25,708 læst ·
18 svar
26k læst
18 svar
Celluloseisolering vs Mineraluld - Isoleringsevne?
Varmeledning er ens uanset retning. Konvektionen er derimod opad. Målingerne er med andre ord lavet, så konvektionen ikke påvirker resultatet. Temperaturen er sandsynligvis målt efter en standardmålemetode. Jeg har svært ved at tro, at det har nogen signifikant betydning. Men hvis man skal sammenligne data, skal de jo være målt på det samme.
Man kan nok sammenfatte det med, at cellulose har nogle fordele, men at disse ikke er særligt betydningsfulde.
Man kan nok sammenfatte det med, at cellulose har nogle fordele, men at disse ikke er særligt betydningsfulde.
Stenuld burde vel være et bedre valg end glasuld, da det er tungere og lydisolerer bedre i det mindste. Bedre brandmodstandsegenskaber med.
Mineraluld bremser vel alligevel branden en smule.
Gætter på, at cellplasten forsvinder i et "pooffff" på nogle få sekunder, når flammerne er fremme, og temperaturen er over 500 grader.
Som eksemplet du giver på svejsegnisterne på cellplast kan nok passe. Dvs. antændelsesrisikoen er vel ikke så høj. Derimod gætter jeg på, at brandrisikoen er der, når en konstruktion allerede brænder, og temperaturen er flere hundrede grader. Så kan jeg forestille mig, at cellplast brænder ret fint, ikke mindst med tanke på hvor meget luft der er i cellplast. Det forhindrer dermed heller ikke brandspridning, men fremmer det snarere, er min mistanke.KnockOnWood sagde:
Det kan sikkert ske. Men intet af husene er brændt ned endnu, peber peber. Og jeg ser nok større risiko med al den plastik, vi har i indretning, senge, sofaer, gardiner mm. For øvrigt talte jeg med en nabo om brandfarligheden med cellplast. Hans hobby er at renovere skrotbiler, og svejsearbejde og vinkelsliber bliver brugt dagligt. Desuden har han en hel del cellplast liggende rundt omkring. Så jeg spurgte, om han ikke var bange for, at cellplasten skulle tage ild, når svejsegnister og vinkelslibestøv ramte plastikken. Men nej, der skete ikke andet, end at glødelopperne smeltede et lille hul, sagde hanSå jeg undrer, om ikke brandrisikoen er lidt overdrevet.
Mineraluld bremser vel alligevel branden en smule.
Gætter på, at cellplasten forsvinder i et "pooffff" på nogle få sekunder, når flammerne er fremme, og temperaturen er over 500 grader.
Okay. Ja, så er der måske ikke nogen større fordele når det gælder varmeisolering.D Daniel 109 sagde:Varmeledning er ligegyldig uanset retning. Konvektionen er derimod opad. Målingerne er med andre ord lavet, så konvektionen ikke påvirker resultatet. Temperaturen er sandsynligvis ifølge en standardmålemetode. Jeg har svært ved at tro, det har nogen signifikant betydning. Men hvis man skal sammenligne data, så skal de jo være målt på det samme.
Derimod fordele når det gælder lydisolering og fugtbuffering.
Prisen er derimod en enorm ulempe. Celluloseisolering er jo rigtig dyrt. Som sagt 2-4 gange så meget som mineraluld. Ikke underligt de ikke tager markedsandele i nogen rasende fart
Vil for øvrigt tilføje, at jeg også har svejset en hel del nær træ og savsmuld og al mulig skidtKnockOnWood sagde:
Det kan sikkert ske.
Men intet af husene er brændt ned endnu, peber peber.
Og jeg ser nok større risiko med alt det plastik vi har i indretning, senge, sofaer, gardiner mm.
For øvrigt talte jeg med en nabo om brandfaren med cellplast.
Hans hobby er at renovere skrotbiler, og el-svejser og vinkelsliber bruges dagligt.
Desuden har han en del cellplast liggende rundt omkring.
Så jeg spurgte, om han ikke var bange for, at cellplasten skulle tage ild, når svejsegnister og vinkelslibertænk ramte plasten. Men nej, der skete intet andet end at gnisterne smeltede en lille fordybning sagde han
Så jeg undrer mig over, om ikke brandrisikoen er en smule overdrevet.
Så der er jo stor forskel på antændingsrisiko og brandrisiko.
Svejsegnister på træ plejer ikke at være så farligt, det forkuller et par millimeter eller sådan ned i træet, og i værste fald ryger det helt slemt/måske en lille flamme, så man trykker til med svejsehandsken og så kører man videre.
Andet er det derimod, hvis man smider samme træstykke i brændeovnen, så brænder det pludselig rigtig godt
Klik her for at svare