Skal støbe plade og har bygget form af L-kantelement.

På inderkanten af L-kantelementerne hvor de er skrå, har jeg limet lidt ekstra celleplast på, da jeg ville have ekstra bred isolering her, dvs. limet på en trekant.

Jeg brugte Byggmax celleplastlim. Det fungerede godt, og limet tørrede og hæftede godt. Dog var udetemperaturen kun ca. 4-5 grader, mens instruktionen på limet siger mindst +10 grader. Det så ikke ud til at have nogen betydning, for celleplasten sad stenhårdt efter et stykke tid. Dette var for et par dage siden.

Det regner en del i dag, og nu da jeg inspicerede formen, viste det sig at celleplastlimet var blevet en løs smet, og den pålimede celleplast er faldet af. Suk!

Det er sandsynligvis støbetid i morgen, så det haster med at få dette fikset. Hvilket lim skal jeg bruge i stedet? Jeg må have noget lim, der tåler fugt. Jeg kan for så vidt forsøge at beskytte kantelementerne med en presenning imens jeg limer, og det tørrer.

Altså, advarsel mod Byggmax celleplastlim. I instruktionen står der, at det er vandfast efter hærdning, men det passer ikke. Dog en brasklap for, at jeg limede ved 5 grader i stedet for 10 grader.

Taknemmelig for alle tips om hvilket lim jeg bør bruge.

OPDATERING 1:
Gik ind på Byggmax' hjemmeside, og der står dette: "Brug ikke Celleplastlim hvor de limede genstande er konstant udsat for varme eller fugt." Står ikke noget som helst om dette på pakningen. DÅRLIGT AF BYGGMAX!

Står tilbage og overvejer, om der er noget lim, som kan anvendes i fugtigt vejr på fugtig celleplast.

OPDATERING 2:
Fungerer PU700? Markedsføres som et stenlim, men er jo et PU-lim, hvilket anbefales til celleplast. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html

Senest redigeret:
Cellplastplader på en byggeplads, delvist løsnet fra limningen, med stålstænger ved siden af.

Her foto af cellplast som er løsnet. Al limet cellplast sidder løst nu.

Ess-Tack easy ville fungere godt for det, du vil opnå. Alle i den serie kan lime cellplast. også under vand...

Noget type cellplastanker kunne måske have været en mulighed. Forstår dog ikke formålet med at tilføje den isolering til kantbjælken.

Ja, gaffelanker eller hvad det hedder, som er til for at forankre kantelementer i hinanden, burde være perfekt her.

Ellers måske karlssons lim, det holder i hvert fald på celleplast

søm?

Ellers har vel Biltema mm en plastspik til dette formål?

Skal dine ydervægge kun stå på celleplast som du desuden ikke kan få fast på grund af temperaturen?? Hvorfor ikke følge anvisningerne til kantelementerne i stedet for at opfinde hjulet en gang
til.

• Synes
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Skal have liggende panel, der linjerer med soklen. Vinduer, stående på pladen, som er trukket ind ca. 6 cm fra ydersiden af panelet. Eftersom væggens regelværk samt vinduerne vil ligge mere end 5 cm fra kantelementets yderside, betyder det, at man får en lille kuldebro. Ved at bygge på med isolering eliminerer man kuldebroen. Regler og vinduer er så dybe (tykke), at de med god margin vil stå på tilstrækkelig meget beton.

Sådan har jeg tænkt i hvert fald, men er taknemmelig for konkrete problembeskrivelser, hvis der findes problemer med denne løsning. Inden støbningen er det jo let at fjerne Cellplasten, hvis det skulle være forkert.

Den beskrivelse forstår jeg ikke, mener du at pladen vil stikke ud udenfor væggen?

Hej! Jeg har været med til at støbe en hel del fundamenter med samme type kant element, og betonfyrene plejer at bruge enten celleplastspiken i plast som du bruger i pladerne, eller så tager de bare almindelige søm, typisk 4 tommer eller noget, det skal jo bare holde på plads under støbningen, så bliver de nok alligevel siddende bagefter..

Mikael_L
ohlgren sagde:
Skal have liggende panel der linjerer med soklen.
Netop det lyder forkert i mine ører.
Man plejer vel at lade syld/rigler linjere med soklen, og sømlægter + panel udenfor.

Dette for at lade dryp fra panelet falde udenfor fundamentet i stedet for at lade det løbe/suge ind i regelkonstruktionen, samt opnå en åbning for luftspalten.
Den eneste ulempe er vel åbningen for musene til at komme ind bag panelet. Løses på en passende måde, f.eks. museband.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Væggen vil ligge i linje med soklen (kantelementet). Dvs. pladen vil hverken ligge udenfor eller indenfor væggen, men i linje.

ohlgren sagde:
Skal have liggende panel, der linerer med soklen. Vinduer, stående på pladen, som er indrykket ca. 6 cm fra ydersiden af panelet. Eftersom væggens regelværk samt vinduerne vil ligge mere end 5 cm fra kantelementets yderside, betyder det, at man får en lille kuldebro. Ved at bygge på med isolering eliminerer man kuldebroen. Reglar og vinduer er så dybe (tykke), at de med god margin vil stå på tilstrækkeligt med beton.

Sådan har jeg tænkt, men jeg er taknemmelig for konkrete problembeskrivelser, hvis der er problemer med denne løsning. Før udstøbningen er det jo let at fjerne cellplasten, hvis det skulle være forkert.
Jeg forstår din tanke, dog tror jeg ikke, at den ekstra cellplasten gør nogen markant forskel. Kuldebroen får du mellem syllen og betonen. Fordelen, som jeg kan se ved lidt ekstra isolering der, ville være, at man rent hypotetisk skaber en større varmetræghed mellem kantelementets cementplade og selve kantbjælken, men jeg har svært ved at se, at det ville give nogen mærkbare fordele. Så synes jeg ikke, at det er nogen videre god idé at line panelet med kanten på pladen uden i det mindste at have nogen pladeafdækning mellem panelet og lægterne, ned over kanten på pladen.

Risikoen er med en løsning som denne, at man får vand ind under syllen. Konsekvensen af det behøver jeg vel næppe at deklarere.

Vil ikke virke negativ, men visse ting skal man ikke eksperimentere med.

/M

• Synes
ohlgren
  • Laddar…
Mikael_L
ohlgren sagde:
Væggen kommer til at ligge i linje med soklen (kantelementet). Dvs pladen kommer hverken ligge udenfor eller indenfor væggen, men i linje.
Hvorfor det?

Jeg synes det lyder forkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.