Mikael_L. Som jeg har forstået det, har man metalplader under vinduet og væggen for at håndtere fugten. Fugt, der løber ned langs panelen og ydersiden af vindskeden, ender på metalpladen og løber ud. Er det ikke korrekt?

Angående luftspalten så har du jo ret. Jeg antager, at man skal lade panelen sidde nogle cm over metalpladen.

Så vidt jeg ved, er det ikke usædvanligt på moderne huse at lade panelen flugte med soklen - et æstetisk spørgsmål. Jeg har set nogle huse, der har det sådan i hvert fald.

ohlgren sagde:
Mikael_L. Som jeg har forstået det, har man metalplader under vinduer og væg for at håndtere fugten. Fugt, der løber ned langs med panel samt yderside vindskede, ender på pladen og løber ud. Passer dette ikke?

Angående luftspalten, så har du jo ret. Jeg antager, at man må lade panelet sidde nogle cm over pladen.

Så vidt jeg ved, er det ikke usædvanligt på moderne huse at lade panelet flugte med soklen - et æstetisk spørgsmål. Jeg har set nogle huse, der har det sådan i hvert fald.
Bare sørg for, at du får en plade, der sidder mellem lægterne og stommen, som så går ned og dækker over betonpladen. Det ville have været lettere at tegne en detalje af sagen, men har ikke mulighed for det nu, tror dog, at du forstår, hvad jeg mener.

Mikael_L
ohlgren sagde:
Så vidt jeg ved, er det ikke usædvanligt på moderne huse at lade panelet linjere med soklen - et æstetisk spørgsmål. Jeg har set nogle huse, der har det sådan i hvert fald.
Tja, jeg skal ikke forsøge at modsige dig. Jeg har jo virkelig ikke så stor forståelse. :o

Jeg byggede i hvert fald lidt mere oldschool, lidt som de billeder som "Mark i Skåne" lagde op, men ikke lette reglar i stommen da.

Og ...
Jeg har set nogle huse, der har det sådan i hvert fald.
Og jeg har set nogle huse, hvor de har pudset direkte på cellplasten som ydervæg, så hvor forkert kan det være? ... ;)

(Sorry, kunne ikke lade være ... ;))

• Synes
ohlgren
  • Laddar…
Egentlig bør man vel regne med, at panelet kan blive fugtigt på bagsiden pga forskellige utætheder. Det er vel derfor man har en luftspalte. Så hvordan bliver det for dig, hvis der løber vand ned på bagsiden af panelet. Det ender vel lige ned i pladen da?

@Mark I Skåne. Jo, jeg begyndte med at skrue dem fast med almindelig 100 mm skrue, men det føltes ikke så stabilt. Sandsynligvis fordi stykkerne er ret små.

b8q . Som jeg skrev ovenfor, har jeg forstået det som, at det er almindeligt at lægge metalplader under væg og vindue, som tager sig af fugten.

Mikael_N sagde:
Se Bare til at du får en plade, der sidder mellem lægten og stommen, som så går ned og når over betonpladen. Havde været lettere at tegne en detalje på sagen, men har ikke mulighed for det nu, tror dog, at du forstår, hvad jeg mener.
Jo, præcis sådan har byggefirmaet sagt, at de vil gøre. Den ekstra isolering er min egen idé.

• Synes
Mikael_N
  • Laddar…
ohlgren sagde:
Væggen kommer til at ligge i linje med soklen (kantelementet). Dvs pladen vil ligge hverken udenfor eller indenfor væggen, men i linje.
Knasigt. Lad taget gå udenfor væggen og væggen gå udenfor soklen.

ohlgren sagde:
b8q. Som jeg skrev ovenfor, så har jeg forstået det som, at det er sædvanligt at lægge pladebleg under væg og vindue, som tager hånd om fugten.
Ja, hvis du også har en bleg nederst mod pladen, så burde det jo fungere. Jeg vidste dog ikke, at det var sædvanligt...

Jeg forstår, hvad du mener, fyrene vi støber med er rutinerede i dette, så nogle gange kan det føles ustabilt, men de har styr på det og sørger for, at delene ligger rigtigt under støbningen.
Nogle gange er det jo som et puslespil ved rør og andet, der stikker op.
Skal du støbe selv, eller har du fagfolk til det?

Mark i Skåne. Er byggefirma som støber. Så ved jeg ikke, hvor rutinerede de er til det.

Under alle omstændigheder vaskede jeg Byggmax celleplast-lim-grøden væk og limede derefter med PL-700. Det gik udmærket, og det hærdede og limede celleplasten fast - det er tilbage at se, om det holder i morgen også. ;-)

b8q sagde:
Ja, om du også har et blikistrykke nederst mod pladen, så burde det jo fungere. Jeg vidste ikke, at det var almindeligt dog...
Byggfirmaet ser ud til at synes det, men jeg ved ikke egentlig. Men pladeblik burde under alle omstændigheder være en god forsikring at sætte, uanset hvor facaden sidder i forhold til soklen.

ohlgren sagde:
Mark i Skåne. Er byggfirma som støber. Sen ved jeg ikke, hvor rutinerede de er på det.

Uanset så vaskede jeg Byggmax celleplast-lim-sørgen væk og så limede jeg med PL-700. Gik udmærket og det hærdede og limede fast celleplasten - det mangler at se, om det holder i morgen også. ;-)
Ok, tal bare med dem inden så holder de sikkert øje med dine passtykker.
Egentlig skulle du have tjekket med dem allerede inden, ofte så har håndværkerne gode tips og idéer til sådanne løsninger.
Held og lykke med byggeriet.. :-)

• Synes
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.