Jeg skal rive denne carport og lave en bredere, men ved at det ikke kommer til at fungere i et dimensionsprogram det jeg har tænkt, så jeg ville høre her om nogen kan give råd. Den på billedet er ca 3m bred, og tagspærene er 125x50 o cc600mm og de har holdt trods meget sne på taget, plejer at skovle når det bliver over 70cm, og det skal sikkert ikke holde til det ifølge dimensionsprogram men har været fint.
Nu overvejer jeg at gøre den ca 5m bred og bruge 195x45 o cc600, men de bliver jo ret tunge, så bliver de skæve kun af egen vægt eller vil det fungere? Jeg er jo klar over at jeg måske skal skovle allerede ved 50cm sne så. Tagkonstruktion af en carport, set indefra. Træbjælker er lagt på tværs under et gråt plastikdække, med lys trængende ind fra siderne. Skitse af en carport med målene ca 3m bred og tagreglerne på 125x50 mm, tegnet på ternet papir.

ClasseClas
Begynd med Svenskt Träs dimensioneringsside
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

Der indtaster du din carport og angiver, hvilken placering du vil have carporten på. Så får du frem snezone, derefter angiver du tagbeklædning mm, og så får du forslag til dimensionering. Derefter kan du teste med forskellige mål på carporten, også tagudhæng, og se, hvordan det påvirker dimensioneringen af tagbjælkerne.

• Synes
Krille4
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas sagde:
Begynd med Svenskt Träs dimensioneringsside
[link]

Der indtaster du din carport og angiver, hvor du skal have carporten henne. Så får du snezone, derefter angiver du tagbeklædning mm og så får du forslag til dimensionering. Derefter kan du teste med forskellige mål på carporten, også tagudhæng, og se, hvordan det påvirker dimensioneringen af tagbjælkerne.
Jeg har testet der, og det går ikke, for i teorien holder intet med de her mål, jeg har angivet, så jeg vil mere vide, hvordan det er i praksis, om de bøjer sig ned af egenvægten.

B
3D-model af en fritstående carport med mål for længde (L1) og bredde (B). Trækonstruktionen viser spær med dimensioner og vinkler markeret.
Er det målet B 3 eller 5 meter? Synes din tegning viser én ting, og teksten en anden.

Jeg har underskredet disse anbefalinger, som svensk træ anbefaler på lidt skure (på grund af en kombination af nærighed og uvidenhed). Trods det har det holdt godt i 15 år, med kun 1 sneskovling. Men det er anekdotisk bevisførelse. Og vi har haft milde vintre og bor knap i snezone 2. Så generelt er det godt at følge anbefalingerne, hvis man får lidt råd i reglerne, er det godt med lidt margin også.

Hvis du ikke angiver en masse flere detaljer såsom tagbeklædning, længder, taghældning, snezone osv. så kan ingen beregne nedbøjning heller på din foreslåede bjælke 195x45.

Alla reglar som syns här är 125x50 förutom spikreglarna för taket som är lite varierande i bredd men ca 35mm tjocka och stolparna är ca 100x100mm.
I alla beräkningsprogram skulle det här inte hålla i någon snözon men det har hållit i västerbotten o nån enstaka gång upp mot 80-90 cm snö annars brukar jag skotta vid ca 60cm. Den är nu ca 3m bred men tänker göra den 4,5-5 m nu med kraftigare reglar men enligt dimensionsprogram funkar det inte ens i Skåne men jag tycker det borde fungera om man håller efter snödjupet på taket.
Hur mycket tryck håller en 5m lång 195x45 för på mitten ungefär om någon vet? Carport med træramme, taget består af brædder og metalplader, omgivet af et rødmalet træhus og en væg af bølgeblik på den ene side.

K
P ptlf sagde:
Alla reglar som syns här är 125x50 förutom spikreglarna för taket som är lite varierande i bredd men ca 35mm tjocka och stolparna är ca 100x100mm.
I alla beräkningsprogram skulle det här inte hålla i någon snözon men det har hållit i Västerbotten o nån enstaka gång upp mot 80-90 cm snö annars brukar jag skotta vid ca 60cm. Den er nu ca 3m bred men tänker göra den 4,5-5 m nu med kraftigere reglar men enligt dimensionsprogram funker det inte ens i Skåne men jag tycker det borde fungere om man holder efter snedybden på taget.
Hvor mycket trykk holder en 5m lang 195x45 for på midten nogenlunde om nogen ved?[billede]
Det findes en grund til at dimensioneringsprogrammerne angiver at det ikke kommer til at holde.

