
Jeg og min hustru har til hensigt at bygge en fritstående carport med plads til 2 biler.
Vi ønsker ikke at have stolper mellem bilerne.
Efter at have søgt på nettet efter byggesæt og/eller tegninger går vi bet, da det falder på beregning af snelast.
Vi bor i Gävle med snelastzone 2,5.
Men ville foretrække snelastzone 3.
Er der nogen her, der har nogle forslag/løsning på vores dilemma?
Mvh
Janne
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/fristaende-carport/
Her er et godt sted at få beregninger frem på. De blev brugt til min byggetilladelse for udestue.
Her er et godt sted at få beregninger frem på. De blev brugt til min byggetilladelse for udestue.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er tvivlsomt om carporten som I har tegnet den er tilstrækkelig sidestabil. Helst bør I have rigtige diagonaler på tre af siderne. Alternativt kan de to indre hjørner udformes som kortere vægge i vinkel og de to ydre stabiliseres med en diagonal i tagets plan. Jeg forstår ikke på hvilken måde snelasten er et problem andet end at den kræver ret kraftige bjælker?
Hej.
Tak for alle svar.
Vi har endnu ikke prøvet linket til beregninger.
Men når vi tidligere har søgt på nettet, har vi fundet byggesæt (som vedhæftet billede viser)
Der står der, at det holder til f.eks. snelast 0,9, hvilket så bliver for spinkelt.
Så spørgsmålet er, hvilken dimensionering der er nødvendig, hvor risikoen for meget sne findes?
Skæv belastning? Stivere? Vidste ikke, at også dette skal tages med i konstruktionen?
Meget at tage hensyn til og tænke på.
Ikke helt nemt for os, der ikke er konstruktører.
Mvh
Janne
Tak for alle svar.
Vi har endnu ikke prøvet linket til beregninger.
Men når vi tidligere har søgt på nettet, har vi fundet byggesæt (som vedhæftet billede viser)
Der står der, at det holder til f.eks. snelast 0,9, hvilket så bliver for spinkelt.
Så spørgsmålet er, hvilken dimensionering der er nødvendig, hvor risikoen for meget sne findes?
Skæv belastning? Stivere? Vidste ikke, at også dette skal tages med i konstruktionen?
Meget at tage hensyn til og tænke på.
Ikke helt nemt for os, der ikke er konstruktører.
Mvh
Janne
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så lav snebelastning på denne type konstruktion forekommer kun langs Øresund i Skåne. En gammeldags tømrer kunne måske få denne type konstruktion stabil, men ikke alle andre der er henvist til forskellige typer beslag. Hvad er målene på taget, og hvilket tagmateriale anvendes?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut! Et depot i den korte ende i kombination med en diagonal i tagets plan bør være tilstrækkeligt til at stabilisere. Forskellen i dimensioner på de bærende dele i en carport bygget til Skånes vestkyst respektive Gävleområdet er meget stor. Det kan ikke være samme byggesæt.
Klik her for at svare
