Hej!
Vi har et murstenshus fra slutningen af 40'erne.
Da huset blev købt i et dødsbo, har vi ingen information om byggeteknikken.
Frem for alt ville det være meget interessant at vide, om murstensstammen er bærende.

Vi installerede for nylig en luftvarmepumpe, hvorefter vi ved hulletagningen fik lidt info om vægkonstruktionen.

Sådan så væggen ud i gennemskæringen.
Væggen i gennemskæring indefra og ud.

5 cm halmplade (presset halm med overflade af papir)
3 cm luftspalte
4 cm stenuld isolering
20 cm murstensmur

Det, der bekymrede mig og forbløffede mig, var, at isoleringen lå direkte mod muren uden luftspalte, som i stedet var placeret mellem stenulden og halmpladen. I min verden burde det betyde, at muren blev bygget først=bærende? Ellers ville man vel have brug for fingerspalt tættest på muren? Passer det?

Ydermuren står direkte på bundpladen, dvs. hænger ikke udenpå som en traditionel skalmur. Den har heller ikke nogen ventilationshuller, ja hvad man nu kalder det, når man efterlader nogle fuger åbne for at ventilere facaden.

Hvad tror I om denne konstruktion. Er det sandsynligt, at murstensstammen er bærende, eller kan man mistænke, at der gemmer sig en planke- eller regelstamme, som vi har overset ved hulletagningen?

Og hvad tænker I om løsningen i fugtsynspunkt?
Vi håber på, at den lave isolering i huset burde sikre, at stammen forbliver tør takket være varmespild.

Men vi har til hensigt at efterisolere med glasfiberplader og pudse.
Er der nogen åbenlys risiko ved det?

Er det værd at tage den indvendige isolering ned, hvis murstensstammen er bærende?

Luftspalten vil jo forringe virkningsgraden af efterisoleringen + indvendig isolering er vel lidt tvivlsom ud fra et fugtsynspunkt?

Er der nogen derude, der har erfaring med lignende konstruktioner?

På forhånd tak

Karin
 
Hej Karin!

Så her næsten 10 år senere regner jeg ikke med noget respons, men jeg prøver mig alligevel på et svar!

Spontant føles tillægsisolering med mineraluld (som ikke er hygroskopisk) tvivlsom i den ydervæg, ville ikke en type cellulose være mere passende? Uanset materiale ville det selvfølgelig være klogt at kigge på, hvordan væggens temperaturgradient ændres med indvendig tillægsisolering, så man undgår risiko for uhensigtsmæssig kondens.

Min hustru og jeg har lige købt et hus med meget lignende konstruktion i ydervæggen. Nærmest satser vi på vinduesudskiftning og indvendig tillægsisolering på visse vægge. For vores del bliver det lidt brydning med det bestående halmpladen (Stramit), der overlapper drevningen mellem vindue-væg og som ser ud til at være sømmet i salning/vinduesomfattelse.

Hvordan er det gået med dit/jeres projekt - fandt I frem til en passende løsning?

Varme hilsner,
Johan
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.