Jeg skal bygge plinter, som skal forankres mod klippen. Jeg har boret 25 mm huller (mindste bor som fandtes til den anvendte boremaskine) og skal fastgøre 16 mm armeringsjern (det største armeringsjern, jeg har fundet i byggemarkedet for privatpersoner). Hullerne er 15-25 cm dybe. Der skal stå et atterfallshus på plinterne, som er 251mm støberør formede, og armeringsjernet skal støbes ind i beton i rørene. Kan jeg bruge almindelig cement til at fastgøre armeringsjernet i hullet, eller skal man bruge ankermasse for at få en god fastgørelse?
Der er op mod 30 huller (2-3 huller/plint), så med ankermasse bliver det meget dyrt, derfor spørgsmålet om man i stedet kan bruge almindelig cement.
Der er op mod 30 huller (2-3 huller/plint), så med ankermasse bliver det meget dyrt, derfor spørgsmålet om man i stedet kan bruge almindelig cement.
Får du jernene ned i bunden af hullet, kan du bruge sluring, (hæld det i og bank på jernet) jernene er kun for at en plint ikke skal flytte sig sidelæns, så det er nok med 16 mm jern, t.o.m 12 er nok, hvis der bliver 3 stykker, der går op til ca. 5 cm fra overkant plint. Et tip er at rette op på formene med jernene i og hælde beton ca. 5-10 cm i bunden, vug lidt på formen, så det svulmer ud. Klippen er sikkert ikke i den rigtige retning, men lidt skæv. Vent til dagen efter, så går det fint at fylde formen uden, at den skubber sig til nogen side. Glem ikke ved støbningen, hælde ca. 5-10 cm beton i og jogge med et jern/pind, så vandet kommer op. Det gælder om at få luften ud af betonen. Det går også at banke på formen med en hammer, men ikke for hårdt. Det går også med en slagboremaskine med en stor bolt i chucken, men der skal man være lidt mere forsigtig, så formen ikke slipper.A AKEAL sagde:Jeg skal bygge plinter, der skal forankres mod klippen. Har boret 25 mm huller (Mindste bor, der fandtes til den anvendte boremaskine) og skal fastgøre 16 mm armeringsjern (Største armeringsjern, jeg har fundet i byggemarkedet for private). Hullerne er 15-25 cm dybe. Et atterfallshus skal stå på plinterne, som er 251mm støberørs former, og armeringsjernet skal støbes ind i beton i rørene. Kan jeg bruge almindelig cement til at fastgøre armeringsjernet i hullet, eller skal man bruge ankerlim for at få en god fastgørelse.
Der er op til 30 huller, (2-3 huller/plint) så med ankerlim bliver det meget dyrt, derfor spørgsmålet om man i stedet kan bruge almindelig cement.
Tak så meget for rådene. Jeg valgte at bruge ankermasse iaf. Fik rådet at Biltemas ankermasse er mindst lige så god som "dyrere" mærker, og der gik ikke så meget til som jeg troede. Jeg fik at vide, at ekspanderbeton skal have mindst 30 mm fri plads at vokse i ifølge producenten. Havde været et godt alternativ, hvis jeg havde boret større huller fra starten.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hårdvaxolja blir svart istället för brun
Färg, Måla & Tapetsera -
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
I stedet for dobbelt gips i loft - fibercementplade?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Flise med cement i stedet for fix
Byggematerialer & Byggeteknologi -
EPSCement istället för Cellplats - behöver råd snabbt!
Grund & Markarbeten