Hej
Jeg skal bygge en indervæg af trælægter, og for at spare centimeter og matche dørkarmen, har jeg nu valgt 45*45 mm lægter. Tidligere brugte jeg 70*45, men har ombestemt mig. Jeg vil bruge 1200 mm og 900 mm gips efter OSB-pladerne. Mit spørgsmål er nu, hvilken cc-afstand der anbefales for 45*45 lægter.

Jeg har læst, at for 1200 gips er den mindste cc-afstand 600 mm, og for 900 mm, 450 mm. Jeg gætter på, at disse anbefalinger primært henvender sig til 70-95 mm lægter, da disse er mest almindelige.

Derfor undrer jeg mig om I har andre erfaringer og kan anbefale en fornuftig cc-afstand.

Tak på forhånd

N NatBat sagde:
Hej
Skal bygge en indervæg af træregler, og for at spare på centimeterne og matche dørkarmen valgte jeg nu 45*45 mm regler. Tog tidligere 70*45 men fortrød. Jeg vil bruge 1200 mm og 900 mm gips efter osb pladerne. Jeg overvejer nu, hvilken cc afstand der anbefales for 45*45 regler.

Har læst, at for 1200 gips er den mindste cc afstand 600 mm og for 900 mm, 450 mm. Gætter på, at disse anbefalinger primært henvender sig til 70-95 mm regler, da disse er mest almindelige.

Derfor undrer jeg, om I har andre erfaringer og kan anbefale en passende cc afstand.

Tak på forhånd
Hvilket rum skal væggen være til? Hvor lang er væggen? Er der nogen vinkel, der stabiliserer?

Hvis der ikke kræves en stabil væg, så fungerer 600. Det bliver lidt ustabilt, men det gør det nok med alt, når man bruger 45-ere. Rev for nylig en sådan væg på førstesalen, som jeg ikke har bemærket væsentligt som svag, men væggen vi byggede i den anden ende af førstesalen med 70ere bliver ganske meget mere stabil dog. Men når osb, gips, dør osv. er monteret, bliver det ret stabilt, så længe væggen ikke er meget lang. Men når man alligevel er i gang, gør cc450 ikke så meget, koster et par hundrede og du får flere regler at ramme, når du skal hænge noget tungt op.

Men hvis det derimod er et badeværelse eller lignende, hvor du ønsker en stabil væg, ville jeg ikke tage chancen.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Hvad er det for et rum, væggen skal være til? Hvor lang er væggen? Nogen vinkel som stabiliserer?

Hvis det ikke kræver en stabil væg, så fungerer 600. Det bliver lidt vaklende, men det gør det nok med alt, når man bruger 45'er. Jeg rev netop en sådan væg på førstesalen ned, som jeg ikke har bemærket som specielt svag, men væggen vi byggede i den anden ende af førstesalen med 70'er bliver dog noget mere stabil. Men når osb, gips, dør osv. er monteret, bliver det ret stabilt, så længe væggen ikke er meget lang. Men er man alligevel i gang, spiller cc450 måske ikke så stor en rolle, det koster et par hundrede mere, og du får flere reglar at ramme, når du skal hænge noget tungt op.

Hvis det derimod er et badeværelse eller lignende, hvor du vil have en stabil væg, ville jeg ikke tage chancen.
Hej ja, det kan jo være godt at vide, undskyld. Jeg skal opdele min stue, så jeg får et soveværelse. Højden er 2,55m og længden 3,81 m. Med noget andet der stabiliserer, antager jeg, at du tænker på de omgivende vægge, som er i mursten og er pudsede. Får tolker jeg dit svar som, at jo kortere cc desto mere stabilt med tanke på, at det er 45*45. OSB stabiliserer også der. Jeg overvejede 300 cc, eftersom den ene gipsskive er 1200 og den anden 900, føles det som et godt tal at satse på. Så det er muligt at bygge med 45*34, men det bliver selvfølgelig mere stabilt med 70-95. Men hvor stor er forskellen egentlig på den stabile oplevelse?

H
Vi har delt af for et ekstra rum.
Jeg ville aldrig have valgt 45*45.
Vi kørte 45*70.
Det er 2,5 cm du taber.

• En nyopført skillevæg i et rum, dekoreret med tapet, og en dør på siden. Der står en vase med grene ved siden af væggen.
  • Synes
Ossian K Olsson og 1 anden
  • Laddar…
N NatBat sagde:
Hej ja det kan ju vara bra att veta, sorry. Jag ska dela av mitt vardagsrum så jag får ett sovrum. Höjd är 2,55m och längd 3,81 m. Med något annat som stabiliserar antar jag att du tänker på omgivande väggarna som är i tegel och är putsade. Få tolkar jag ditt svar som att ju kortare cc fest stabilare med tanke på att det är 45*45. OSB stabiliserar också då. Jag funderade på 300 cc, eftersom ena gipsskivan är 1200 och andra 900 känns det som en bra siffra att satsa på. Så det går att bygga med 45*34 men blir stabilare med 70-95 såklart. Men hur stor skillnad är det egentligen på den stabila upplevelsen?
Tænker mere om der er vinkler eller andet. Hvis du forestiller dig en plywoodplade stående på langsiden, så er den ganske vaklende. Men hvis du har to i vinkel mod hinanden, så er de meget stive.

