C
Tidligere har jeg ikke tænkt så meget over det, indtil jeg havde brug for lidt større mængder lange konstruktionsreglar (>= 5m) til et tagbyggeri.

For jer, der ikke har reflekteret over dette, har Byggmax ikke et fast udvalg af trælængder på hylderne, men det varierer efter, hvad de får leveret. Nogle gange er det længste, de har i en bestemt dimension, 4,2 m, andre gange 5,4 m. Al håndtering sker i løbende meter, så butikken, og dermed kunden, kan ikke rekvirere nogen specifikke længder, og ingen ved, hvilke længder der er på hylden, eller hvad der er på vej ind.

Hvis man har brug for specifikke længder, er den eneste måde altså at tage til butikken og kigge på hylderne og vende tilbage på et senere tidspunkt, hvis det, man har brug for, ikke er på lager. Efter at have hamstret træ til mit projekt i et halvt år er jeg begyndt at indse, at det ikke er et fungerende system, og jeg må nok krybe til korset og bestille træ hjem fra en "rigtig" byggehandel.

Så jeg tænkte, at her kan vi diskutere dette og andre lignende besynderligheder med byggehandlens sortiment.

Japp har med tænkt på det, når jeg byggede attefall, generelt virker de til at være glade for lange længder dvs 4,8, 5.4 og kortreglar på 2.5. Nogen gang imellem har de 3.6 og 4.2 men yderst sjældent. Dog bliver det mange gange alligevel billigere at skære spildet væk end at købe kortere længder på de mere velassorterede bræddehandler på grund af prisforskellen.

Nu har jeg byggmax 5min væk, så det bliver til at tage derhen og udforske nogle gange. Samme med trallen og se, når ny stuv åbnes. Er man der på det forkerte tidspunkt, er det bare et ormbo af fravalgte planker.

Skal man handle på Byggmax skal man være kyndig og opmærksom, så man ved, hvad det er for kvalitet på træet man køber (styrkeklasse og sortering). Gør man bare det, så går det godt ifølge min erfaring. For sandhedens skyld synes jeg, at alle byggemarkeder har problemer med at holde god længdesortering, hvilket i det mindste kan føre til unødvendigt spild.

Er byggmax billigt?
Find en lokal tømmerhandel, som ikke tilhører de store kæder.
Præsenter dit projekt, og vupti har du en konto og 30% rabat.
Du får nu et godt tømmer i de rigtige længder.
Vupti med minimalt spild, så er det billigere end byggmax.

Jeg burde have skrevet, at hvis man sammenligner priser med samme trævarekvaliteter, er Byggmax efter min erfaring ikke billigere. Jeg er helt enig med @kioskdavid. Det er bedre at gå til en lokal byggemarked og åbne en konto, når man skal starte et projekt (som ikke behøver at være større end et skur). At minimere spildet ved at få de rigtige længder er værd mange penge.

C
K kioskdavid sagde:
Er byggmax billigt?
Find en lokal træhandel, der ikke tilhører de store kæder.
Byggmax er på linje med andre lavprisaktører, hvilket betyder næsten halv pris sammenlignet med den "fine" professionelle butik på den anden side af gaden. Så du skal opnå mindst 30% eller bedre rabatter for at matche det. Desværre er dette en lille by, og træhandlerne er lette at tælle, hvis man ikke vil køre mange kilometer for at hente træ.

Træsortimentet er ellers helt OK, det der forstyrrer, er den underlige måde at håndtere længderne på. At tilgængeligheden af forskellige længder fra leverandøren varierer, er jo en kendsgerning, men normalt har forhandleren et antal længder, som man forsøger at holde på hylden, og hvis en bestemt længde er udsolgt, ved man, at den er på vej ind. Byggmax tager tydeligvis, hvad de kan få - er f.eks. 4,8 meter udsolgt, så kan det være, at der havner 3-meter i det rum i stedet, og der kan gå måneder, før de tilfældigt får et andet parti med 4,8-meter.

C 24 træ fra ByggMax er ikke dårligere end C 24 træ fra en anden forhandler. Når det kommer til beklædningsbrædder eller terrassebrædder, skal man se på sorteringen. Jeg sammenlignede lige via nettet prisen på 28x120 mm trykimprægneret terrassebrædder mellem "min" Byggmax butik og en XL-byggeforhandler i nærheden, som jeg normalt bruger. ByggMax tager 13 kr pr. løbende meter for G4-3 sorteret træ, mens XL-byg tager 22 kr pr. løbende meter for G4-2 sorteret træ. Kvalitetsforskellen mellem disse sorteringer er meget stor. I G4-3 forekommer kantknaster og tørre knaster. Hvis man vil have et pænt resultat, bliver der meget spild. Den reelle prisforskel bliver ikke så stor, og det hele tager meget længere tid.

• Synes
torparavgrund og 1 anden
  • Laddar…
C
Så er det sikkert. I mit tilfælde er det som sagt konstruktionsvirke det handler om, og da er jo længderne desuden betydeligt mere kritiske.

Er der nogen, der har prøvet Byggmax tjeneste "Handle hjemmefra - Hent i butik"? Man skal kunne bestille online og derefter hente sin bestilling, færdigpakket og klar. Betyder det, at de pakker på en trailer, som man plejer at kunne låne gratis der? Jeg undrer, fordi man så kunne tage derover selv uden at have nogen med til at hjælpe med at plukke træet og lægge det på traileren. Jeg har forsøgt at ringe til Byggmax for at spørge om dette, men de har ikke tid til at svare i telefon "p g a mangel på personale".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.