Sad og så TV nu, og fik se Ernst på TV4, og jeg blev straks fanget af hans projekt med at indglasere herregårdskvisten.
Så nu vil jeg søge på blocket og lede efter gamle vinduer, enten 1 eller 2 glas.
Men jeg spekulerer lidt over, hvordan man skal gå til værks? Min tanke er at lave en ramme i en højde, man synes passer, en der går hele vejen mellem væggen og stolpen, og derefter lave en ramme fra betonen og op for at hjælpe, så sætte vinduet derpå, og så noget lignende på oversiden. Tanken er at lægge klinker derude, og finde dobbeltdøre til en god pris, og forsøge at tilpasse dem. Med vinduer på hver side. Men der er jo ikke noget varme der, bør man isolere lidt? Så det ikke blæser lige igennem hele tiden om vinteren fx.
Nogle spontane tanker...
- Hvordan vil du udnytte pladsen? Skal det blive en forlængelse af gangen eller en forstue? I det sidste tilfælde, hvis du ikke skal opvarme rummet, synes jeg ikke, du behøver at bekymre dig så meget om at sikre, at det er godt isoleret.
- Hvis du skal have en ydre yderdør, har du naturligvis brug for nogle solide regler at fastgøre karmen i, som mangler på din tegning. Ligeledes bliver det nok mærkeligt med trappen, som den er udformet nu; du kommer til at skulle bakke ned ad trappen, når du åbner døren, hvilket vil blive vanskeligt, da trappen er relativt høj og stejl. Især for dem, der er lavere. Du har nok brug for en plan flade af passende størrelse foran døren.
tak så meget, for det svar, tanken slog mig at isolere, og lægge el slinga, og så flydeafrette op på, for at kunne lægge klinker på.-
nej mere reglar skal der være på tegningen, der er bare for at få et lille billede af hvordan jeg har tænkt, tanken er at sætte 2 stk. vinduer på langsiden, så det må blive mere reglar, har tænkt at bygge med 145X45 til konstruktionen
Nogle spontane tanker...
- Hvordan vil du udnytte rummet? Skal det blive en forlængelse af hallen eller en forgang? I det sidste tilfælde, hvis du ikke skal opvarme rummet, synes jeg ikke, du skal bekymre dig så meget om at sikre, at det er godt isoleret.
- Hvis du skal have en ydre yderdør, har du naturligvis brug for nogle solide stolper at fastgøre karmen i, som mangler på din tegning. Ligeledes bliver det nok knas med trappen, som den er udformet nu, da du vil skulle bakke ned ad trappen, når du åbner døren, hvilket bliver besværligt, da trappen er relativt høj og stejl. Især for en, der er lav af vækst. Du har nok brug for en flad overflade af passende størrelse foran døren.
har modificeret tegningen lidt nu, har tegnet længere stolper ind for at kunne skrue døren i,
men ved ikke rigtig, hvordan jeg skal bruge rummet, når det er færdigt,
overvejede evt. at lægge en el-slange ned og derefter flydebeton for at kunne få lidt varme, det føles, som om det kan se meget trist ud om vinteren, når det bliver koldt, og evt. frost på ruderne. og specielt hvis jeg skal købe beg gamle vinduer, som måske ikke er så gode til isolering.
hvor meget bygger en el-slange.?
en lille anden tanke også, hvis man får fat i vinduer, er næsten alle uden karme, kan man løse det på en flot måde, så det ser godt ud, hvis man nu ikke har karme.
EDIT: angående trappen, så kan man enten støbe en forhøjning på det første trin for at få en større flad overflade at gå på, eller også bygger jeg en helt ny trappe i træ og bygger den gamle ind i.
Mine skills er begrænsede som I kan se men reglerne er 145x95 og tanken er at sætte vinduer, hvor der er tomme rum. Nedenunder er taget at have panel på ydersiden, og perlespont på indersiden.
Men jeg har brug for hjælp nu fra alle dygtige herinde, hvis jeg overhovedet skal lykkes med at afslutte sådan et projekt. Skal man satse på isoleret eller ej? Fordele/ulemper.
Eftersom du har planer på at opvarme rummet, skal du naturligvis isolere, men du skal også overveje varmetabet i den forholdsvis store glasflade og utætheder i dør og vindue, og eftersom du overvejer gulvvarme, også varmetabet nedad. Ellers kan det nok blive relativt dyrt i drift. Idealet er nok, hvis du kan bygge med indre rammer. En gammel dobbeltdør kan dog være svær at få særligt tæt.
Eftersom du ikke har overvejet så meget brugen, virker det som om, at du i første omgang er ude efter det ydre rent æstetiske indtryk snarere end funktionen. Tror du bør overveje noget funktion også. Er det rent skuebrød, er det måske ikke værd at opvarme, og så bliver det et betydeligt enklere projekt. Vores forstue tenderer til at blive fyldt med sko og støvler, regntøj og diverse ting, der er på vej ud eller ind, så det bør man også overveje. Tænk også på, at lysindfaldet til hallen sandsynligvis vil blive meget dårligere.
Min personlige favorit er, hvor forstuen er en forlængelse af hallen, dvs. helt åbent mellem hall og forstue. Fantastisk lysindfald og mere optimalt fra et funktionelt synspunkt efter min mening. Men også et utrolig meget større projekt selvfølgelig.