Hej!
Vores håndværkere (tidl.) brugte et C-brug på husets sokkel, som er opført i muret LECA. Dog filtses med rødgrund (A-brug) under.

Naturligvis gælder hårdere og mere vandresistent cementbaseret A- eller B-brug på en sokkel, men i nogen dokumentation omkring KC-mørtel (som jeg tror svarer til C) på Webers hjemmeside angives, at man kan bruge C-brug på leca-sokkel, forudsat at man filtses med rødgrund under. I nyere dokumenter står der dog, at det er A eller B, der gælder.

For at kunne reklamere succesfuldt ville jeg have brug for at vide, hvad HUS-AMA foreskriver i sine anbefalinger. Er der nogen, der ved, hvad der gælder ifølge disse forskrifter? Fra Weber får man lidt forskellige beskeder, selvom hovedsporet naturligvis er A- eller B-brug til sokkel.

Meget taknemmelig for svar,

/A

Det handler ikke kun om mekanisk styrke, men også om at kalkmørtel suger vand op. Nu ved jeg ikke, om også C-mørtel, som jo "bare" indeholder en del kalk, er et problem fra det synspunkt.

Et nabohus til os, der blev nybygget ca. 1995, fik problemer med fugt, som blev suget op af soklen og misfarvede de to nederste skifter med tegl i facaden. Løsningen blev at fjerne al puds fra soklen og gøre det om. Nu ved jeg kun, at det var kalkholdig puds, ikke præcis hvilken type.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.