Vi er i gang med at bygge et Vision80-hus fra Västkuststugan. Der dukker små spørgsmål op hele tiden. Det seneste handler om vinduerne.

Bagved gipspladen stikker der et stykke plast ud fra dampspærren til væggen, som ville være nok til at dække hele vinduesfordybningen med (http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/SpG8RVnzp3I/AAAAAAAAA8s/oYE0mFToDWg/s1600-h/DSC03786.JPG). Skal/må den bruges til fordybningen? Der er vel ingen risiko for, at der opstår fugtskader der? Hvis man lægger plasten der, kan man jo ikke bruge monteringslim til at fastgøre inddækningen. Jeg vil nemlig ikke have grimme skruehuller der.

Jeg stiller spørgsmålet her, da jeg sjældent får gode svar fra Västkuststugans fabrik.

Tak på forhånd
//N

B
flot opstilling på paller

byggare henke sagde:
flot stillads på paller
Den er mere stabil, end man skulle tro. Det er sjældent, vi arbejder på den, når den står på paller, og da fixerer vi den til ydervæggene. Men det er nok alligevel ikke noget, som arbejdstilsynet ville synes om. ;-)

nosslo77 sagde:
Skal/må den bruges til smygen. Der er vel ingen risiko for, at der skal blive fugtskader der?
Dampspærren skal jo forhindre fugtig indeluft i at trænge ud i vægkonstruktionen, og det kan den vel gøre gennem smygen lige så vel som gennem væggen? Så hvis det skal være rigtig damptæt, skal smygen nok også være plastet.

Forstår det som, at du vil undgå at skrue gennem smyglisterne. Jeg ved, at jeg har hørt om folk, der sætter smyglisterne sammen til en "kasse", som de derefter limer mod karmen. Det kunne måske være noget?

Farzan sagde:
Dampspærren skal jo forhindre fugtig indendørsluft i at trænge ud i vægkonstruktionen, og det kan den vel gøre gennem lysningen ligesåvel som gennem væggen? Så hvis det skal være rigtig damptæt, skal lysningen nok også plastikovertrækkes.

Forstår det som, at du vil undgå at skrue gennem lysningsbrædderne. Jeg ved, at jeg har hørt om folk, der samler lysningsbrædderne til en "kasse", som de så limer mod karmen. Måske kan det være noget?
Det lyder som en god idé. Skal prøve det på et vindue og se, hvordan det går.

Takker

Ja, ellers kan du jo sømme smygen med dyckert (søm med lille hoved), spartle, slibe og duppe på med maling :)

Afhænger lidt af hvilken slags smyg du tænker at bruge...

Smyg og vindueskarm består af lakeret MDF-plade

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.