Har en kældervæg fra 1950, der er isoleret med siv/græs i cement med puds udenpå. Det er lidt problematisk at fastgøre ting i det, for man skal bore ind til betonvæggen, og så lange plugs har jeg ikke (set). Alternativet er at trykke pluggen ind, men så bliver det svært at finde den med skruen senere.
Hvis jeg river sivet væk, hvad erstatter man det så med? Ønsker noget, der kan bores i og skrues i.
Vi skal tage en væg ned og forlænge rummet. Det andet rum har ingen sivmåtte. Hvad lægger jeg der for at matche isoleringsevnen og for at bygge væggen ud ca. 5 cm?
Hvis jeg river sivet væk, hvad erstatter man det så med? Ønsker noget, der kan bores i og skrues i.
Vi skal tage en væg ned og forlænge rummet. Det andet rum har ingen sivmåtte. Hvad lægger jeg der for at matche isoleringsevnen og for at bygge væggen ud ca. 5 cm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vassmåtte, eller rørning som det kaldtes, plus puds var tidligere tiders svar på gipsplader. Har man vægge og lofter med denne udførelse, skal man passe på dem, da teknikken har mange gode egenskaber, ikke mindst akustisk. Til de dårligere hører vanskelighederne, når man vil fastgøre ting. Man fastgjorde ikke så meget før i tiden. Så sent som i 1950'erne fandtes der ikke plug, men man anvendte fæstmasse.
At du har denne vægudførelse i kælderen er lidt mærkeligt. Hvis man vil udskifte rørningen plus puds, hvilket ingen normal person vil gøre, for det er et enormt arbejde, så er gipsplader alternativet. Gipsplader i kælderen er dog heller ikke en optimal løsning.
Der findes noget, der kaldes sømplug, som er lange plasthylstre med en spikbar skrue. De bruges normalt, når man f.eks. vil fastgøre regler til beton. Test dem.
At du har denne vægudførelse i kælderen er lidt mærkeligt. Hvis man vil udskifte rørningen plus puds, hvilket ingen normal person vil gøre, for det er et enormt arbejde, så er gipsplader alternativet. Gipsplader i kælderen er dog heller ikke en optimal løsning.
Der findes noget, der kaldes sømplug, som er lange plasthylstre med en spikbar skrue. De bruges normalt, når man f.eks. vil fastgøre regler til beton. Test dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det er det. Jeg glemte faktisk at tjekke billedet. Sorry. Det var almindeligt ligesom forskellige varianter på kork. Tilläggsisolering af kælder gøres bedst fra ydersiden.
Klik her for at svare