Moderator
· Stockholm
· 57 848 indlæg
Så jeg at byggmax sælger 2 forskellige slags gulvspånplader. Den ene 240cm lang, den anden 180.
Er der nogen der ved om der er andre forskelle på dem kvalitetsmæssigt, andet end målene?
Er der nogen der ved om der er andre forskelle på dem kvalitetsmæssigt, andet end målene?
Jeg har indtryk af, at ByggMax har mærkerne Puhos eller Kronospan kvalitet P6, og ifølge Puhos kan man ikke sammensætte disse mellem reglar som man kan med Byggelit/Contifloor med deres patenterede spont. Byggelit har en klassificering kaldet V20 & V313, hvilket, så vidt jeg forstår, egentlig handler om en lim, der bruges i produktionen; V312 skal være fugtresistent, så det lim er vel bedre i fugtige rum.
Holdfastheden er en jungle at klarlægge, da V20 er testet af Sitac og har bestået en såkaldt "Flooring grade," men det svarer egentlig til P4 ifølge europæiske standarder, og P5 svarer til V313.
P6 virker som om den er noget stivere ifølge klassificeringen, men for rigtigt at sammenligne skal man kigge på for eksempel Puhos specifikationer for deres produkt og sammenligne med Boverkets normer "Boverkets konstruktionsregler, BKR byggnadsverkslagen og byggnadsverksforordningen", hvor de angiver, hvor mange mm en plade må bøje sig over en bestemt radius for at blive klassificeret som godkendt gulvplade; jeg tror også det kaldes NKB klassificering.
Jeg har aldrig rigtig fået styr på dette, men hvis nogen i forummet kunne kaste lidt lys over dette, ville jeg være yderst taknemmelig.
Vedlægger en tabel over P-klassificeringer.
Holdfastheden er en jungle at klarlægge, da V20 er testet af Sitac og har bestået en såkaldt "Flooring grade," men det svarer egentlig til P4 ifølge europæiske standarder, og P5 svarer til V313.
P6 virker som om den er noget stivere ifølge klassificeringen, men for rigtigt at sammenligne skal man kigge på for eksempel Puhos specifikationer for deres produkt og sammenligne med Boverkets normer "Boverkets konstruktionsregler, BKR byggnadsverkslagen og byggnadsverksforordningen", hvor de angiver, hvor mange mm en plade må bøje sig over en bestemt radius for at blive klassificeret som godkendt gulvplade; jeg tror også det kaldes NKB klassificering.
Jeg har aldrig rigtig fået styr på dette, men hvis nogen i forummet kunne kaste lidt lys over dette, ville jeg være yderst taknemmelig.
Vedlægger en tabel over P-klassificeringer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Spørgsmål:jon_h sagde:
Hvis man så bruger gulvspån som underlag til f.eks. 15 mm "parket".
Bør ikke undergulv + parket klare även skarver mellem reglar?
Jeg indser naturligvis, at det blir anderledes, hvis man lægger linoleum/plastikmåtte ovenpå spånpladen.
//KnockOnWood
byggmax gulvspån er næsten lige så dyr som "riktig" gulvspån (byggelit), der er kun en forskel på 6-8:-, og med tanke på at den kun må samles på reglar, kan der blive meget spild, hvilket gør, at det bliver dyrt at købe billigt hos byggmax...
om man nu begynder at tælle skruen man bruger, så skal man nok slet ikke renovere.
ligeledes den limstrimmel man tager og lægger.
enige med dig om prisforskellen, men vi taler kun om byggmax nu i denne tråd.
mvh
tømreren estwing
ligeledes den limstrimmel man tager og lægger.
enige med dig om prisforskellen, men vi taler kun om byggmax nu i denne tråd.
mvh
tømreren estwing
vil man skaffe sig ekstra arbejde så ok, så kan man jo holde på og skarve med brædder. på bygg-max side så oplyser de ikke om at den ikke går at skarve mellem reglarne, de har heller ikke noget link til producenten eller nogen produktinformation.