Jeg skal skifte tag på huset. Der er i dag masonite som underlag med Kvartotag, der skal udskiftes med ru brædder og betonsten.
Problemet, der er opstået, er, at ved den indbyggede balkon sidder spær på cc 155cm, hvilket ikke fungerer så godt med ru brædder.
Det bedste ville være helt enkelt at placere en ny spær imellem, men så skal jeg rive balkonen ned for at få plads med underarmen, og den underarmen måtte være 8,7m fritbærende.
Jeg har skitseret en løsning, hvor man fastgør regler mellem de eksisterende spær og lægger en regel ovenpå som en slags spær. Det røde på billedet.
Spændvidden på spærene er ca. 8,7m, 38 grader hældning. Overarmen er 45x195mm
Er der nogen, der har oplevet samme problematik eller måske har en anden løsning?
Jeg ville foreslå, at du sætter nogle flere tværgående lægter for at forkorte spændvidden på den lægte, der løber parallelt med taghældningen. Den horisontale lægte i kip kunne du måske undlade.
Kvartotak, er det en slags pladetag? Hvis ja, bør man være opmærksom på, at taget bliver væsentligt tungere, samt overveje om spær holder til denne vægtøgning.
Jeg har endnu ikke fundet nogen god løsning på problemet. Jeg har haft en konstruktør, der har regnet på min løsning ovenfor, men han mener, at det ikke kan regnes hjem i mine ønskede dimensioner uden at bruge underarm.
Jeg har overvejet to andre alternativer.
Alt. 1. Grovere lægter
At bruge 45x95mm K24 "liggende" som lægter, resten af taget bruger jeg 45x45 som lægter.
Alt. 2. Grovere fer og not
At bruge grovere fer og not, hvor altanen er. Måske 30 eller 34mm. Ved ikke om der findes så grov fer og not?
Den konstruktør, jeg benyttede mig af, ville ikke engang regne på ovenstående alternativer, men afviste dem direkte.
Dagens konstruktører kan ikke regne noget hjem, der falder uden for standardløsninger.
Jeg synes, din tegnede løsning ser aldeles strålende ud.
Mine eneste forslag er at fjerne den nedre kortling og prøve at få spærret til at stå på hammarbandet i stedet samt at få reglen i nocken til at ligge på undersiden af din nye spær. Du kunne også sætte en regel i den øvre hanbjælke for at reducere spændvidden.
Hvis du derefter går op til 23 mm råspont, bliver det rigtig stabilt.
Jeg har undersøgt min første løsning lidt mere i dag og er kommet frem til, at den ikke var så let, som jeg troede. Spæret, der sidder i gavlvæggen, sidder indenfor regelstammen, hvilket gør, at jeg har brug for at lave indgreb på den og på facaden for at kunne fastgøre tværgående regler. Jeg opdagede også, at støttebenene ikke er placeret det samme sted i de to sidste spær.
Jeg tænker derfor, at løsningen med grovere råspont ville være den enkleste løsning. Men jeg har svært ved at finde en konstruktør, der er villig til at beregne det.
Jeg er ret overbevist om, at det ville have virket at bare køre råsponten på som det er nu eftersom strølægterne alligevel vil ligge på spær plus en centreret mellem spær. Men kan du ikke bygge en ny spær som den, der sidder yderst, som du lægger mod ydervæggen, for så burde vel c/c målet til yderste spær blive 1200 mm cirka i betragtning af væggens tykkelse. Føles det stadig som om c/c målet er for langt, så kan du jo også lægge "kortlingar" mellem den nye spær og den yderste, som ligger op mod underside af råspont, så får strølægterne, der er centreret mellem spær, støtte af kortlingarna. Det føles som den enkleste løsning, hvis du ikke bare kører som det er nu og lægger grovere bærlægter yderst.
Dagens konstruktører kan ikke kalkulere noget, der falder uden for standardløsninger. Jeg synes, din tegnede løsning ser aldeles lysende ud. Mine eneste forslag er at fjerne den nedre kortling og forsøge at få spæret til at stå på hammerbåndet i stedet samt at få reglen i vingefugen til at ligge på undersiden af din nye spær. Du kunne også sætte en regel i den øvre hanbjælke for at mindske spændvidden. Hvis du så går op til 23 mm råspont, bliver det vildt stabilt.
Dagens konstruktører kan kalkulere utroligt meget mere end før i tiden. Problemet i dag ligger i, at ingen vil betale for det.
Jeg er ganske overbevist om, at det ville have fungeret at bare køre råsponten på som det er nu, da lægterne alligevel kommer til at ligge på spær plus en centreret mellem spær. Men kan du ikke bygge en ny spær som den der sidder længst ude, som du lægger mod ydervæggen, for da burde vel c/c målet til yderste spær blive 1200 mm omtrent pga. væggens tykkelse. Føles det alligevel som om, det er for langt c/c mål, så kan du jo også lægge "kortlingar" mellem den nye spær og den yderste, der ligger op mod undersiden af råsponten, da får jo lægterne, der ligger centreret mellem spær, støtte fra kortlingerne. Føles som den enkleste løsning, hvis du ikke bare kører som det er nu og lægger grovere bærelekt længst ud.
Ja, den tanke har strejfet mig. Dog har jeg ikke tykkere vægge end at det bliver ca. 1425mm, hvis man sætter mod spiklægten. Men min tanke nu er at slå på en ekstra spær mod regelstammen og køre grovere råspont i det felt. Jeg har set, at der findes noget, der kaldes tysk råspont, som er 28,5mm, alternativt, hvis man kører 34mm glatspont.
Selvom mange siger, at det er bare at køre på med grovere råspont eller grovere bærelekt, så vil jeg gerne have en konstruktionsberegning på det. Men det lader til at være umuligt at finde en konstruktør, der er villig til at regne på det. Af alle dem jeg har været i kontakt med, har en vendt tilbage med pris, han ville have 10.000 for det. De fleste andre siger, at det er for lille job, eller at de ikke har tid.
Okay men skal du rive panelet så for at komme derind? Men hvis du gør det og så lægger den der grovere råspont, så skal det ikke være noget problem. Du kan jo også skrue på en regel på siden af spær for at reducere c/c målet yderligere. Ellers kan du jo bygge en ny spær imellem de gamle som du nævnte. Du skal måske fælde en ny regel ind fra støttebenet som er længst ude ind til væggen, så du har noget at stille støttebenet på fra den nye spær. Trægulvet fra altanen burde jo fungere som underarm, altså forhindre at højbenene glider fra hinanden. Men du skal måske sætte limtræsbjælker på for at bære op højbenene, bliver det måske unødvendigt avanceret? 10000 spænde de ved da at tage betalt, men de skal jo også have mad på bordet. Føles unødvendigt dyrt, bedre at bruge det på noget andet sjovt.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.