Hej,

Vi skal bygge nyt hus med Eksjöhus og nærmer os endelig byggestart! Lige nu sidder jeg og forsøger at skære så mange omkostninger som muligt (selvfølgelig) og har en post i min produktionsomkostningskalkyle, som eksjöhus har lagt ind, hvor de har skrevet;

"container og byggestrøm a ca 25000 kr"

Så, nu undrer jeg mig dermed - hvis jeg selv booker en container, kan jeg så slippe billigere? I så fald, hvor henvender man sig for at booke en container, hvor længe er den nødvendig (i hvilke byggemomenter), og hvor stor plejer en sådan container at skulle være?

Vol

Container har de fleste åkører at tilbyde. Men pas på hvordan denne fyldes, for det kan blive frygteligt dyrt med forkert håndtering. Det meste debiteres per ton, og suverænt dyrest er blandet materiel. Så hvis du har 7 ton jord i bunden og et par brædder på toppen, skal du betale for blandet materiel, som kan koste 6-700 kr per ton, samtidig med at ren jord nogle gange er gratis. Tjek priserne nøje og planlæg containerne efter dette, måske endda så du skal have forskellige på plads samtidig.

Svaret på dit spørgsmål er, at en container er nødvendig hele byggetiden efter min opfattelse. Lejen af selve containeren er ikke det dyre, men tømningen kan blive meget dyr. Udkørsel og hjemtagning koster også, ligesom transport frem og tilbage ved tømningen.

Senest redigeret:
Tømmes den flere gange? Det her med at have styr på, hvad der smides ud, føles jo ret svært, eftersom en entrepenør udfører hele byggearbejdet. Jeg vil være på stedet sporadisk, men jeg har ikke en chance for at kontrollere alt, der lægges i denne container, eller hvor ofte den tømmes.. :/

Jeg bad tømrerne smide alt rent træ ved siden af containeren. Og så savede jeg det op, som ikke var værd at gemme til brænde. De havde aldrig oplevet ikke at skulle skifte container en eneste gang før..

Svært at sige hvor ofte den tømmes, men hvad jeg har oplevet i vores nybyggeriområde, så plejer det at blive omkring to fulde containere per husbyggeri. Håndværkerne smider oftest alt blandet uden videre planlægning.

25000 kr lyder i øvrigt som kalkuleret i underkanten, hvis også byggestrøm (som du betaler løbende) skal indgå i posten. Kun byggaffaldscontaineren under byggetiden plejer at koste 25000 kr.

Mit tip er at låne/venneleje eller købe en trailer med løvgitter eller hjemmebyggede sider i krydsfiner og stille den (låst) på grunden. Når den er fuld, kører du til nærmeste genbrugsstation. Vi gjorde sådan og kunne skære næsten 25000 kr af posten "andre bygherreomkostninger". Det bliver nogle ture (måske 6-7 stykker), men det var absolut det værd. Desuden er traileren meget brugbar det første år/årene, når man bygger nyt.
Vi havde dog temmelig tæt til genbrugsstationen og besøgte ofte byggepladsen og kiggede på husbyggeriet. Til slut var det dog lidt trættende at smide og sortere skrald på genbrugsstationen.

En mindre trailer koster cirka 7000 kr (+ cirka 3000 kr for løvgitter) på Bauhaus. Så kan du bare sælge den for halv pris, når du er færdig med den. Hvis du er heldig, kan du finde en billig brugt på Blocket. Hvis du er endnu heldigere, har en slægtning/ven en trailer, du kan låne i et halvt år.

Held og lykke!

• Synes
Stockholm99
  • Laddar…
Jeg har kørt alt byggeskræd fra mit nybyggeri i affaldssække i bilens bagagerum.
Tømrerne kastede alt i en eneste bunke i den tid, de var med, alt spildtræ savede jeg til brænde.
Senere når jeg byggede selv, var det meget enklere, da havde man jo en affaldspose inde, hvor man smed alt undervejs, når den var fuld, tape man den sammen og stillede den udenfor, når man havde en flok, kørte man og smed det væk.

SpectorRecords sagde:
Svært at sige, hvor ofte den tømmes, men hvad jeg har oplevet i vores nybyggerområde, så plejer det at blive ca. to fulde containere per husbyggeri. Håndværkerne smider oftest alt blandet uden videre planlægning.

25000 kr lyder i øvrigt som kalkuleret i underkant, hvis også byggestrøm (som du betaler løbende) skal indgå i posten. Kun byggeskrotcontainer under byggetiden plejer at gå på 25000 loppe.

Mit tip er at låne/vennehyre eller købe en trailer med løvgitter eller egenbyggede sider i krydsfiner og stille den (låst) på grunden. Når den er fuld, så kører du og smider på nærmeste genbrugsstation.
Vi gjorde sådan og kunne skære næsten 25000 kr fra posten "andre bygherreomkostninger". Det bliver nogle ture (måske 6-7 stk), men det var det helt klart værd. Desuden er traileren meget brugbar det første år/år, når man bygger nyt.
Vi havde dog ret tæt til genbrugsstationen og var ofte ude på byggepladsen og kiggede på husbyggeriet. Det var dog lidt trættende til sidst at smide og sortere skrald på genbrugsstationen.

