Har læst dette forum mange gange og i dag tog jeg skridtet at blive medlem
Min kone og jeg overtager snart vores første hus (egnahems 64 kvm) i Tallkrogen og planlægger at renovere en hel del.
Første indgreb vi planlægger at gøre er renovering af køkken og samtidig åbne op mellem køkken og stue, hvor vi har hjertetifølge tegningen.
Åbningen vi gerne vil lave er 216 cm og kan ses på vedhæftede tegning, denne vil vi gerne bære over med limtræsbjælke eller stål afhængig af anbefalingen.
Mine spørgsmål til jer kyndige på forumet.
1. Hvad ville I anbefale at bære over dette med og hvorfor? Hvilke dimensioner?
2. Kan jeg selv lave en godkendt byggetilladelse med hjælp fra moelvens program (eller lignende) eller har jeg brug for en fagmand? Tips til bygningsingeniør i Stockholm?
Det er en relativt kort spændvidde samt at afvekslingen kun skal bære vinden og dele af taget, så her er f.eks. limtræ en god mulighed. Limtræ er også lettere at arbejde med end f.eks. stål. Hvilken funktion har loftet, når du det via lem? Afhængigt af funktion og tilgængelighed angiver normen forskellige laster.
Det kan være muligt at lave byggeanmeldelse selv afhængig af, hvad kommunen siger. Det er vigtigt, at du kan henvise til de rette normer og de rette laster og måske en beregning. Appen er lidt af en lukket kasse og viser intet om, hvordan bjælken beregnes osv. Jeg tror heller ikke appen kan håndtere dit tilfælde, da dele af taget hviler på væggen.
Du kunne absolut selv ordne det, men det er alligevel altid rart, at en anden får ansvaret, hvis man ikke er helt sikker selv.
Tallkrogens små egne hjem har holdt i over 60 år.
At lave din lille forandring vil gøre huset stærkere næsten uanset hvad du gør.
Er skorstenen en adskillelse af hjertemuren, eller går der en lang bjælke gennem hele husets længde, som holder sammen på gavlene?
Er det en lang bjælke, gælder det om at støtte den, tal med en huskonstruktør, hvis du er usikker.
Er det en kort hjertemur, holder den nok i gavlen af huset, så igen, tal med en huskonstruktør.
Men tag det roligt, dette er en operation, som mange har gjort i deres egne hjem, kontakt blot de rette personer, så vil dette gå som en leg.
Tallkrogens små egnahem har holdt i over 60 år.
At lave din lille ændring vil gøre huset stærkere næsten uanset hvad du gør.
Er skorstenen en skillevæg i ydervæggen, eller går der en lang bjælke gennem hele husets længde, der binder gavlene sammen?
Er det en lang bjælke, skal den støttes, tal med en huskonstruktør, hvis du er usikker.
Er det en kort ydervæg, holder den formentlig enden på huset, så igen, tal med en huskonstruktør.
Men tag det roligt, dette er en operation, som mange har gjort i deres egne hjem, bare kontakt de rette personer, så bliver dette pliddernemt.
Tak for svar!
Mange gode spørgsmål, som jeg ikke har styr på, men jeg jagter de rigtige personer i den kommende uge.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.