. Jeg ville tage det ned, pudse væggen og male.

Mvh,
Anders

Tak for alle svar.

Virker helt klart tilstrækkeligt skummelt til at rive det ned.....trods at det bliver et kæmpeprojekt for mig...Har lixom tommelfingeren fuldstændigt midt i hånden.

Jeg river, og håber på, at der ikke gemmer sig noget større saneringsarbejde bagved.

Hvis der er fugt der, vil det vise sig i fremtiden, og så er løsningen at rive væggen ned og pudse. Men risikoen er, at du har en sund væg og intet fugtproblem, og så har du gjort nedrivningen unødvendigt. Mit forslag, vent og se. Der er sikkert andre projekter, der er bedre at bruge tiden på.

• Synes
Tiger79
  • Laddar…
Der er mange, der sætter gips på betonvæg for at slippe for at spartle så meget. Men man ved aldrig, hvad der skjuler sig.

Hvordan ved du om plasten og reglarne?

Fandt plasten og reglerne, da jeg monterede en apparatdåse der tidligere....
Behøver måske ikke at rive hele vejen....Overvejer at save et kvm hul op for at kigge...burde være tilstrækkeligt enkelt for mig at lappe sammen igen.

Alternativt købe mig en fiberoptisk kamera for at bore en række huller og kigge...andre forslag?

Jeg er måske ekstra bekymret...dels fordi rummet er i stueetagen, og der sover småbørnene, samt at der i stueetagen ser ud til at være konstant 6-7% mere luftfugtighed end på overetagen.

Senest redigeret:
Forklaringen kan måske være så enkel, som at man reglar for at kunne trække lidt elrør. Om plasten skal være der eller ej, kan man jo overveje - på en letbetonvæg skal den ikke være der, men hvad er anbefalingen på en betonvæg? Ring til en isoleringsproducent og spørg. Mange sætter nok plasten der, fordi det er sådan man "normalt" gør. Mao. tror jeg, man skal holde lidt lav profil med konspirationsteorierne...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.