David på forummet syntes asfaboarden var lidt bøvlet at arbejde med. Jeg husker, at Jureit er udelukkende positiv over for asfaboard.
Jeg selv byggede med GU - udendørs gips. Fungerer fint. Lidt tynde og store plader, så man er lidt bekymret for at sprække dem, men det gik fint, selvom vi stod på et stillads.
Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tyk - bliver lidt for ustabil efter min mening. Den tåler ingen vand - medmindre man køber pissetdyr oliehærdet.
Jeg selv byggede med GU - udendørs gips. Fungerer fint. Lidt tynde og store plader, så man er lidt bekymret for at sprække dem, men det gik fint, selvom vi stod på et stillads.
Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tyk - bliver lidt for ustabil efter min mening. Den tåler ingen vand - medmindre man køber pissetdyr oliehærdet.
udegips må vel alligevel være det overlegen mest almindelige??
Hvorfor?
Hvorfor?
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
ja én ting er sikkert ... ikke faan selvantænder de.
om det nu er sådan, at der er mange hooligans, der løber rundt og kaster molotovcocktails omkring sig i området, så synes jeg, at man måske bør springe over asfaboard.
... ellers vil det gøre meget lille forskel, om der sidder asfa eller masonit bag facaden
asfaboard er let at arbejde med... fungerer
om det nu er sådan, at der er mange hooligans, der løber rundt og kaster molotovcocktails omkring sig i området, så synes jeg, at man måske bør springe over asfaboard.
... ellers vil det gøre meget lille forskel, om der sidder asfa eller masonit bag facaden
asfaboard er let at arbejde med... fungerer
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
gipsskrue til udendørs brug. Der anbefales nogle gange en montageskrue også - især hvis man skal isolere med Ekofiber, da det ellers kan presse pladerne ud, når man sprøjter isoleringen ind. Man skal også skrue meget tæt, hvis man Ekofiberisolerer.
Skruen er meget dyr....
Skruen er meget dyr....
Fasting65 sagde:
Njae.
På alle steder hvor du kan skrue gipsen, vil der sandsynligvis ligge lægter, som du derefter også sømmer facaden i og igennem. Det betyder altså ikke så meget, hvor mange skruer du bruger i gipspladen, det vigtige er, at den ikke falder ned, inden du har nået at få facaden på plads. Har du liggende facade gælder dette muligvis ikke. Hvis man planlægger at isolere med eko som F65 siger INDEN man sømmer facaden, bør man måske også tage nogle ekstra skruer.
For mig, som isolerer med stenuld og har stående facade sømmet i hver regel, er det ingen pointe i at gøre andet end at fastgøre pladen, så den ikke falder ned. Hvilke skruer der anvendes, virker mindre vigtigt (behøver ikke være udendørsklassificerede).
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
kom for pokker ikke og påstå, at det er lige så enkelt at hamre som at skrue ... og hvem bruger grabber?
MathiasS: Med et pudset hus har man ingen reglar uden for gipsen - derfor er vores gipsplader skruet for hver 5. centimeter. Det var kun gipspladens egen styrke, der holdt imod, da de sprøjtede væggene.
Tænkte ikke på, at visse brædder slår sit hus
Tænkte ikke på, at visse brædder slår sit hus