Vi skal renovere et mindre toilet på øverste etage med skråtag, hvor den bagerste væg er bærende, og bag den er der et ret stort rum i form af en skunk, der går langs hele husets langside. En af håndværkerne, der har givet tilbud, har foreslået, at man kan bygge et væghængt toilet med cisternen i skunken for at spare plads i selve badeværelset.

Mit spørgsmål er: hvordan bliver det med kondens omkring cisternen, hvis den er i en uisoleret skunk? Temperaturen varierer meget mellem sommer og vinter (meget koldt om vinteren og meget varmt om sommeren). Kan man isolere rundt om selve cisternen, inde i skunken?

Klart den skal isoleres, ellers fryser det jo om vinteren.

Ja, men hvordan? :) Jeg har også forstået, at den på en eller anden måde skal omfattes af (samme?) tætningslag som i selve badeværelset. Hvordan løser man det, hvis der er en væg imellem?

Jeg byggede en indbygget cisterne, se billeder hvordan jeg gik til værks her: https://1drv.ms/a/s!AtZ96a3ori0ZvGFGxDl1w5CgZ58j
Vægmonteret toilet med indbygget cisterne i en renoveret badeværelsesniche, flisebeklædt og med hvidt låg.

Som du siger, skal tætningslaget gå ind i nichen, men du behøver ikke have fliser derinde. Cisternen sættes på plads, når tætningslaget er tørret, og dækkes gerne med byggematerialeplade (intet organisk), der sættes i niveau med væggen rundt omkring. Det er vigtigt som bare pokker, at cisternen sidder som klippen, det må ikke svigte for så løsner eller knækker fliserne! Læg også et lille dræningsrør, der leder evt. lækage ud i badeværelset.

Nichen er åben foroven, men cisternen har et låg, så det bliver ikke fugtigt i rummet bagved. Jeg har et garderoberum bagved, så jeg behøvede ikke bekymre mig så meget over frostrisiko, men jeg har en termostatstyret varmeblæser til hånds om vinteren, hvis det skulle blive bidende koldt (bor i Skåne).

• Synes
Terese Holmquist
  • Laddar…
Noget i den stil burde jo kunne løses, med tilføjelsen at man isolerer "lådan" på bagsiden af væggen også ud mod kattvinden... Tål at tænkes på. Tak for inspiration og tips! :)

Er det selve væggen der er bærende da? Det plejer jo at være reglet, så man kan åbne væggen, så længe man ikke rører reglarna.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.