16,473 læst ·
10 svar
16k læst
10 svar
Cementmørtel A, pudsmørtel B eller C ???
Skal forsøge mig med at pudse for første gang fremover og forsøger at læse op på, hvilket pudsemørtel man skal bruge til drivhusmuren, men jeg bliver ikke klog på dette. Muren består af lecablokke, og jeg tænker kun at pudse over jord plus nogle få cm under jord (hvor der er bærelag/makadam) af æstetiske grunde. Under jord er det Cementmørtel A, der gælder, har jeg forstået, men hvad gælder for resten af muren, B eller C? Tænker at bruge Finjas system, og på begge står det samme i produktbladet;
Og hvordan laver man overgangen rent praktisk mellem Cementmørtel A og pudsemørtlen?
Jeg havde grundet med A-brug og så pudset resten med B. Jeg har for nylig lavet mure i haven på den måde efter anbefaling fra en byggmester, der hjælper mig nogle gange. Ikke helt i henhold til Finjas anvisninger, men det vil holde alligevel.
Vi skal også bygge drivhus inden længe, og der gør jeg det samme med soklen.
Vi skal også bygge drivhus inden længe, og der gør jeg det samme med soklen.
OK, så ifølge din murermester er grundningsmørtel A ikke nødvendig?
Yderligere et spørgsmål i denne sammenhæng er, hvad den totale pudslaget bør være (grundning+pudsenet+pudsemørtel). Det er vigtigt, at ydermålene bliver korrekte, så drivhuset passer på muren senere.
Yderligere et spørgsmål i denne sammenhæng er, hvad den totale pudslaget bør være (grundning+pudsenet+pudsemørtel). Det er vigtigt, at ydermålene bliver korrekte, så drivhuset passer på muren senere.
Mit råd for at komplicere det...
Kør med cementbruk A.
Jeg har pudset med standard finbeton på en lecagrund og det har holdt i 10 år nu uden revner.
Så ikke hårdt på blødt og bevæger sig ikke underlaget, funker hårdt.
/ATW
Kør med cementbruk A.
Jeg har pudset med standard finbeton på en lecagrund og det har holdt i 10 år nu uden revner.
Så ikke hårdt på blødt og bevæger sig ikke underlaget, funker hårdt.
/ATW
Jeg kom til at have en bunke Cementmørtel A hjemme, og jeg forstår ikke rigtig, hvad forskellen er mellem Cementmørtel A og Grundningsmørtel A udover prisen.mexitegel sagde:
Men Finja anbefaler Grundningsmørtel A og derefter Cementmørtel A.
Og folk siger, at IT er kompliceretA ArneTW sagde:
Er det sværere at pudse med cementmørtel A end pudsemørtel? Underlaget er jo lecabeton, så det antager jeg ikke bevæger sig?
Senest redigeret:
Vi skulle sprøjte vores mure med farvet ædelpuds og da måtte underlaget (udstokningsmørtel) ikke være hårdere end B. Jeg talte også med min bygherre, som mente, at der findes mure lavet i kalkpuds, der har stået i hundrede år uden problemer, så han mente, at B var næsten for hårdt. Pudsproducenterne mener, at man skal bruge A, så det holder. Men min (dog begrænsede) erfaring er, at A-mørtel bliver vanvittigt hård. Rent udførelsesmæssigt synes jeg også, at PudsMørtel B er lettere at pudse med end A-mørtel. Det er mere smidigt og bliver bedre siddende på væggen end A-mørtel.
Angående tykkelsen regnede jeg med 15 mm. 3 mm for grundmørtelen og 12 mm for udstokningsmørtelen.
Angående tykkelsen regnede jeg med 15 mm. 3 mm for grundmørtelen og 12 mm for udstokningsmørtelen.
Ja, det er sådan, jeg har forstået det også. Men når først pudset er oppe, er det vel ingen ulempe, at det er hårdt for vores del, vi kommer bare til at male pudset, men som helt grøn i pudsning så vil man jo ikke gøre det for kompliceret for sig selv heller.
Hej, måske et dumt spørgsmål, men har du net før, eller kører du bare med Cementmørtel A? Tak på forhånd😊A ArneTW sagde:
Klik her for at svare