Som nybagt sommerhusejer bliver et første skridt for at håndtere en vis "sommerhusholdelugt" at lægge byggplast i krybekælderen.

Efter at have gennemlæst adskillige sider med information om byggplast i krybekælder er der en monteringsdetalje, som jeg ikke helt forstår.

Det er nu klart, at plasten skal lægges helt ud til fundamentet og også et stykke op på fundamentet, MEN... er det meningen, at jeg skal fastgøre plasten til muren på en sådan måde, at fugt ikke kan trænge op mellem mur og plast, eller er det okay, hvis det ikke bliver helt tæt?

Jeg finder forskellige forklaringer, der siger:
- fastgør med udvendig lægte (tæt?)
- lim mod mur (tæt?)
- søm mod mur (ikke tæt)
- fold kun op mod mur (definitivt ikke tæt)

Hvad gælder, og hvorfor?

Mange tak på forhånd!

Tæt bliver det næppe uanset hvad du gør, så hold det enkelt i stedet. Rul plasten ud. Læg den ene del op mod grundmuren og lad banerne overlappe 20-30 cm. Hold det på plads med sten.

Hvis der er makadam under (altså 16-32 eller lignende grov fraktion) ville jeg først lægge et tekstildug, så plasten bedre tåler at man kryber på den.

Få derefter to fjernaflæste termometre/hygrometre og mål forholdene dernede.

Har I høj luftfugtighed i boligen i dag? Er du sikker på, at duften ikke sidder i væggene og møblerne mm? Er ventilationen i hytten god?

Jonatan79 sagde:
Har I høj luftfugtighed i grunden i dag? Er du sikker på, at duften ikke sidder i væggene og møblerne mm? Er ventilationen i sommerhuset god?
Anticimex foretog en inspektion, da vi købte sommerhuset i maj 2016, og vi fik en lille bemærkning om, at "Mikrobiel vækst eller misfarvninger findes på bundpladen samt forhøjede fugtighedsværdier". Vi har behandlet med en anbefalet middel til misfarvningerne, og de forhøjede fugtighedsværdier lå inden for grænseværdierne.

Vores første tanke var, at sommerhusduften indendørs skyldtes gamle tekstiler og plastmåtter, men efter at han har ryddet næsten alle gamle tekstiler ud og også fjernet alle plastmåtter samt tapetseret/malet næsten alle rum, er duften stadig tilbage.

Jeg kan dog ikke sige, at jeg føler den samme duft i krybekælderen som indendørs, men næsten alle artikler, jeg finder på internettet om "sommerhuslugt", handler om forholdene i krybekælderen.

Tak for dit svar!

Der er sand på jorden i krybekælderen, så jeg planlægger at lægge plasten direkte på jorden.

I det ene hjørne af krybekælderen findes ydersiden/væggene til vores madkælder, og disse er dækket med isolering.
Skal jeg lade plasten gå hele vejen op på disse vægge med isolering?

Urk, jeg er allergisk over for anticimex "sælgere", køb ikke nogen dyr affugter bare. Hvad med ventilationen? Jeg tror ikke sommerhuslugten kommer fra krybekælderen men fra dårlig ventilation i maaaange år.

Den gamle mand, der solgte huset, lugtede omtrent som sommerhuset, så der måske er noget om det, du skriver. :(
Sommerhuset er nok desværre ikke velventileret, og dumme som vi er, lukkede vi ventilerne før vinteren for at undgå, at radiatorerne kørte unødigt. Det føles måske ikke så smart nu bagefter.
Til efteråret skal vi købe en luftvarmepumpe, og så er det måske helt åbne spjæld, der gælder da.

Er der noget, vi kan gøre for aktivt at ventilere sommerhuset for at håndtere lugten?

Altid have ventiler åbne og en badeværelsesventilator på lav hastighed når I ikke er der for bedste effekt. Det er et klassisk problem synes jeg,

Hvis lugten sætter sig så tydeligt i tøj, kan det være kemisk lugt fra rødsbeskyttelsesbehandlet træ.

Men start med at plastre så tæt du vil i grunden.
Øg ventilationen i huset.
Hvis det ikke virker, kan du lave en luftanalyse for at få en lidt bedre indikation.

Præcis, hvis det er en skarp lugt, kan det være kemisk.

Findes der nogen besigtigelsesmand, som ikke giver rådet om at lægge plast (og eventuelt kapillarafbrydende material) i krybekælderen? Huset vi solgte var helt knastørt og lugtfrit i grunden med tørt og frisk træ, der så helt nyssavet ud. De, der købte det, fik foretaget en besigtigelse og fik rådet om at lægge plast på jorden...

JSoderqvist sagde:
Som nybliven sommerhusejer bliver et første skridt for at håndtere en vis "sommerhuslugt" at lægge byggplast i krybekælderen.

Efter at have læst igennem flere sider med information om byggplast i krybekælder er der en monteringsdetalje, som jeg ikke helt forstår.

Det er nu tydeligt, at plasten skal lægges helt ud til grundmuren og også et stykke op på grundmuren, MEN...er det meningen, at jeg skal fæstne plasten mod muren på en sådan måde, at fugt ikke skal kunne komme op mellem mur og plast, eller er det ok, at det ikke bliver helt tæt?

Jeg finder forskellige forklaringer, der siger:
- fæstne med udenpåliggende regel (tæt?)
- lime mod mur (tæt?)
- søm mod mur (ikke tæt)
- bøj kun op mod mur (bestemt ikke tæt)

Hvad gælder, og hvorfor?

Stor tak på forhånd!
Hej.
Et tip er at fæstne plasten både mod mur og overlappende med fugeskum. Både tætner og fæstner.

Jeg har selv torpargrund og arbejder på et projekt for at forbedre klimaet under huset for at få et bedre indeklima. Har brugt denne blog som inspiration; http://fuktigtorpargrund.blogspot.se/?m=1

• Synes
MichaelTh
  • Laddar…
Nej, nok hver eneste besigtigelsesmand siger det, hvilket er helt korrekt, da sandsynligheden er så stor. Plast på jorden er en billig løsning for at forbedre klimaet.

Besigtigelsesmanden er der oftest i nogle timer og laver en visuel besigtigelse. Fugtighed i luften og fra jorden varierer afhængigt af årstiden. Derfor kan en fornuftig besigtigelsesmand ikke sige, at fundamentet er problemfrit ved kun ét besøg.

Personligt ville jeg (hvis jeg købte et hus med krybekælder) regne med at installere en "meget dyr" affugter kombineret med undertryk. Dels for at sikre, at fundamentet ikke bliver mere fugtigt. Men også så eventuelle partikler/sporer/emissioner ikke når boligen.

Men der findes mange fundamenter, der klarer sig uden noget. Og så er der dem, der aldrig synes at blive gode...

Tak for al input!

Meget interessant at læse igennem bloggen, som Castis anbefalede.

Jeg vil lægge plast i krybekælderen som planlagt, men også satse på at gøre noget ved ventilationen indendørs, da jeg ikke mærker den samme lugt i krybekælderen som indendørs. Håber det hjælper os i den rigtige retning.

• Synes
Castis
  • Laddar…
Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.