En mindre trailer koster ca. 7000 kr (+ ca. 3000 kr for løvgitter) på Bauhaus. Bare at sælge så for halv pris, når du er færdig med den. Har du held, kan du finde en billig brugt på Blocket. Har du endnu mere held, har en eller anden slægtning/ven en trailer, som du kan låne et halvt år.

Held og lykke!
Det var jo faktisk ingen dårlig idé. Kan man klare sig størrelsesmæssigt med en sådan trailer da? Jeg tænker, hvis de skal smide rigtig store ting. Jeg har absolut mulighed for at køre og tømme ofte (slægtninge bor desuden nabo til grunden). Tror måske eventuelt, at jeg endda kan låne en trailer, når jeg tænker efter.

Er der ingen betænkeligheder med, at entreprenøren "kræver", at jeg har container?

Jeg vil bare indskyde, at det er krav til entreprenøren at skulle sortere sit affald. Det plejer at stå indskrevet i kontrolplan PBL.

Matti_75 sagde:
Jeg vil bare lige indskyde, at der er krav til, at entreprenøren skal sortere sit affald. Det plejer at stå skrevet i kontrolplan PBL.
Hvad indebærer dette? At jeg ikke kan bruge en trailer og ordne det selv, men bliver nødt til at leje en container?

Volatyle sagde:
Hvad indebærer dette? At jeg ikke kan bruge en trailer og klare det selv uden at blive nødt til at leje en container?
Du må godt køre det i en trailer, men byggerne må ikke smide alt i en stor bunke eller en blandcontainer. Det skal være i sorterede fraktioner. Der sløses meget med dette i småhusbranchen.

Volatyle sagde:
Det var jo faktisk ikke en dum idé. Kan man klare sig størrelsesmæssigt med en sådan trailer? Jeg tænker, hvis de skal smide rigtig store ting væk. Jeg har absolut mulighed for at køre og tømme ofte (slægtninge bor desuden nabo til grunden). Tror måske eventuelt, at jeg endda kan låne en trailer, nu hvor jeg tænker efter.

Er der nogen betænkeligheder ved at entreprenøren "kræver", at jeg har container?
Vi klarede os fint med en ret lille trailer. Plejede at omstuve lidt i traileren og trække spændebånd over, inden jeg kørte og smed væk. Store ting, der kan tænkes at smides væk, er måske lange brædder/reglar eller forkerte/overskydende plader. Alt overskydende tømmer/gips/spån etc. gemte vi til andre projekter.

Den eneste betænkelighed entreprenøren kan have, er vel, at vognen bliver fuld, og du ikke tømmer den. Men du har jo god overvågning med slægtningene, der kan holde øje. Man kan jo også smide ved siden af vognen, så du bare må tage flere ture. I øvrigt, så er det jo dig, der betaler, og det skal ingen entreprenør blande sig i, hvilken løsning du vil anvende. Sørg blot for, at du får fuldt fradrag for containeren, hvis udgiften allerede er indarbejdet et sted i entreprenørprisen; dog virker det jo som om, at denne post var sat som en variabel pris for din del.

Da jeg byggede for tre år siden, havde byggmesteren kalkuleret med 9000 kr til affaldscontainer.

Jeg tog på mig jobbet at sortere og smide væk på kommunens losseplads.

Efter et stykke tid lærte de sig at smide rent træ i en bunke for sig og metal, isolering, emballage osv. for sig.

Så jeg kørte cirka en gang om ugen en trailer med mest emballage samt lidt diverse som malingbøtter, isoleringsrester, fugemassepatroner, gipsrester m.m. til genbrugsstationen og lagde det i de respektive containere. Pallerne som tagstenene blev leveret på, returnerede jeg og fik pant 75 kr/palle tilbage. Resterne af træ blev naturligvis brænde, som Pumba skrev.

Forresten gik det meste af isoleringsresterne til en nabos garage-lofts-isolering.

9000 kr er også penge :)

KnockOnWood sagde:
Når jeg byggede for tre år siden, havde byggelederen kalkuleret med 9000 kr til en affaldscontainer.

Jeg tog på mig jobbet at sortere og smide på kommunens losseplads.

Efter et stykke tid lærte de at smide rent træ i en bunke for sig og metal, isolering, emballage etc. for sig.

Så jeg kørte cirka en gang om ugen med en trailer med mest emballage samt lidt forskelligt som malerbøtter, isoleringsspild, fugepatroner, gipsspild mm. til genbrugsstationen og lagde det i respektive container.
Pallerne som tagstenene blev leveret på returnerede jeg og fik tilbage panten 75 kr/palle.
Spildtræet blev naturligvis brænde, som Pumba skrev.

I øvrigt gik det meste af isoleringsspildet til en nabos garage-loft-isolering.

9000 kr er også penge :)
Ja absolut! Som sagt, jeg forsøger at skære omkostninger ned på alle punkter :).
Lyder som om jeg har fået gode forslag. Jeg vil bruge trailerkørsel, beholder træet (det brændbare) til kakkelovnen, og papemballage og sådan kan jeg brænde af på marken (bygger på landet, på 6000 kvm), så der har vi et bålsted, hvor vi kan brænde en del. Gætter på, det bliver meget plastik/metal/gips jeg kommer til at køre væk således.

Vol

P
Er I sikre på, at det er en skrællespand og ikke en depotcontainer?

Volatyle Hvordan går det med omkostning og container? Vi skal bygge med eksjöhus, så det ville være godt at vide, hvad posten kan ende på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.