Skal regle op mod en ydervæg og sætte dobbeltgips. Jeg har tænkt mig at bruge 45x45 pladeregler for at bygge så lidt som muligt, det er 2m til loftet, og jeg skal bruge 120cm brede gipsplader. Så alternativerne er 30cc eller 6cc.
Kan jeg køre på 60cc, eller bliver det for ustabilt?
Jeg brugte 45x45 pladeregler mod ydervæg (kælder) med OSB+GIPS, cc600.
Det er ret ustabilt, og hvis jeg skulle gøre det samme arbejde igen, ville jeg enten vælge cc450 og 900 plader eller cc300 og 1200 plader.
Sørg især for at få hjørnerne gode (der findes specielle skinner), det vil ellers blive temmelig ustabilt, når der ikke er plader på begge sider.
Når jeg satte OSB+Gips, var det selvfølgelig forskudte samlinger. Uanset bliver det ret ustabilt med cc60 og kun plader på én side af reglarne. Hjørnerne er som sagt kritiske.
Har sat et lag gips nu, og det er rimelig stabilt, men på grænsen. Når næste lag kommer på, bliver det stabilt nok. Havde jeg kørt på cc60, så havde jeg med al sikkerhed været nødt til at gøre det om, takket være jer slipper jeg for det
Om man sätter osb först ska man då förskjuta gipsskivorna några cm så att skarvarna inte hamnar på samma ställe.?
Om du sätter 1200 skiver så skal de forskydes 600mm, med 900 skiver 450mm.
Fx; OSB skiven i bunden er 1200mm men når du sætter første gipsskive så kapper du den ved 600mm så samlingen havner midt på OSB-skiven. Derefter fortsætter du med hele gipsskiver (eftersom samlingerne nu er forskudt) indtil du kommer til næste væg så du gør det samme.
Sætter man plywood som første lag, plejer man at skrue gipsen i kun plywooden, når man arbejder med stålregler.
Med denne metode undgår man at presse reglen væk fra plywooden, samt at man slipper for at sætte hver anden gipsskrue i plyfaskruen.
Forskyd gipssamlingen ca. 10 cm til en eller anden retning fra reglen.
Holder selv på med lignende installation for at skabe luftspalte mod kældervæg og har sat c/c 300mm på stålreglerne og vil beklæde det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterede at det er noget vinglet, derfor vil jeg fæstne en vinkeljern på hver regel, som skrues ind i lecablokkene. Prøvede på nogle og det stiver op hele konstruktionen. Måske lidt sent for dig nu...
Er selv i gang med en lignende installation for at skabe en luftspalte mod kældervæggen og har sat c/c 300mm på stålsprosserne og vil beklæde det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterede, at det er noget ustabilt, hvorfor jeg vil fastgøre en vinkeljern på hver sprosse, som skrues ind i lecablokkene. Prøvede på nogle, og det stiver hele konstruktionen op. Måske lidt sent for dig nu...
[billede]
Hvorfor skruede du ikke den øvre skinne i loftsbjælkerne?
Jeg købte sådan en tang du har, har ikke begyndt at lave regler og kunne teste den endnu.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.