Hej.
Jeg tænkte at dele min stillads, som jeg er meget tilfreds med, efter at have brugt den i et par dage nu.

Byggestillads foran gult hus med rød tag. Lavet af træregler 45x45, 45x95 og 45x145. Person står på øverste platform. Specialbenløsning ved kældertrappe.

Den er bygget af tre slags regler (C14): 45x45, 45x95 og 45x145. Også en panelbræt (22x95) som jeg havde liggende kom til anvendelse.

Inspiration til stillads fik jeg herfra:
http://craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf

Omkostningen for mig blev lige under 4000 kr, og mange af reglerne vil jeg bruge til andre projekter, efter at jeg er færdig med maling af facaden.

Det blev en lille specialløsning over kældertrappen med et benpar stående på de langsgående 95x145 reglerne. Jeg gjorde det, så benparret ikke skulle være i vejen foran kælderdøren.

• Synes
Bengt65 og 11 andre
  • Laddar…
Sjovt at der er flere, der bygger stillads "old school" :)

Jeg lavede også en egen til vinduesudskiftning og maling af facade. En håndværker, der kom forbi i en anden anledning, stoppede og kommenterede "det var ikke i går man så et stillads i træ".

For mit vedkommende blev omkostningen lav, da jeg brugte de gamle gulvstolper vi tidligere havde brudt op, og platformen er det gamle fyrretræsgulv samt nogle overskydende terrassebrædder. Det eneste nye der skulle til, var lidt skruer og nogle 45x95-regler. Derudover vil jeg bruge både reglerne og gulvstolperne i kommende projekter.

Forsøgte at vedhæfte et billede uden held... prøver igen senere.

Senest redigeret:
  • Synes
Bengt65 og 1 anden
  • Laddar…
Gør et nyt forsøg.

Sjovt at se:) har overvejelser om at gøre det samme, når jeg skal beklæde huset om!
Dejligt ikke at skulle stresse på grund af et lejet stillads, der står og koster penge!

M
Tænkte selv det samme! At stresse over lejeomkostninger for stillads føles jo ret dumt ved selvbyggeri.

Jeg tænkte at bruge det stillads, der beskrives i bogen Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). I øvrigt en rigtig god bog for hjemmefiksere :)

En tegning af en træstillads med mål og materialebeskrivelser, inkl. stolper, handleder, og ställningsplank; en gør-det-selv illustration fra en byggebog.

husets-abc.jpg

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
Bo Rås og 2 andre
  • Laddar…
peternicklas
Da vi skiftede tag, købte jeg et HAKI stillads, som var næsten nyt med nye traller. Brugte det i 3 måneder og solgte det derefter for samme pris, som det havde kostet mig.

Micke64 sagde:
Tænkte selv det samme! At stresse over lejeboligkostnad for stillads føles jo virkelig dumt ved selvbyggeri.

Jeg tænkte at bruge stilladset som beskrevet i bogen Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA forlag). I øvrigt en rigtig god bog for hjemmefuskere :)

[billede]

[bild]
De dekkene man skal gå på vil nok behøve at blive forstærket. Bliver nok meget vaklende at gå på ellers.

Jeg tænkte også først at have 22x95 som håndliste, men 45x45 var to kroner billigere per meter :) Jeg får dog brug for begge slags til de andre projekter.

• Synes
Kallebo og 1 anden
  • Laddar…
M
Ja, du har nok ret. Men det er jo faktisk godt, at nogen i litteraturen synes, at en træstillads er OK, så ikke alle skal køre og leje alu-stilladser og blive ruineret unødvendigt.

• Synes
NoExit
  • Laddar…
Jeg reagerede også over "ställningsplank 25x2000". Det føles alt for spinkelt med 25mm planke på 2m spændvidde.

Ser man på professionelle, så plejer de vel at have 45mm "plank" at gå på, hvis det ikke er færdige plader.

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
Min konstruktion,.

Meget stabil og tryg og også nem at montere, da den er skruet sammen.

Ved flytning skrues skråstagene af, og benparene kan nemt flyttes af to personer.

45x90 stående
45x45 skråstag
45x90 tværregel
3 stk 45x220 liggende planker i hver plan

Konstruktion af træstillads på siden af et hus, med lodrette og vandrette bjælker, omgivet af træer og grønne omgivelser.

Senest redigeret:
  • Synes
Bo Rås og 7 andre
  • Laddar…
hempularen sagde:
Jeg reagerede også på "stilladsbræt 25x2000". Det føles alt for spinkelt med 25mm bræt på 2m spændvidde.

Når man ser på professionelle, plejer de vel at have 45mm "brædder" at gå på, hvis det ikke er færdige plader.

Overvejer om det kan være en trykfejl, og det burde være 45 * 200? Jeg synes det er tegnet kraftigere end 25 mm, selvom jeg indser, at det ikke er i skala. Spændvidden er vel desuden 3 til 4 meter, så 25 mm føles i min mave som alt for spinkelt.

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
M
Du har nok ret. Tykkelsen svarer mere til 45x200. Men det er sandsynligvis noget, der bemærkes ret hurtigt under byggeriet.

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
Sjov tråd! :) Også jeg har i år bygget stillads i træ og er vildt tilfreds. Skal prøve at fikse nogle billeder. Mistænker at jeg har overdimensioneret min en smule, men "better safe than sorry".

• Synes
leffe-e
  • Laddar…
Jeg skal også bygge et stillads i træ til efteråret. Har samlet tømmer i et par år, så det bliver gratis. Er bare træt af at flytte bræddestakken, da jeg har lidt plads.
Til gangbrædder bruger fagfolk en form for klassificeret tømmer, ofte uhøvlet, bare savet.
Har et par sådanne liggende, som jeg tog med, da jeg skulle tapetsere i trappen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.