Hej,
Ska köpa en såg men vilken är bäst, cirkelsåg lös eller bordssåg?
Jag behöver sågen just nu till att skapa en bräda 2meter som är 1mm på ena sidan och går över mjukt 20mm på andra sidan.
Sedan vill jag ha en som fungerar bra till mycket, vad rekommenderas och hur ska jag tänka?
Ska köpa en såg men vilken är bäst, cirkelsåg lös eller bordssåg?
Jag behöver sågen just nu till att skapa en bräda 2meter som är 1mm på ena sidan och går över mjukt 20mm på andra sidan.
Sedan vill jag ha en som fungerar bra till mycket, vad rekommenderas och hur ska jag tänka?
Jag har bordssåg och sänksåg. Cirkelsåg har jag inte, det behovet löser sänksågen.
Till brädor (exempelvis när man klyver dem då man sätter panel) är bordssågen bäst. Till att kapa dörrar, såga i skivor, såga av befintlig panel på plats mm är sänksåg bäst.
Till brädor (exempelvis när man klyver dem då man sätter panel) är bordssågen bäst. Till att kapa dörrar, såga i skivor, såga av befintlig panel på plats mm är sänksåg bäst.
Det är ungefär som att fråga om man behöver en hammare eller kofot. Det är olika verktyg som används till olika saker även om vissa funktioner överlappar.
Hur bred ska brädan vara? Det låter som att du även behöver en bandsåg och en rikt- och planhyvelJohan Eek sagde:
Ok, sänksåg får googla den, tack!pacman42 sagde:
Hej, ha ha ha, ok, den ska vara 2cm bred.useless sagde:
Det blir enklare med en bordsåg för både sänksågen och handlingar kräver ett stadigare underlag när det ska sågas och en större bordssåg är färdig direkt och då menar jag en fällbar med hjul m.mJohan Eek sagde: