Er i færd med at lave en trappe på hver side af et suterraenhuse, hvor jordforholdene (hældningen) er lidt forskellige på de to sider. Hældningen er dog sådan på begge sider, at det ikke er givet, hvor dybe/høje trappetrinene bør være for at få sikre og behagelige trapper at gå på.

Jeg undrer mig derfor, om nogen her kender til et referenceværk (typ byggnorm) over passende måder at dimensionere trappetrin på? Al hjælp modtages med tak.

Du har den generelle trappeformel, der siger, at summen af 2Xhøjden på trinnet plus dybden på trinnet skal være ca. 60-63 cm. Dette plejer at give ret behagelige trapper at gå i.

Trinhøjden skal være mellem 10 - 14 cm udendørs, og dybden skal være sådan, at 2x trinhøjden + dybden bliver 64 cm. Dette er fordi det svenske normaltrin er 64 cm, og det kræver dobbelt så meget kraft at flytte sig opefter som fremad.

Trinhøjde - Dybde
10cm - 44cm
11cm - 42cm
12cm - 40cm
13cm - 38cm
14cm - 36cm

Hmm... interessant det her. Jeg fulgte også formlen for 64cm udendørs, da trappetrinene op til forstuetrappen skulle konstrueres. Højdeforskel mellem forstuetrappen og gårdspladsen er 60cm. 4 trin á 15 cm med 34cm dybde skulle altså blive passende. Dette blev dog både grimt og uharmonisk. Desuden føltes det helt forkert at gå på (testmodel), både for mig som er 2 meter høj og kæresten som er normallang. Lavede den så om til 3 trin på 20cm og 30cm dybde efter modeller på gamle forstuetrapper, og da stemte det bedre.

...men helt forkert ifølge formlen.

• Synes
brajt
  • Laddar…
Fandt denne gamle tråd, da jeg skulle bygge trappe fra terrassen ned på græsplænen. Højdeforskellen er 140 cm. En trinhøjde på ca. 18 cm føltes godt, så det blev det.

At man som foreslået i indlæg #3 skulle have en trinhøjde på 10 cm i en eller anden trappe, er jeg ikke enig i. Det ville ikke se rigtigt klogt ud. Tror mere, at det føles rigtigt, hvis man holder sig inden for 16-20 cm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.