janwide
Skal fikse med facade og tag til sommer. Overvejer at snedkerere et stillads i træ.

Dels for at undgå stressen ved at et lejet stillads står og koster penge. Med et eget stillads kan det stå så længe man vil (eller indtil naboernes æstetiske råd banker på døren).

Og dels fordi det er sjovt at bygge selv :)

Er der nogen, der har gjort dette og har nogle tips?

Hej,
Regn ikke med, at nogen håndværker træder op på dit stillads, de må ofte ikke gøre det.
De må ofte ikke engang træde op på en stol hjemme hos private, men skal slæbe med sig godkendte tunge stabile skamler.

Ellers, sørg for, at det er stabilt og ikke svajer, overdimensionér ordentligt.

Et andet alternativ er at købe noget på blocket og så sælge det videre, når sommeren er ovre.

Kan du få fat i granslanor så har du løst stolperne.
Som planke at gå på fungerer fx 145x45 og grovere, med støtte på hver 3. meter cirka. Skru en bræt fast under dem, så de ikke er så gyngende at gå på, typ oljetramp.
Et tip er at skrue alt, køb ordentlige skruer i dimensionerne 100x6, 120x6 osv, så bliver det betydeligt sjovere at montere og demontere.
Det er også godt, hvis man ikke gør platformene for smalle, 1m er ganske ok. Glem ikke at sætte rækværk og støtte stilladset ordentligt. Fastgør det så meget som muligt til huset.

Alle stilladsets broer skal bygges med "klassificerede" stilladsplanker c24. (altid rødmålede på den korte ende)

Og sikrede EU-paller på højkant er stabile, hvis de stilles for hver anden meter, med en tværstang, der fikserer 3 og 3. Dette er til etplanshuse med arbejdshøjde på ca. 3 meter, skal du arbejde højere bør kun godkendte stilladsløsninger anvendes.

Almindelige 145x45 er direkte farlige at gå på!, og du har kun et liv, så tag ikke chancer, man har set for mange 2" x 4" stilladser med folk, der risikerer livet.

Du bor et stykke væk, ellers havde jeg haft 200m brugt klassificerede c24 planker at sælge, sammen med ca. 70-80 EU-paller. (havde selv til facadearbejde, var meget stabilt trods 400kg på stilladset)

MvH Jawen

Skal man være nøjeregnende, så er det tom C30 klassificering på stilladsbrædder, siger stilladsfirmaerne, men det afhænger kke af forskellige krav afhængigt af stilling og stillads?
Det vigtigste er i hvert fald at bruge sund fornuft, synes jeg. I en perfekt verden bruges der ikke hjemmebyggede stilladser, og alle sikkerhedskrav overholdes 100%, men nu lever vi i virkeligheden, og så er det, som TS siger, også et spørgsmål om omkostninger man skal tage i betragtning.
Men vær ikke dumt nærig, er mit eneste konkrete råd.

jawen sagde:
Alle stilladsbroer skal bygges med "klassificerede" stilladsbrædder c24. (altid rødmalt på kortenden)

Og sikrede EU-paller på højkant er stabile, hvis de stilles med en meters mellemrum, med tværlægte der fikserer 3 og 3.
Dette er til etplanshuse med arbejdshøjde på ca. 3 meter. Skal du arbejde højere, bør kun godkendte stilladsløsninger anvendes.

Almindelige 145x45 er direkte farlige at gå på!, og du har kun ét liv, så tag ingen chancer. Man har set for mange 2" x 4" stilladser med folk der satser livet.

Du bor et stykke væk, ellers havde jeg haft 200m brugte klassificerede c24 brædder at sælge, sammen med ca. 70-80 EU-paller. (havde dem selv til facadejob, var meget stabilt trods 400kg på stilladset)

MvH Jawen

Jeg byggede en stillads til husmaleriet denne sommer - og kan direkte bekræfte, at almindelige reglar er virkelig dårlige, da træets kvalitet ofte er sørgelig dårlig - jeg brugte 190x45 og 120x45, flere gik i stykker, da jeg lavede hoppe-testen på dem, og 2 stk. revnede i stilladset. Så hvis du ikke bruger faldsikring (som ikke sidder i stilladset ;) ) så ignorer denne mulighed. Søm fungerede bedre end skruer, da søm bøjer sig, og skruer bare splintrer uden advarsel.

