Gips bygger jo lidt mere end maling, så da er maling måske at foretrække. Dog er brandbeskyttelsesmalingen mindre fin til overfladen og relativt følsom overfor mekanisk påvirkning.
godt at vide. den vil jo stå beskyttet i trappen, så lille risiko for påvirkning. overfladen må man tage, en fremtrædende gipskasse fra væggen vil også se mærkelig ud.
I burde måske dobbelttjekke med konstruktøren, så der ikke opstår nogen misforståelser. Er det ikke 3m mellem kip og bjælkelag, eller hvad tænkte du på med spørgsmålet vedrørende mindre dimension?
jo det er 3 m mellem kip og bjælkelag. men tegningen er jo beregnet på over 7 m hvis den skal gå ned til kælderen
I skulle måske dobbeltkontrollere med konstruktøren, så der ikke opstår nogen misforståelser. Er det ikke 3m mellem kip og bjælkelag, eller hvad tænkte du på med spørgsmålet om mindre dimension?
det ville selvfølgelig være det bedste. men af forskellige grunde er det svært. så i så fald bliver det nok, at vi tager en ny, og så vil personen sikkert beregne hele konstruktionen for at åbne op til kip, før personen sætter sit navn på. Det er egentlig ikke noget problem, men det føles lidt unødvendigt samt at tiden er lidt knap.
Det jeg undrer mig over er, hvorfor konstruktøren foreslog, at 115x115 limtræ skulle udskiftes med en VKR 80x80? Det er jo lidt som at erstatte en tandstikker med en blomsterpind.
desværre ingen flere tegninger. Men ovenpå kældervæggen, som er med i originaltegningen, ligger der af en eller anden grund en H-bjælke. Konstruktøren, der har tegnet for os, så absolut ingen grund til denne. Huset er købt som byggesæt, og der indgår ikke en bjælke. Så den er blevet tilføjet undervejs. Vi har to teorier. Den ene er, at den tidligere ejer, som byggede huset, og naboen byggede samtidig. Naboen var en meget selvsikker mand, og de har en jernbjælke i deres hus, men ingen væg nedenunder som støtte, så teori et er, at naboen har sagt, at han skal have en bjælke. Den anden teori er, at kældervæggen ikke havnede præcis i midten, og man har tilføjet jernbjælken; den ligger lidt, ca. 5 cm forskudt til venstre (hvis man ser i tegningens retning). Også her tror jeg dog, det er på naboens anbefaling.
vi har fjernet lidt af den et sted for at trække elementrør. Bjælken er 160x160 og godstykkelsen ca. 11 eller 12.
Det jeg undrer over er, hvorfor konstruktøren foreslog, at 115x115 limträ skulle byttes mod en VKR 80x80? Det er jo lidt som at erstatte en tandstikker med en blomsterpind.
sandsynligvis tog han vel i for ikke at blive ansvarlig, da han ikke har beregnet. Men mener du, at man kunne gå ned mere? jo smallere, desto bedre for os selvfølgelig. Jeg mener ikke, at du skal sige noget sikkert, men hvis du tror det, er det jo helt klart værd at få en anden konstruktør til at kigge. Hvad ville du ellers foreslå for en dimension?
ps kom i tanke om, at han sagde, at man havde brug for en så stor med tanke på knæk længden, og at en smallere stolpe ville blive for følsom over for bevægelser i siden.
bossespecial er jo eksperten her. Det han skriver kan du stole på. Jeg lavede bare en simpel sammenligning for sjov. Sammenligningsmålet EI (dvs produktet af elasticitetsmodul og tværsnitsmoment) er jo ca. tre gange så højt for VKR 80x80x7,1 som for limtræ 115x115. Selv en 70x70x5 klarer mere end en 115x115 med samme knæklængde. Når jeg ser en adfærd, som jeg ikke forstår, så undrer jeg mig hvorfor? Det antyder en uudtalt tanke.
Nu får vi se om jeg opfatter det rigtigt, H-bjælken ligger altså parallelt med rygningen og er forskudt 50mm forskudt til venstre(mod tv-bænken) for midtervæggen i kælderen på originaltegningen? Hvis det er tilfældet, hvordan placeres søjlen i forhold til væggen?
To kyndige i tråden, fantastisk!
Sådan mener jeg, det ser ud. Hvor præcis midten på tagstolen rammer, ved vi ikke (men det kan jeg finde ud af i løbet af weekenden).
sådan ser det ud: centrum på spær træffer 52 mm ind fra H-bjælken venstre kant. H bjælken er 60 mm forskudt til venstre. I væggen er centrum af spær ca. 170 mm ind fra hjørnet.