Jeg bygger min første terrasse og er snart færdig med rammen, men begynder at tvivle på min konstruktion, har brug for lidt input om, hvad jeg skal forbedre.
Terrassen er 12 x 3,7 meter og ligger på betonplader. 120 mm reglar på cc 60 som skal have 28x145 terrassebræt ovenpå.
Nu begynder jeg at tvivle, og der er et par ting, jeg er bekymret for.
1. Spændvidden
Lige nu er der 3 støttepunkter, så spændvidden på reglarne er ca. 150-180 cm. De tabeller, jeg har læst, siger, at spændvidden for 120 gulvreglar er på 190 cm, men det er jo på en bærende bjælke, så jeg ved ikke rigtig, hvordan man skal tænke, når det ligger på plader. Er spændvidden på 120 reglarne for stor, og hvordan løser jeg dette bedst?
2. NTR AB vs NTR A
Inden byggeriet gik i gang, var jeg usikker på, hvor dybt jeg kunne gå, så reglarne er 45x120 NTR AB. Regelværket ligger ca. 10 cm over gruset. Alle reglar mod beton har pap. Har nu forstået, at man skal have NTR A i regelværket og marknær konstruktion, så er NTR AB egentlig forkert, og hvad kan jeg gøre for at forstærke evt. rådmodstand? Jeg vil jo ikke have at skifte dem de næste 10-15 år.
Jeg har også nogle "ventilationskanaler", som jeg har skiftet, da de gamle var rådne, men de er af almindelig terrassebræt, som jeg satte pap omkring. Kan forestille mig, at de er lidt mere udsatte.
Er der noget, man skal tænke på, når man sætter pap, f.eks. jeg har foldet det rundt som et L på reglen mod fundamentet, men det samler måske vand?