Hej,
Jeg har tænkt mig at bygge cykelbump ifølge vedlagte tegning og billede.

Det eneste jeg er usikker på, er hvilken type plademateriale jeg skal vælge (type og tykkelse) for at kunne bøje pladen, som bumpet skal være.

Min initiale tanke er at bruge 12 eller 15 mm konstruktionskrydsfiner.

Hvilken type plade bør jeg vælge? Er det enkelt at få til bøjningen? Jeg skruer jo i lægter, som sidder ret tæt.

Tegning af en rampe til cykelgupp med dimensioner og designskabelon, herunder specifikationer for træplader, skæring og krumning. En person står på et cykelgupp lavet af krydsfiner i et udendørsområde, med en cykel parkeret ved siden af.

Instruktionen som siger 1/2 tomme til siderne og 1/4 tomme til overfladen er vel et godt forslag? Selv om jeg synes 6 mm lyder skrøbeligt...

Står jo i teksten. 1/4" plywood. Bliver vel 6,5 mm.

I ungdommens år, 90'erne, byggede vi masser af ramper i forskellige størrelser. Køret bmx og skate, kickbike fandtes ikke. Man lærte utroligt meget om teknik og konstruktion ved at prøve og genoverveje sine idéer. Vi støvsugede containere og lastebroer for materialer, som vi brugte til at bygge, vi brugte alt fra paller til gamle sengebunde. Begrebet "Genbrug" fandtes heller ikke... Vi bestilte tegninger fra USA, som kom i postkassen passende til slutningen af sommerferien :crysmile: Hvilke tider! 12 og 15 mm skal du ikke køre på, som allerede nævnt. De vil være ubehageligt stive. Tættere regler eller dobbelt 6,5 krydsfiner gør underværker. (y)

• Synes
juanxxx
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper sagde:
Instruktionen som siger 1/2 tomme til siderne og 1/4 tomme til overfladen er vel et godt forslag? Selv om jeg synes 6 mm lyder spinkelt...
Tak! Jeg læste 1/2 tomme til alt. Syntes det lød tykt. Men nu ved jeg :-)

P Picea sagde:
I ungdommens år, 90-tallet, byggede vi masser af ramper i diverse størrelser. Kørte BMX og skate, kickbike fandtes ikke. Man lærte utroligt meget om teknik og konstruktion ved at prøve og genoverveje sine idéer. Vi støvsugede containere og læssebroer for materiale, som vi brugte til at bygge med, vi brugte alt fra paller til gamle sengebunde. Begrebet "Genbrug" fandtes heller ikke... Vi bestilte tegninger fra USA, som kom i brevkassen lige til slutningen af sommerferien :crysmile: Hvilke tider!
12 og 15 mm skal du ikke køre på, som allerede nævnt. De vil være irriterende stive. Tættere reglar eller dobbelt 6,5 plywood gør tricket. (y)
Tror du 6 mm plywood vil være for svagt? Skal jeg bruge dobbeltlag?

Er der nogen idé i at behandle denne type bump med noget (maling fx) for øget holdbarhed?

Tykkere end 6 mm vil være svært at bøje sådan. For at øge styrken limer du et lag mere.

Hvis reglarne er 45 mm og sidder cc 150 mm, har jeg svært ved at se, hvordan 6 mm ikke skulle være nok... Det bliver jo snarere sådan, at reglarne bærer alt, og pladen er til for at gøre det glat...

I Ingenjör Jesper sagde:
Om reglarna är 45 mm og sidder cc 150 mm har jeg svært ved at se, hvordan 6 mm ikke skal være nok... Det bliver jo snarere sådan, at reglarne bærer alt, og pladen er til for at gøre det glat ..
Med CC 150 og 45-regel, behøver man overhovedet brug for krydsfiner? Er det ikke bare at mindske til CC45? Sikkert, det går lidt mere til reglar, men bliver nok billigere end krydsfiner...

MrJay

15mm Plywood.

MrJay MrJay sagde:
[media]
15mm Plywood.
Dog ”-Seven mil ply…” ”Double up….” til oversider

MrJay
P Picea sagde:
Men ”-Seven mil ply…” ”Double up….” til overflader
Helt muligt, så kun begyndelsen, hvor han siger 15 mil. Tænker man, hvis man er interesseret, så vil man se hele klippet ;)

T Troberg sagde:
Med CC 150 og 45-regel, behøver man overhovedet krydsfiner? Er det ikke bare at reducere til CC45? Selvfølgelig, det kræver lidt mere regel, men det bliver nok billigere end krydsfiner...
Små børn skal cykle på dem (og jeg selv selvfølgelig). Så er det Nice med lidt komfort :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.