Har en hjemmelavet stillads til mit hus, helt i træ.

Stolperne er 120 X 45 med en tværslå, ser ud som et stort H

Brædderne som jeg går på er 220 X 45, 4 stykker i bredden.

Til afstivning bruger jeg 28 x 70 i kryds

Glem ikke at fastgøre stilladset til huset. Bruger vognbolt til stolperne og lange skruer til brædderne.

Har et 7 m højt hus, stilladset har 2 etager, har fungeret perfekt:wow:

TS, vi kunne måske gå sammen og dele et køb. Jeg vil sandsynligvis få brug for en ställning senere i år. :)

Jeg har kigget på ställninger og der findes jo at købe for i runde tal 6000 kr. Bør kunne sælges videre senere med noget afdrag.

janwide
cederbusch sagde:
TS, vi måske skulle gå sammen og dele på et købt. Kommer til at skulle bruge en stillads senere i år sandsynligvis. :)

Jeg har kigget på stilladser og de kan købes for i omegnen af 6000 kr. Burde kunne sælge videre så med noget afskrivning.
Tanken er ikke forkert. Jeg har dog tænkt mig et stillads, der er ca. 11m langt med en platform i 3 m højde. Vil undgå at flytte rundt på det store skrammel. Tror ikke man kan finde sådan et til 6000 kr. Eller ???

Leje af sådan en går på mellem 5000 - 15000 for 4 uger.

Senest redigeret:
jawen sagde:
Alle stilladsebroer skal bygges med "klassede" scaffoldBoard c24. (altid rødmallede på kortsiden)

Og sikrede EU-paller på højkant er stabile, hvis de stilles for hver meter, med tværlæg som fikserer 3 og 3. Dette er til enplanshuse med en arbejdshøjde på ca. 3 meter, skal du arbejde højere bør kun godkendte stilladsalternativer anvendes

Almindelige 145x45 er direkte farlige at gå på !, og du har kun ét liv, så tag ikke chancer, man har set for mange 2" x 4" stilladser med folk, der har livet som indsats.

Du bor et stykke væk, ellers havde jeg haft 200m brugte klassede c24 brædder at sælge, sammen med ca. 70-80 EU-paller. (havde selv til facadejob, var meget stabilt trods 400kg på stilladset)

MvH Jawen
Køber man en brugt haki fx så har man ingen anelse om hvad for brædder som medfølger, nogle gange er de rødmallede overalt :)

Helt enig i at man skal være omhyggelig med brædderne, god notering.

Doldskada sagde:
Spik fungerede bedre end skrue, da søm bøjer sig og skruer bare sprækker uden varsel.
Har man kørt med DynaPlus skrue skal der meget til, før man går tilbage til søm igen for konstruktioner. Ser ingen fordel med søm overhovedet i dette tilfælde.

Senest redigeret:
  • Synes
trapper
  • Laddar…
Dublet

Senest redigeret:
Sveriges skogsindustrier har en byggbeskrivelse for arbejdsstilling i træ på sin hjemmeside
http://www.byggbeskrivningar.se/
hvis du leder under linket "udvendigt", "bukkene".

• Synes
Freddy Åkesson
  • Laddar…
janwide
pbengtsson sagde:
Har man kørt med DynaPlus skrue, skal der meget til, før man går tilbage til søm igen for konstruktioner. Ser ingen fordel med søm i dette tilfælde.
Har også læst, at søm "advarer", inden de brister, mens skrue blot siger "ploink" og så hænger man i luften på et sekund.

Det føles dog som om skrue er uendeligt meget mere bekvemt at arbejde med, og hvis man bruger 6 x100 Dynaplus og 3 - 4 skruer ved hver fastgørelse, burde risikoen for, at skruerne brister eller slipper, være forsvindende lille.

Man må jo også anvende sund fornuft og ikke stå tre mand på samme planke eller læsse en masse tunge ting på stilladset.

Eller tager jeg fejl???

Skal man tage fejl en gang, så vil man jo ikke have det bekræftet, når man hører et "ploink" tre meter oppe ;)

Fæster man desuden en længdegående 2 tommer 2 på ca. 60 cm med tre skruer under hver tværstang, som der skal ligge stilladsplanker på, bliver det meget holdbart.

• Synes
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.