Hvilket materiale skal jeg vælge ved skorstenen?
Er ved at færdiggøre et "skab" på øverste etage, der ligger op ad skorstenen. Skabet er bygget af spånplader, der slutter nogle cm fra skorstenen.
Jeg vil gerne tætne alle sprækker mellem gulv/væg/loft og skorstenen, så musene ikke kan komme ind i skabet. I dag trives de små dyr nemlig lige netop i det skab.
Nogle steder kræver det en form for "goop" til at tætne, og nogle steder er det lidt bredere - model "listebredde" på sprækkerne.
I loftet, dvs. i overgangen mellemloft/loft, er der behov for plader af en slags.
Kan jeg fortsætte med at bruge spånplader, eller skal det være gips ved skorstenen?
Hvis jeg skal bruge en eller anden form for tætningsgoop, skal det så være "brandforsegling" eller er almindelig silicone tilstrækkelig?
Er ved at færdiggøre et "skab" på øverste etage, der ligger op ad skorstenen. Skabet er bygget af spånplader, der slutter nogle cm fra skorstenen.
Jeg vil gerne tætne alle sprækker mellem gulv/væg/loft og skorstenen, så musene ikke kan komme ind i skabet. I dag trives de små dyr nemlig lige netop i det skab.
Nogle steder kræver det en form for "goop" til at tætne, og nogle steder er det lidt bredere - model "listebredde" på sprækkerne.
I loftet, dvs. i overgangen mellemloft/loft, er der behov for plader af en slags.
Kan jeg fortsætte med at bruge spånplader, eller skal det være gips ved skorstenen?
Hvis jeg skal bruge en eller anden form for tætningsgoop, skal det så være "brandforsegling" eller er almindelig silicone tilstrækkelig?
Det afhænger lidt af, hvilken temperatur skorstenen får. Er det en imkanal eller røgrør nærmest væggen? Temperaturen mod træ må ikke overstige 85 grader. Uanset hvad, den der afgør det er skorstensfejeren, så spørg der først.
Silicon? Tænker du at tage brusebad i skabet? Hvis du vil holde musene ude kræves der andre midler. Hvis de vil ind så kommer de ind, medmindre du bygger en bunker.
Silicon? Tænker du at tage brusebad i skabet? Hvis du vil holde musene ude kræves der andre midler. Hvis de vil ind så kommer de ind, medmindre du bygger en bunker.
Katten er allerede på plads 
I går fandt jeg for første gang en "slagteplads" ude i sneen - et sikkert tegn på en vellykket jagt 8)
Det er faktisk længe siden, jeg hørte noget kradsende i væggene nu
Tilbage til murstokken.
På den side af murstokken, som jeg arbejder på nu, er der kun bygget med træ & spånplade mod murstokken.
Murstokken er heller ikke særlig varm, når man fyrer i brændeovnen, vil jeg gætte på, at temperaturen ligger under 40°.
Jeg vil forsøge at fyre ordentligt i åben pejsen og mærke efter, hvordan temperaturen bliver så.
Silicon er måske ikke det rigtige gucca, men hvad skal man så vælge for at tætne?
I går fandt jeg for første gang en "slagteplads" ude i sneen - et sikkert tegn på en vellykket jagt 8)
Det er faktisk længe siden, jeg hørte noget kradsende i væggene nu
Tilbage til murstokken.
På den side af murstokken, som jeg arbejder på nu, er der kun bygget med træ & spånplade mod murstokken.
Murstokken er heller ikke særlig varm, når man fyrer i brændeovnen, vil jeg gætte på, at temperaturen ligger under 40°.
Jeg vil forsøge at fyre ordentligt i åben pejsen og mærke efter, hvordan temperaturen bliver så.
Silicon er måske ikke det rigtige gucca, men hvad skal man så vælge for at tætne?
Findes også installeret...Tommy_S sagde:
Nogen hævdede, at de kun virker en stund, til gnaverne har vænnet sig til lyden og flytter ind igen. Vi får vel se, hvordan det fungerer
Hej Ubbe ! Dygtig kat du har!!!! Nu til emnet. Murstok er af tegel, så det er måske mere passende at bruge systemer, der passer til tegel i stedet for at gøre, som man plejer på øvrige trævægge: dvs regler og gipsplader? Hvad vil du opnå ved at sætte regler og fastgøre en gipssplade ovenpå? Jeg ville råde til at pudse murstokken med passende puds (kalkpuds er aldrig forkert på en gammel murstok). Hvorfor? Du får en røgtæt overflade (fugerne mellem murstenene bliver fyldte), som er ét med underlaget og med samme egenskaber ang. fugtoptagelse og temperatursvingninger. Det er det eneste rigtige på en murstok i brug. Tænk hvis søm, du fastgør regler med, og efterfølgende bliver der revner i murstokken, og røgen begynder at sive ud? Træ bevæger sig mere end muren, og det kan jo ske, at det spænder? Er det bare et pulterkammer, behøver det ikke være fint men bare praktisk, holdbart, hurtigt og billigt lavet eller hvad? Kalkpudsen tætner også mod trævæggen ved siden af lige så godt som spartel. Falder det ud, er der altid silikone at anvende bagefter. Advarsel! Hvis du beslutter dig for at pudse, så gør det ikke med cementpuds - det plejer at gøre mere skade end gavn, da det er alt for hårdt og stift på en gammel teglvæg, der er fuget med kalkholdigt mørtel!!!! Pudset vil holde, men væggen under kan sprække på grund af forskellige bevægelsesmønstre. Hvis du stadig ikke ser fordelen ved at pudse murstokken, så spørg andre, der har mere forstand end mig. Gerne skorstensfejeren. Hils katten fra mig (hedder den Anticimex?) gaia
Murstokken er allerede pudset 
Helt rigtigt er det funktionen, der er vigtig i kammeret. Hvis man nogensinde skulle få lyst til at lege "kammerlegen", spiller det nok ikke nogen rolle, hvordan det ser ud :
Det, jeg vil opnå, er altså:
1. Holde gnaverne væk
2. Skjule isoleringen, der findes i gulv, vægge og loft.
Eftersom en af væggene i kammeret er den pudsede murstokken, opstår problemet med at bygge gulv og vægge mod den.
Den enkleste løsning er naturligvis at skærme murstokken fra resten af kammeret med en gips eller spånplade
Men hvorfor gøre det enkelt, når man kan komplicere det :
Helt rigtigt er det funktionen, der er vigtig i kammeret. Hvis man nogensinde skulle få lyst til at lege "kammerlegen", spiller det nok ikke nogen rolle, hvordan det ser ud :
Det, jeg vil opnå, er altså:
1. Holde gnaverne væk
2. Skjule isoleringen, der findes i gulv, vægge og loft.
Eftersom en af væggene i kammeret er den pudsede murstokken, opstår problemet med at bygge gulv og vægge mod den.
Den enkleste løsning er naturligvis at skærme murstokken fra resten af kammeret med en gips eller spånplade
Når vi havde mus, der gik ind langs vandledningerne (der var lidt plads rundt om dem), fik vi råd om at pakke Svinto uld hårdt rundt om rørene. Musene forsvandt. Det var måske det, der hjalp, eller det var vores kat, der skræmte dem væk ???. Du kan jo prøve tippet på de steder, du ikke kan gøre muse-tæt på anden måde. Held og lykke med "elendigheden"!
gaia
gaia
Klik her for at svare