Hej! Vi bygger tunnelvæksthuse og jeg har bemærket, at visse byggeplast fx den byggmax sælger "anbefales ikke til dyrkning". Hvad er det, der er farligt i spørgsmålet? Planterne har jo ikke direkte kontakt med plasten. Hvis det er farligt, hvilke plasttyper bør man undgå. Jeg ville gerne have en mere dybdegående forklaring end "det kan være giftigt og bør ikke anvendes til fødevarer" min haveslange er også af plast, hvad er forskellen. Væksthusplast er lavet af polyeten men det er også Biltemas byggeplast. Meget nysgerrig på dette!
ifølge dette link https://www.tunnelvaxthus.se/i-traedgarden/199-jaemfoerelse-mellan-olika-typer-av-vaexthusplast
på den anden side er det en butik, der sælger drivhusplast, så de har måske en grund til at nedgøre andre og fremhæve deres eget produkt.Er ikke UV-bestandig - aldersbestandig og UV-bestandig er ikke det samme. Byggeplast indeholder blandt andet: Calcium, tin, zink og barium i forskellige forbindelser anvendes som stabilisatorer og phthalater som blødgørere. Det er bariumet, der giver den blå farve. Andre tilsætningsstoffer der kan findes i byggeplast er: Anti-skimmiddel og flammehæmmere. Byggmax skriver på sin hjemmeside:
"Da produktet både er alders- og alkalistabiliseret, skal det ikke være i kontakt med fødevarer og dermed bør det heller ikke anvendes i forbindelse med dyrkning."
Byggeplast er lavet til at blive brugt indendørs inde i en væg, hvor det ikke har kontakt med sol eller afgrøder, vi spiser.
Problemet er nok UV-tåligheden. Almindelig byggplast er lavet af polyeten - Samme materiale som i plastikposer, flasker, vandledninger, etc. Hvis materialet skulle være farligt, så ville folk være blevet syge af andre produkter end byggplast for længe siden.
Klik her for at svare