Sådan noget:
Pige læner sig over hvidt gelænder i lyst, træloftet rum med vægpynt. Vintage ur hænger fra loftet.

Det ser vel pænt ud, selv om situationen ikke er helt sammenlignelig.

Her sker der ting, problemløsning på højt niveau, I like:) Som justus nævner er det lettere at arbejde med træ. Personligt ville jeg prøve at fjerne alt synligt bærende fra rummet bortset fra rygbjælken isf. Kunne det være en mulighed at bruge væggen, der løber parallelt med ryggen mellem køkken og spiseplads som bærende og afveksle rygbjælken mellem denne og ydervæg. Jeg mener, du skrev, at den sidste "hele" tagstol lå ved trappevæggen, isf kunne man lave om på denne også. Et forsøg på en skitse nedenfor, forhåbentlig kan man se, hvad der står (trodsigt barn der var med og rev i pennen)

• Synes
Lane
  • Laddar…
Skitse

• Skitse på ternet papir med plantegning af trapper, køkken og mellemsal. Noter som "ny regel" og "bef underum" markerer forskellige dele.
  • Synes
Lane
  • Laddar…
Det er vel ikke mig, der skal kommentere i første omgang, men jeg ser det som et godt eksempel på lateralt tænking.

• Synes
Lane
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Den røde tekst signalerer, at kombinationen af dimension og last fører til en nedbøjning, der er større end 1/300 af spændevidden. (Med 90x315 ville teksten blive sort)

Nej. Stolpens dimension afhænger af den totale belastning på rygbjælken og påvirkes ikke (andet end meget marginalt) af tagbjælkernes egenvægt.
Men i dag er vores tagspær bygget af 120x45 tømmer. Denne beregning indikerer så, at disse er for svage (om 225x42 er rødmarkeret). Det er måske rimeligt i betragtning af, at V'erne vil blive fjernet i tagsperrens fagværk. Eller? Men hvordan gør man det? Vi vil jo lægge til for at få plads til øget isolering, men vi har ikke plads til at lægge til oven over ydervæggen, så i det punkt ved T'et i dimensioneringen vil der ikke være mere end 125. Dette nævnte konstruktøren ikke noget om i sin tegning.

Der kan vel være grunde til, at vi får gennemgå dine beregninger. Da jeg regnede baglæns tidligere i dag, syntes jeg, at du havde vel stor taglast. Dine nuværende spær er af gitterkonstruktionstypen, derfor kan du ikke sammenligne dimensionerne. Når du bygger dem om, skal overrammerne forlænges nedefra. Alternativt indsætter du nye tagbjælker midt imellem.

• Synes
Lane
  • Laddar…
Den tegning så jo godt ud, og ikke så svær at bygge. Dog står ikke den væg, du mener, som bærende ovenpå kældervæggen men til højre for denne, men det spiller måske ikke så stor en rolle, at det står på bjælkaget, når man spreder kræfterne mere end i et punkt, stilethæl-vs løbesko :) Hvor bred skal en bærende væg være? 75? 95? (45? :) )

J justusandersson sagde:
Der kan vel være grunde til, at vi får gennemgå dine beregninger. Da jeg regnede baglæns tidligere i dag, syntes jeg, at du havde for stor taglast. Dine nuværende tagspær er af fagværkstype, derfor kan du ikke sammenligne dimensionerne. Når du bygger om dem, skal overrækkene sammenføjes nedenunder. Alternativt indsætter du nye tagbjælker midt imellem.
jo, jeg mente for svage efter ombygning. Dette var bare ikke noget, vi havde reflekteret over, da det aldrig er blevet nævnt. At sammenføje nedenunder bliver jo ikke noget problem, da vi som sagt alligevel skal have på isolering og ventilationsspalte samt noget at sømme panelet i. Så 225 er vel et rimeligt mål at opnå. Men i selve punktet, hvor tagspæret hviler på ydervæggen, vil det stadigvæk kun være de eksisterende overrækker. Præcis som i bossespecials skitse. Ville en sammenføjning med en 120x45 til fastgjort med sømplader være nok?

Der er ingen principielle hindringer for, at tagbjælkerne er svagere ved vægunderlagene. Hvad der er rimeligt bør man kontrollere primært med hensyn til aktuelle tværkræfter. Hvad der er den bedste og mest praktiske fremgangsmåde ved en sådan ombygning er svært at afgøre på afstand. Mange gange tror jeg, det er nemmere at lade det eksisterende være og indsætte nyt imellem.

Jeg synes, det er lettere at acceptere en lidt større nedbøjning på tagbjælkerne end på kipbjælken. Den sidstnævnte er en primærbærende struktur, der påvirker andre bærende strukturer. Så længe man ikke går på det, er det meget et æstetisk spørgsmål, der også hænger sammen med det valgte tagdækningsmateriale.

Præcis, det går at stille denne væg på gulvreglarne. Du skal dog kontrollere bjælkelagets oplag på kældervæggen, du kunne måske lave en målsat skitse som tidligere at dele med dig af. Jeg ville have lavet væggen 70mm med krydsfiner på begge sider uden at regne på det, vigtigt er, at væggen er styret i horisontal retning både oppe og nede.

Hej alle sammen! Håber I stadig er her :) Influenzaen kom på besøg her... Men det var ikke kun dårligt, for vi fik tid til at stoppe op, tænke og måle lidt. Vi foretrækker løsningen skitseret uden stolpe. Det virker også muligt. Jeg regnede så på en væg med 70 mm samt 15 mm konstruktions-plywood (den samme som til en badeværelsesvæg) med renoveringsgips på. Vi ønsker ikke for tyk en væg, da den fortsætter ind i en korridor, som allerede er smal, så den må ikke vokse for meget mod "højre". Men med renoveringsgips bliver forskellen knap 2 cm.

Jeg kan lave skitser, hvad er det specielt, du vil se? Vi har endnu ikke åbnet op til køkkenet, men har stadig en dør der. Den sidder i dag 125 cm ind fra hjørnet, vi havde tænkt os 80 cm måske til åbning, men det er stadig fleksibelt, hvor bred indgangen til køkkenet bliver (bare den bliver bredere end dagens 60 cm) og dermed hvor lang den bærende vægsnip kan gøres...

Hvordan støtter man op i horisontalretning? Vi har panelloft direkte sømmet i spær, så opad er der kun spær at fastgøre i. Men man kan jo fra loftet bygge noget mellem spærene at skrue i, sætte en regel eller lignende. Gulvbjælkelaget er lidt mindre end c/c 60, og reglerne i gulvet er 14 cm høje.

Her er hele plantegningen, så I forstår med korridoren:
Plantegning, der viser layout af et hus med korridor, køkken, spiseplads og stue. Værelser og mål er markeret. Velegnet til renoveringsplanlægning.

Bjælkelaget slutter ved H-bjælken. Eftersom bjælken er forskudt til venstre ligger dermed bjælkelaget på kældervæggen.

H-bjælke, gulvbrædder og 17 mm paneltag i en kælder vises med mærkater. Afslørende konstruktionen af et gulv med bærende elementer.

Grundplan af et hus med markerede takstole, der understøtter tværgående vægge på venstre side. Viser rum som soveværelse, køkken og stue.
Alle eksisterende tværgående vægge (dvs venstresiden i tegningen) sidder under en tagstol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.