Jeg har selv 195*45 på en 4 m pergola i Umeå og ville aldrig komme på tanken at lægge et tag på så tynde dimensioner. Er det ikke bedre at købe tagstoler?

/Krille

• Synes
FreddanW72 og 2 andre
  • Laddar…
K Krille4 sagde:
Der er en grund til, at dimensioneringsprogrammerne angiver, at det ikke kommer til at holde.

Jeg har selv 195*45 på en 4 m pergola i Umeå og ville aldrig få tanken at lægge et tag på så spinkle dimensioner. Er det ikke bedre at købe spær?

/Krille
Det her har jo holdt, og 195 bliver jo mere stabil tænker jeg, selvom længden bliver mere....det er cc 600 her, og det tænker jeg at fortsætte med. Har forsøgt at google, men kan ikke finde, hvor meget tryk forskellige regler kan klare.

K
P ptlf sagde:
Det her har jo holdt, og 195 bliver jo mere stabilt tænker jeg, selvom længden bliver større... det er cc 600 her, og det tænker jeg fortsætte med. Har forsøgt at google, men finder ikke, hvor meget tryk forskellige regler klarer
Dimensioneringsprogrammerne tager udgangspunkt i, hvad reglerne netop klarer i en specifik konstruktion i en specifik snezone og er udarbejdet af eksperter inden for området. Du vil nok ikke få et bedre svar end det, medmindre du hyrer en konstruktør.

Sparer du virkelig så meget på så tynde regler på cc 60 sammenlignet med rigtigt dimensionerede limtræsbjælker på cc 120?

/Krille

• Synes
splinter
  • Laddar…
Jeg omformulerer spørgsmålet da, fordi jeg ved, at et dimensionsprogram siger, at det ikke holder, men det er lige meget for mig i dette tilfælde, så ændrer spørgsmålet til hvilken dimension hænger mere ned af sin egen vægt ved samme længde f.eks mellem en 145 og 195 som er 4m, er det 145 pga mindre mål men samtidig bliver den jo lettere?

Med de givne forudsætninger i første indlæg vil spændingen øges med ca. 130%. Rimeligvis bør du følge normen, men det er op til dig at sikre, at snelasten ikke bliver for stor, hvis du vælger at afvige fra denne.

B
Synes du skal prøve at gøre ifølge anbefalingerne, kan komme en dag, hvor du ligger syg i længere tid og ikke kan skovle sneen af taget. Eller at "snösmockan" kommer, når de er bortrejst.

• Synes
Krille4 og 2 andre
  • Laddar…
ClasseClas
B breakman sagde:
Synes du skal forsøge at gøre i henhold til anbefalingerne, kan komme en dag, hvor du ligger syg i længere tid og ikke kan skovle taget. Eller at "snøsmockan" kommer, når de er bortrejst.
Jeg er enig. Hvis TS ligger på sygehuset eller er bortrejst og ikke når at skovle sneen væk, så måske snescooteren/bilen/kone/børn/barnebarn/postbuddet bliver mast under carporten. Det er lidt som at spørge, hvilken lampeledning der er bedst at tilslutte saunaaggregatet på 9kW med.
Byg i henhold til normerne er mit tip.

• Synes
Krille4 og 1 anden
  • Laddar…
P
Svensk træ tilbyder en fremragende gratis service, hvorfor ikke følge den?

Alternativt kontakt en konstruktør, men så skal du åbne tegnebogen.

Du vil have store vanskeligheder med at lave en seriøs dimensionering på egen hånd, især hvis du skal afvige fra normen.

• Synes
Krille4
  • Laddar…
Jeg har ret godt styr på, hvad der holder uden altid at have bygget efter bygningsnormer, og spørgsmålet er jo, hvilken dimension hænger mere ned af sin egenvægt, hvis nogen ved det? Snefyldte tage og dybt snelandskab ved en bygning om natten, med en sneskovl og stang i sneen, diskuterer sneens vægtbelastning.

• Synes
hoffret
  • Laddar…
Det er svært at rigtig forstå, hvad der egentlig efterspørges. Tabellen viser nedbøjningen for forskellige dimensioner i forhold til dine reglar og spændvidde, som du har i dag

• En tabel der viser relativ nedbøjning for forskellige dimensioner og spændvidder, 3m og 5m, med tal for dimension 50x125 op til 45x220.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.