Hej,
Jeg skal lave min gamle terrasse om, som er sunket sammen. Der var ubehandlet tømmer i bærestrukturen, grrrr?
Den vil nu blive udvidet med ca. 50 cm samt forlænget langs huset (den nye del vises med grøn baggrund på vedhæftede billede).

Der er i dag 2 rækker af søjler med 4 i hver, som sidder 50 cm fra huset, samt 240 cm fra den første række. CC er ca. 230.
Jeg vil ikke kunne vælge tykkere tømmer end 45x145 i hverken bærelinjer eller bjælker.

Er dette ok? Kan jeg bruge de eksisterende 8 søjler og tilføje mine 10? Andre forslag?
Håber det går at forstå billedet.
/Magnus

• Diagram over plan for altanforlængelse med mål og placering af eksisterende og nye plinter i sort, område for udvidelse markeret med grøn.
Hej,

Jeg er lidt doven og kopierer mit svar fra en lignende spørgsmål i Altanforumet som måske kan hjælpe dig med at beregne dimensionerne for netop din altan. :)

Den tabel, der almindeligvis refereres til her, er den, der kaldes Thorstensens tabel og som har sin oprindelse fra Norsk Byggforskning. Derudover giver to meters mellemrum i alt fem fundamenter på otte meter, da du skal have et fundament i "nulposition".

Jeg har sammensat Thorstensens tabel og yderligere nogle tabeller her.
Håber de kan være til hjælp.

Et eksempel på, hvordan man kan løse din kusines altan, er at gøre følgende.
Altanen er 3,5 x 7,5 meter. Vi regner med at terrassebrædderne skal være langsgående, og at vi kan sætte den første bærende bjælke i facaden, eller at den første række af fundamenter kan komme tæt på huset.

For at holde på dimensionerne i træet vælger vi at sætte en række fundamenter i midten, spændvidden for gulvstrøerne bliver altså 3,5/2=1,75 meter. Kigger vi i den nederste tabel, ser vi, at vi klarer os med 45x120, som har en spændvidde på maks. 1,90 meter.

Med dette in mente kigger vi i den øverste tabel. 1,75 er ikke med, men 1,80 er. Dette er helt i orden, da det giver os lidt ekstra margin, om end så lidt. Se derefter i kolonnen for 1,80 og overvej, hvor tæt du vil sætte fundamenterne.

Vælger du at sætte i alt fem fundamenter i hver række af fundamenter, får du en afstand mellem fundamenterne på 7,5/4=1,875 meter. Det viser, at vi ligger på grænsen for at bruge 45x145 som bærende bjælke (maks. afstand er 1,85). Sandsynligvis er det helt i orden; vil du have lidt margin, bruger du 45x170 som bærende bjælke.

Bemærk, at disse værdier gælder for træ af klasse K18/C18, og det er ikke alle byggemarkeder, der har dette på lager.

Tak så meget,
Hmm, det lyder som om spændvidde på 2,40 mellem bærende 1 og 2, samt 2,20 mellem plinterne for disse er lidt for meget for 45x145? Og det selvom jeg har strammere til bærende 3 og mellem plinterne for denne, ikke?
/Magnus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.