Vores hus ligger på en bakke. I øjeblikket har vi en indgang/terrasse delvist på taget af et skur, der ligger i niveau med den nederste kælderetage. Vi vil gerne forlænge skurtaget (=grunden uden for indgangsetagen) og samtidig skabe en carport.

Ligeledes har vi et andet stærkt skrånende område i haven, hvor vi gerne vil udnytte grunden bedre ved at bygge en lignende "balkon". Af forskellige grunde fungerer det ikke at fylde jorden op, dels ligger det dumt, og dels er der en høj faldhøjde.

Min tanke er, at det ikke bare skal være to store trækonstruktioner, der bygges, men at man skal have mulighed for f.eks. at have græsplæne ovenpå, så en form for betonplade er et ønske, men jeg mistænker, at det bliver en meget dyrere variant? Hvad kræves der for at lave en sådan konstruktion? Kan man henvende sig til en bygherre direkte, eller bør man få lavet en form for konstruktionsplan for at være sikker på, at det bliver en gennemtænkt konstruktion?

1 Sandsynligvis har du brug for byggetilladelse

2 Kontakt en konstruktør for at sikre, at det bliver gjort korrekt.

I
Det afhænger helt af, hvor store spændvidder bjælkelaget vil få. Under 6 m findes der færdig btg.bjælke + plader at lægge op, som kan tåle vægten af jord og græsplæne. Men... hvis du skal udnytte rummet under bjælkelaget, kan du ikke bare lægge det 'lige på' og lægge jord osv. Så skal du på pladerne først lave en afretning, der fylder fugerne. På afretningen en fugtspærre og på fugtspærren et selvdrænende sten-/gruslag, før du lægger jorden på. (Kaldet built-up-dækning.)

Google dette begreb, og du finder skitser og anvisninger.

Tjek derefter cementstøberierne i din nærhed. Eller Google efter ERGE-bjælkelag og lign.

aha, rigtig godt, tak for tips! Dette burde en byggare kunne klare direkte, synes jeg.

Og byggetilladelse skal vi have, men da det er relativt enkle konstruktioner i haven, antager jeg, at det er nok med håndtegnede skitser med målene, det plejer det at være, når det drejer sig om terrasser iaf.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.