Skal forsøge mig med at pudse for første gang fremover og forsøger at læse op på, hvilket pudsemørtel man skal bruge til drivhusmuren, men jeg bliver ikke klog på dette. Muren består af lecablokke, og jeg tænker kun at pudse over jord plus nogle få cm under jord (hvor der er bærelag/makadam) af æstetiske grunde. Under jord er det Cementmørtel A, der gælder, har jeg forstået, men hvad gælder for resten af muren, B eller C? Tænker at bruge Finjas system, og på begge står det samme i produktbladet;

Pumpbar pudsemørtel til grudpudsning/udstokning og slibning over jord på underlag af murværk samt på KC-pudsede underlag i forbindelse med reparation.
Og hvordan laver man overgangen rent praktisk mellem Cementmørtel A og pudsemørtlen?
 
Jeg havde grundet med A-brug og så pudset resten med B. Jeg har for nylig lavet mure i haven på den måde efter anbefaling fra en byggmester, der hjælper mig nogle gange. Ikke helt i henhold til Finjas anvisninger, men det vil holde alligevel.
Vi skal også bygge drivhus inden længe, og der gør jeg det samme med soklen.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
OK, så ifølge din murermester er grundningsmørtel A ikke nødvendig?

Yderligere et spørgsmål i denne sammenhæng er, hvad den totale pudslaget bør være (grundning+pudsenet+pudsemørtel). Det er vigtigt, at ydermålene bliver korrekte, så drivhuset passer på muren senere.
 
Mit råd for at komplicere det...

Kør med cementbruk A.

Jeg har pudset med standard finbeton på en lecagrund og det har holdt i 10 år nu uden revner.

Så ikke hårdt på blødt og bevæger sig ikke underlaget, funker hårdt.

/ATW
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
OK, så ifølge din murermester er grundningsmørtel A ikke nødvendig?

Et yderligere spørgsmål i sammenhængen er, hvad den totale pudstykkelse bør være (grundning+pudsnet+pudsmørtel). Det er vigtigt, at ydermålene bliver korrekte, så drivhuset passer på muren bagefter.
Jeg kom til at have en bunke Cementmørtel A hjemme, og jeg forstår ikke rigtig, hvad forskellen er mellem Cementmørtel A og Grundningsmørtel A udover prisen.

Men Finja anbefaler Grundningsmørtel A og derefter Cementmørtel A.
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Mit råd for at gøre det besværligt...

Brug cementmørtel A.

Jeg har pudset med standard finbeton på en lecafundament, og det har holdt i 10 år nu uden revner.

Så ikke hårdt på blødt, og bevæger sig underlaget ikke, fungerer hårdt.

/ATW
Og folk siger, at IT er kompliceret :crysmile:.

Er det sværere at pudse med cementmørtel A end pudsemørtel? Underlaget er jo lecabeton, så det antager jeg ikke bevæger sig? :worried:
 
Senest redigeret:
Vi skulle sprøjte vores mure med farvet ædelpuds og da måtte underlaget (udstokningsmørtel) ikke være hårdere end B. Jeg talte også med min bygherre, som mente, at der findes mure lavet i kalkpuds, der har stået i hundrede år uden problemer, så han mente, at B var næsten for hårdt. Pudsproducenterne mener, at man skal bruge A, så det holder. Men min (dog begrænsede) erfaring er, at A-mørtel bliver vanvittigt hård. Rent udførelsesmæssigt synes jeg også, at PudsMørtel B er lettere at pudse med end A-mørtel. Det er mere smidigt og bliver bedre siddende på væggen end A-mørtel.

Angående tykkelsen regnede jeg med 15 mm. 3 mm for grundmørtelen og 12 mm for udstokningsmørtelen.
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det er sådan, jeg har forstået det også. Men når først pudset er oppe, er det vel ingen ulempe, at det er hårdt for vores del, vi kommer bare til at male pudset, men som helt grøn i pudsning så vil man jo ikke gøre det for kompliceret for sig selv heller.
 
A ArneTW sagde:
Mit råd for at komplicere det...

Kør med cementmørtel A.

Jeg har pudset med standard finbeton på en lecagrund, og det har holdt i 10 år nu uden revner.

Så ikke hårdt på blødt, og bevæger sig underlaget ikke, fungerer hårdt.

/ATW
Hej, måske et dumt spørgsmål, men har du net før, eller kører du bare med Cementmørtel A? Tak på forhånd😊
 
Ikke netværket... ingen revner endnu.

Men jeg giver ingen garantier.

Dog bliver jeg mere usikker med alderen og indser, at der findes tusind faktorer, som påvirker...

/ATW
 
A ArneTW sagde:
Ikke net... ingen revner endnu.

Men jeg giver ingen garantier.

Dog bliver jeg mere usikker med alderen og indser, at der er tusind faktorer, der påvirker...

/ATW
Tusind tak. Haha selvfølgelig jeg prøver🙏
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.