Skal bygge garage. Mellem yderpanel og stamme skal jeg have en eller anden plade. Har spurgt rundt og fået tre forslag til materiale:

- Asfaboard
- Udegips
- Masonit

Nogen der har meninger og forslag?
 
David på forummet syntes asfaboarden var lidt bøvlet at arbejde med. Jeg husker, at Jureit er udelukkende positiv over for asfaboard.

Jeg selv byggede med GU - udendørs gips. Fungerer fint. Lidt tynde og store plader, så man er lidt bekymret for at sprække dem, men det gik fint, selvom vi stod på et stillads.

Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tyk - bliver lidt for ustabil efter min mening. Den tåler ingen vand - medmindre man køber pissetdyr oliehærdet.
 
Windy er betydeligt slappere end masonite. ;D Men super let at håndtere. ;) Tjek her: http://www.icopal.se/usr/icopalse/Icopal_se.nsf/0/DE664A0D3767E867C1256DC60041B341/$file/Icopal_windy_broschyr.pdf
 
udegips må vel alligevel være det overlegen mest almindelige??
Hvorfor?
 
Ved ikke om det passer men jeg har hørt at afaboard brænder som fnug.....
Nogen der har hørt dette ??
 
Jeg har hørt, at det ikke er tilladt at anvende asfaboard længere p.g.a. brandrisikoen.
 
ja én ting er sikkert ... ikke faan selvantænder de.

om det nu er sådan, at der er mange hooligans, der løber rundt og kaster molotovcocktails omkring sig i området, så synes jeg, at man måske bør springe over asfaboard.
... ellers vil det gøre meget lille forskel, om der sidder asfa eller masonit bag facaden

asfaboard er let at arbejde med... fungerer
 
Et spørgsmål angående udendørs gips:

- skal man bruge en speciel type søm?
 
Jan sagde:
Et spørgsmål når det gælder udendørs gips:

- skal man bruge en speciel type søm?
gipsskruv er nemmest
 
gipsskrue til udendørs brug. Der anbefales nogle gange en montageskrue også - især hvis man skal isolere med Ekofiber, da det ellers kan presse pladerne ud, når man sprøjter isoleringen ind. Man skal også skrue meget tæt, hvis man Ekofiberisolerer.

Skruen er meget dyr....
 
Fasting65 sagde:
gipsskruv til udendørs brug. Det anbefales nogle gange en montageskruv også - helst hvis man skal isolere med Ekofiber, for ellers kan man trykke pladerne ud, når man sprøjter isoleringen i. Man skal skrue tæt som bare, hvis man Ekofiberisolerer.

Skruen er meget dyr....

Njae.

På alle steder hvor du kan skrue gipsen, vil der sandsynligvis ligge lægter, som du derefter også sømmer facaden i og igennem. Det betyder altså ikke så meget, hvor mange skruer du bruger i gipspladen, det vigtige er, at den ikke falder ned, inden du har nået at få facaden på plads. Har du liggende facade gælder dette muligvis ikke. Hvis man planlægger at isolere med eko som F65 siger INDEN man sømmer facaden, bør man måske også tage nogle ekstra skruer.

For mig, som isolerer med stenuld og har stående facade sømmet i hver regel, er det ingen pointe i at gøre andet end at fastgøre pladen, så den ikke falder ned. Hvilke skruer der anvendes, virker mindre vigtigt (behøver ikke være udendørsklassificerede).
 
Bob_the_builder
.... og så svarer jeg med: brug slet ikke skruer, men søm. 35 mm galvaniseret papklinke. At sige, at det er nemmest at skrue, viser bare, at man har købt ind på Grabberreklamen, Norrlandshus... ;)
 
kom for pokker ikke og påstå, at det er lige så enkelt at hamre som at skrue ... og hvem bruger grabber?
 
MathiasS: Med et pudset hus har man ingen reglar uden for gipsen - derfor er vores gipsplader skruet for hver 5. centimeter. Det var kun gipspladens egen styrke, der holdt imod, da de sprøjtede væggene.

Tænkte ikke på, at visse brædder slår sit hus ;)
 
Bob_the_builder
norrlandshus_sthlm sagde:
kom for fanden ikke og påstå at det er lige så let at hamre som at skrue
Nej, ikke LIGE så let. Lettere. :)
... og hvem bruger grabber?
"Det var bare et EKSEMPEL, Helge!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.