Vi overvejer at installere en skydedørsektion i stedet for de to eksisterende vinduer (som er af større model) + en terrassedør.
Dvs. 2 vinduer + 1 dør mod skydedørsektion.
Vinduerne i dag går ikke helt ned til gulvet, men strækker sig ca. 30 cm over gulvniveau. Jeg gætter på, at væggen dermed burde være forstærket/stolpet for at klare bæreevnen.
Spørgsmålet er så, om man skal søge byggetilladelse for at lave denne ændring, da det alligevel er en bærende væg? Eller er disse skydedørsektioner normalt designet til at klare belastning/bæreevne?
Betegnes det eksempelvis som en facadeændring, selvom den del af huset (hvor vi forestiller os at lave ændringen) vender mod en indglasset havestue?
Eller er havestuepartiet det, der betragtes som facadeydervæg?
Er der nogen, der har installeret en skydedørsektion, som kan vise billeder, forklare, hvordan I har gjort?
Dvs. 2 vinduer + 1 dør mod skydedørsektion.
Vinduerne i dag går ikke helt ned til gulvet, men strækker sig ca. 30 cm over gulvniveau. Jeg gætter på, at væggen dermed burde være forstærket/stolpet for at klare bæreevnen.
Spørgsmålet er så, om man skal søge byggetilladelse for at lave denne ændring, da det alligevel er en bærende væg? Eller er disse skydedørsektioner normalt designet til at klare belastning/bæreevne?
Betegnes det eksempelvis som en facadeændring, selvom den del af huset (hvor vi forestiller os at lave ændringen) vender mod en indglasset havestue?
Eller er havestuepartiet det, der betragtes som facadeydervæg?
Er der nogen, der har installeret en skydedørsektion, som kan vise billeder, forklare, hvordan I har gjort?
Byggetilladelse kan nok ikke kræves, det er jo ingen facadeændring (kræver byggetilladelse inden for lokalplan) og heller ikke en ændring af bygningsvolumen. Muligvis kan en byggeanmeldelse være aktuel, hvis I ændrer på en bærende del. Men har I ret i, at partiet ikke er bærende, så kræves ingen byggeanmeldelse.
A ArneTW sagde:
Ser ud som på billede. Jeg kan grave byggetegningerne frem og se, om jeg kan finde noget mere.A ArneTW sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,211 indlæg
Behøver ikke være risiko for skred, men lidt ekstra tryk efter et stykke tid på stor vinduesparti risikerer at skydedørene/vinduerne begynder at klemme, hvis det bærende ikke er rigtigt dimensioneret.
Tak for alle svar. Skal se, om jeg bliver lidt klogere af hustegningerne, burde fremgå der tænker jeg. Ellers lægger jeg et billede af det også, så måske nogen kan tolke informationen der.
Uanset så vil jeg selvfølgelig tage ekspertise ind i dette og ikke noget, jeg vil gøre selv, men jo mere jeg forstår, desto flere af de rigtige slags spørgsmål kan man stille.
Uanset så vil jeg selvfølgelig tage ekspertise ind i dette og ikke noget, jeg vil gøre selv, men jo mere jeg forstår, desto flere af de rigtige slags spørgsmål kan man stille.
Jo, har kigget på det også, det bliver vildt meget større åbning, ulempen er, at det "spiser" en del af pladsen enten i havestuen eller inde. Så tænker jeg på det med bevægelige dele. Flere dele der kan gå i stykker.T ToRy sagde:
Visst "spiser" foldedørene lidt plads indad eller udad, men på den anden side vinder du jo næsten en skydedørs bredde i åbningen som du selv er inde på. Bevægelige dele... nja, det er nogle hængsler og en eller to spanjoleter som kommer til, typ. Ingen komplicerede ting.
Men jeg forstår hvad du mener. Uanset hvad, håber jeg det kan gennemføres! 
Klik her for at svare