Har stødt på et lille problem med byggeriet.
Har købt et "byggesæt" fra Fiskarhedenvillan.
Standard er et lag gips på væggene, men man kan vælge at tilføje spånplade+gips.
Nu tog vi en mellemvej og bestilte kun tilpasning til ekstra plade bag gipsen, da vi ønskede OSB i stedet for spån.
Tilpasningen er altså skygger mm. i de rette dimensioner.
Pladerne skal sidde på 28x60 sømmelægte på ydervæggene og indervæggene reglateres med 45x70 / 45x95 / 45x120 afhængig af væg.
Tegningerne og materialemængden siger cc45.
Problemet med at ændre til cc60 er, at isoleringen til samtlige indervægge er tilpasset til cc45.
Hvad gøre?
1. Kan man sætte 120cm OSB-plader (bredde) med cc45 og så have samlingerne uden sømmelægte bagved.
2. Ydervæggene er jo allerede færdigisolerede, Bør jeg køre cc45 også der (hvis det nu fungerer) eller køre cc60 og bruge overskydende lægte, hvor det kan passe med en ekstra uden hensyn til cc.
/Dan
Har købt et "byggesæt" fra Fiskarhedenvillan.
Standard er et lag gips på væggene, men man kan vælge at tilføje spånplade+gips.
Nu tog vi en mellemvej og bestilte kun tilpasning til ekstra plade bag gipsen, da vi ønskede OSB i stedet for spån.
Tilpasningen er altså skygger mm. i de rette dimensioner.
Pladerne skal sidde på 28x60 sømmelægte på ydervæggene og indervæggene reglateres med 45x70 / 45x95 / 45x120 afhængig af væg.
Tegningerne og materialemængden siger cc45.
Problemet med at ændre til cc60 er, at isoleringen til samtlige indervægge er tilpasset til cc45.
Hvad gøre?
1. Kan man sætte 120cm OSB-plader (bredde) med cc45 og så have samlingerne uden sømmelægte bagved.
2. Ydervæggene er jo allerede færdigisolerede, Bør jeg køre cc45 også der (hvis det nu fungerer) eller køre cc60 og bruge overskydende lægte, hvor det kan passe med en ekstra uden hensyn til cc.
/Dan
Hvis nu ikke arbejdet i sig selv er noget problem, så ville jeg nok have skåret OSB pladerne til 90 cm og derefter taget de ekstra stykker og haft dem liggende, hvilket gør, at du mindsker spildet, men det tager jo en hel del arbejdstid at pusle rundt så.
Det bør kunne lade sig gøre at sætte dem uden samling bagved, hvis gipspladerne er forskudt i samlingerne, så du ikke ved et uheld har samlingen for både gips og OSB samme sted. Burde kunne lade sig gøre, men har aldrig testet, så jeg ved det ikke. Derimod så findes der jo lister, som man kan sætte, når man sætter gips uden regel ved samlingen, det burde jo også fungere for OSB.
Det bør kunne lade sig gøre at sætte dem uden samling bagved, hvis gipspladerne er forskudt i samlingerne, så du ikke ved et uheld har samlingen for både gips og OSB samme sted. Burde kunne lade sig gøre, men har aldrig testet, så jeg ved det ikke. Derimod så findes der jo lister, som man kan sætte, når man sætter gips uden regel ved samlingen, det burde jo også fungere for OSB.
Jeg har set nogle håndværkere bruge 5 cm strimler af krydsfiner til at reparere opskårne huller i gipsvægge. Det kunne være en mulighed at ofre en plade og save strimler af den og derefter bare sætte de eksisterende plader op.
Jeg gætter på, at han har fået OSB'en med materialpakken fra FHV?bigsnucke sagde:
Dog burde de vel have sendt plader i den rigtige dimension?
Jeg ville have tjekket med sælgeren, inden jeg begynder at save pladerne.
Så føles liggende OSB som et varmt tip. De tømrere der byggede vores tilbygning gjorde det, af ren vane tror jeg.Ekberg sagde:
På stueetagen (ydervæggen) er jeg begyndt at sætte sømlekter cc 60, da det ikke påvirker nogen isolering, så der bliver det 120 brede plader.
Skal tjekke, hvordan det bliver at lægge pladerne ned.
Men nemmest og bedst ville det vel være at bruge 90 brede plader på indervæggene.
Men spørgsmålet er bare, hvor jeg køber dem. Har tjekket nettet og får kun Bygghemma.se frem. Har I tips til butikker i Göteborgsområdet, der har 90 brede plader.
/Dan
Skal tjekke, hvordan det bliver at lægge pladerne ned.
Men nemmest og bedst ville det vel være at bruge 90 brede plader på indervæggene.
Men spørgsmålet er bare, hvor jeg køber dem. Har tjekket nettet og får kun Bygghemma.se frem. Har I tips til butikker i Göteborgsområdet, der har 90 brede plader.
/Dan
Okay så!
Styrmand1: Antar at du mener Beijer, det er ikke på hjemmesiden, men alt er vel ikke med der helt enkelt, de har jo godt sortiment, så det var det første jeg kiggede.
Optimera er vel megadyrt uden firmakonto, men XL-byg er værd at tjekke ud.
Og K-rauta havde jo med 90 skiver på hjemmesiden.
Takker
/Dan
Styrmand1: Antar at du mener Beijer, det er ikke på hjemmesiden, men alt er vel ikke med der helt enkelt, de har jo godt sortiment, så det var det første jeg kiggede.
Optimera er vel megadyrt uden firmakonto, men XL-byg er værd at tjekke ud.
Og K-rauta havde jo med 90 skiver på hjemmesiden.
Takker
/Dan
Klik her for at svare