Døm om forbløffelse! Da jeg brød mit køkkengulv op i mandags, blev jeg virkelig overrasket. Mellem gulvbjælkerne har man støbt cement. Og ovenpå dette fyldt med savsmuld (nogle steder). Hvorfor i herrens navn har man gjort det? I samtlige andre rum, hvor jeg har brudt gulvet op og isoleret, har man brugt ydeved som bund under gulvet. Ikke cement!!!

Huset er bygget i 1926, har krybekælder med granitblokke og det er knastørt under. Arealet på stueetagen er godt 100 m2 fordelt på køkken, dagligstue med spisestue, tv-stue, hall og badeværelse. Husets samlede areal er 197 m2. Overalt undtagen i køkkenet har jeg fjernet den gamle bund og erstattet med ny samt isoleret med stenuld/glasuld.

Det bør nævnes, at rummet under køkkenet ikke kan nås fra krybekælderen. Årsagen til dette er, at der er kælder under en del af arealet samt at man har lagt en masse sten som midterbjælken hviler på. Ellers er der godt med plads i højden. Mindst 1-1,5 meter i hvert fald. Det er kun i de rum, der ligger oven over kælderen, at man har brugt træ som bund. I de øvrige rum ser det ud, som om de har fyldt på med sten og jord og lagt på cement.

Under alle omstændigheder tænker jeg at banke cementen væk og fjerne sten og jord/grus i det omfang, det er muligt, og bygge en rigtig bund. Nogle gulvregler skal også udskiftes. Man kan se, at de er blevet lidt dårlige præcis op til den højde, hvor cementen har ligget. Men de ser ikke rådne ud, kun lidt ormstukne. Nogle regler har ikke været helt afbarket, hvilket har gjort, at der er lidt ormeangreb. Manden, der byggede huset, havde sit eget savværk. En del træ har bark tilbage på den ene side. Det ser ud til, at de har brugt ydre brædder hist og her.

Et sted er også midterbjælken lidt ormstukket. Men kun der, hvor der har siddet bark. Jeg havde Anticemex ude og kigge, da jeg lavede tv-stuen om, og de sagde, at det ikke var noget at bekymre sig om. Træet er sundt lidt inde.

Kan de have lagt cement der bare fordi området ikke kan nås til inspektion i håb om, at der ikke skulle kunne blive fugtangreb i bunden? Det er jo over 80 år siden, de gjorde det.

Taknemmelig for svar.

/ Niclas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.