Men er det bare en lang lige væg, så har du ikke sådan noget. Ville ikke sige, at det hjælper særligt meget med lidt tættere reglar, det der spiller størst rolle er størrelsen på dybden. OSB eller gips stabiliserer i to dimensioner, i de ledder den er lang. Men på den anden led giver den ikke meget. Men med den lofthøjde og længde på væggen havde jeg nok ikke turdet gå under 70 reglar.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Tænker mere om der findes vinkler eller andet. Hvis du forestiller dig en plywoodplade stående på langsiden, så er den ret vaklende. Men hvis du har to i vinkel mod hinanden, så er de meget stive.

Men er det bare en lang lige væg, så har du ikke sådan noget. Ville ikke sige, at det hjælper særligt meget med lidt tættere reglar, det som spiller størst rolle, er størrelsen på dybden. OSB eller gips stabiliserer i to dimensioner, i de retninger den er lang. Men i den anden retning giver den ikke meget. Men med den lofthøjde og længde på væggen havde jeg nok ikke turdet gå under 70 reglar.
Hej
Når du fremlægger det på denne pædagogiske måde, føler jeg, at det lyder så logisk og rimeligt, at jeg ikke kan andet end at være enig. Føler mig utrolig frustreret over, at jeg har bestilt forkerte dimensioner på materialet. Men værre ville det vel være, hvis jeg havde bygget med forkerte dimensioner også. Tak!

N NatBat sagde:
Hej
Når du fremlægger det på denne pædagogiske måde, føler jeg, at det lyder så logisk og rimeligt, at jeg ikke kan andet end at være enig. Jeg føler mig utrolig frustreret over, at jeg har bestilt forkert dimensioner på materialet. Men værre ville det have været, hvis jeg også havde bygget med forkerte dimensioner. Tak!
Det går altid at bruge til noget godt!

Rickard.
Det er ikke noget mærkeligt eller usædvanligt med 45x45 regler på ikke-bærende indvendige vægge. Cc60 er fint og bliver tilstrækkeligt (for det meste) stabilt, især med 2x plader. Vil du bruge 90cm gips, så kører du cc45.

Et problem med 45x45 er at finde tilstrækkelig kvalitet, jeg synes ofte de er alt andet end lige fra byggemarkedet.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Der er ikke noget mærkeligt eller usædvanligt ved 45x45 regler på ikke bærende indervægge. Cc60 fungerer fint og det bliver tilstrækkeligt(for det meste)stabilt, især med 2x skiver. Vil du bruge 90cm gips så kører du cc45.

Et problem med 45x45 er at finde dem i tilstrækkelig kvalitet, jeg synes meget ofte de er alt andet end lige fra byggehandlen.
Hej Richard fra Rigtige Norrland. Det var sjovt. Findes der et falsk Norrland? nu blev jeg nysgerrig på hvor det ligger.
Under alle omstændigheder tak, jeg læste også om dette men i betragtning af at de skal ind i en mursten- og letbetonvæg som heller ikke er lige. Jeg tænkte nu, at det føles mere stabilt med 70 regler, eftersom 45 reglerne også kan være svære at finde lige. Har du tilsluttet 45 regler til træ eller beton?

Rickard.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men selvfølgelig er 70mm mere stabil, men jeg har begge varianter i mit hus, og jeg føler ingen direkte forskel. Jeg har valgt at stille 45x70 den "forkerte vej" engang for at undgå at arbejde med skæve 45x45. Tilslutning mod træ eller beton gøres vel på samme måde uanset dimension.

Som svar på det første spørgsmål se billede :)
Kort over Sverige med humoristiske regionbeskrivelser i forskellige farver, såsom "Riktiga Norrland" og "Göteborg.

• Haha
  • Synes
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
AXS
45x70 i den forkerte retning som nævnes ovenfor er en fremragende vej at gå.

Det er også muligt at sætte kortlinge eller diagonale regler for at styrke op.

I top og bund anbefaler jeg stålregler.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener, men naturligvis er 70mm mere stabil, men jeg har begge varianter i mit hus, og jeg mærker ingen direkte forskel. Jeg har valgt at stille 45x70 på "forkert måde" en gang for at undgå at arbejde med skæve 45x45. Tilslutning mod træ eller beton gøres vel på samme måde uanset regeldimension.

Som svar på det første spørgsmål, se billede :)
[billede]
Alle ved, at renstænget er placeret i merlan Slussen og Gamla stan.:crysmile:

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Jeg tænker, at det som kan blive et problem, er lyden. Væggen vil sandsynligvis slippe meget mere lyd igennem pga. den svage konstruktion. Kan bl.a. kompenseres med dobbelte gipsplader, men et stille rum bliver det nok ikke.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
A Arne Vedefors sagde:
Jeg tænker, at det som kan blive et problem er lyden. Væggen vil sandsynligvis lade meget mere lyd slippe igennem på grund af den svage konstruktion. Det kan blandt andet kompenseres med dobbelt lag gipsplader, men et stille rum bliver det nok ikke.
Hej ja det funderer jeg også over. Har læst om, at man bør lægge isoleringsdrev mellem "regelrammen" og gulv/væg/loft. Men har også hørt om andre, der ikke har gjort det. Deler gerne erfaringer om dette også.

AXS AXS sagde:
45x70 i den forkerte retning som nævnt ovenfor er en fremragende vej at gå.

Det går også at sætte kortlingar eller diagonale regler for at styrke op.

I top og bund anbefaler jeg stålregler.
Dette var godt input, tak noget at evaluere og overveje.

• Synes
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.